woensdag 6 december 2006

Regen, wind en last van muizen

Vandaag heb ik voor het werk een rondje Zwolle-Wezep-Kampen-Zwolle gereden. De wind was vandaag vrij stevig. De rit van Zwolle naar Wezep ging vanmorgen niet echt vlot. Vanmiddag van Wezep naar Kampen ging grotendeels met 30 à 32 km/h op de teller. De wind had ik van opzij. Héérlijk gewoon hoe stabiel de Versatile tot dusver aanvoelt bij harde wind. Van een openwaaiende kap heb ik nog geen last gehad in tegenstelling tot de eigenaars van Versatile 006 en Versatile 017. Van mij mag het zo blijven uiteraard.
De terugweg van Kampen naar Zwolle verliep ook vrij voorspoedig; de snelheid lag ook toen ongeveer op 30 km/h. Wel leek het of ik een nest muizen in m'n fiets had zitten. Bij elk hobbeltje begon de fiets te piepen. Na even wat aandachtiger luisteren leek het erop dat de achtervering last had van 'muizen'. Thuis aangekomen heb ik de achterveerpoot dus maar weer gesmeerd. Eerst heb ik flink wat vet in de veerpoot gepompt en vervolgens heb ik de veerpoot een flink aantal keren ingedrukt om het vet wat te verdelen. Met het herhaaldelijk in- en uitveren van de achterveerpoot werd het piepen minder. Wel had ik telkens aan het einde van de 'inveerslag' een sissend geluid. Dat was water wat uit het kleine gaatje spoot wat een jaar geleden in de veerpoot geboord is omdat daar water in was gekomen. Het gaatje heeft dus nog altijd een functie.

Verder heb ik éindelijk een paar dagen met wat regen mogen rijden. Met 25 km/h kan ik zeggen dat ik nagenoeg droog blijf. Met snelheden van 30 km/h wil ik sporadisch nog wel eens een druppel in m'n gezich krijgen die van het ruitje in het dakje afgevallen is. Maar ook dat is maar minimaal. Ik ben blij met dakje en ruitje.

Geen opmerkingen: