dinsdag 20 maart 2007

2x bijna een aanrijding

Ja, ik weet het, een ligfietser is laag en daardoor soms minder goed zichtbaar. Dit is echter geen excuus voor automobilisten om maar gewoon niet goed uit te kijken.

De eerste keer dat ik bijna aangereden ben was op een rotonde. Ik wilde de rotonde 1/2e rond. Een auto die op dezelfde weg reed als ik wilde 1/4e rond.
Ik rijd altijd met m'n voorlichten aan dus de auto had me al een hele tijd in z'n spiegels aan kunnen zien komen. Helaas lijken veel automobilisten pas op het laatste moment het fietspad af te speuren naar eventuele fietsers.
Deze auto stopte op het fietspad pal voor m'n neus. Tja, dat is dus 2 meter te laat gestopt. Een aanrijding is gelukkig niet het gevolg geweest omdat ik altijd rekening blijf houden met dit soort praktijken.

De tweede keer betrof het een kruising. Een flinke rij auto's reed op de rijbaan naast me. Het verkeerslicht wat we naderden stond op groen. Fietsers en automobilisten hebben gelijk groen. Tussen rechtdoorgaand verkeer en afslaand verkeer is geen onderscheid gemaakt met de verkeerslichten.
Diverse auto's geven tijdig aan dat ze af willen slaan. Ze zien wat fietsers die rechtdoor willen en geven die netjes voorrang. Op het moment dat ik de kruising nader, doet een auto schuin voor me wat vreemd; hij stuurt wat naar rechts. Mijn vermoeden wordt vrij snel duidelijk: hij wil afslaan. Pas op het allerlaatste moment zet hij z'n richtingaanwijzer uit en wil afslaan. Tja, totdat hij ineens in de gatne had dat er ook een fietspad naast hem ligt. Hij stuurt vervolgens toch maar wat meer rechtdoor en komt vrij ongelukkig te staan. Ik rijd rechts langs hem heen. Auto's achter hem rijden achter hem langs om af te slaan.

Dat zijn vermoedelijk weer 2 automobilisten die in hun vooroordelen bevestigd gezien hebben: ligfietsen zijn gevaarlijk.

Geen opmerkingen: