donderdag 7 december 2006

Contact met de politie

Ik heb de agent gesproken die mij een bericht had gestuurd naar aanleiding van het voorval. Ik heb mijn verbazing uitgesproken over zijn reactie dat 'anders het verkeer gehinderd wordt' want ik als fietser ben toch zeker ook verkeer?

De agent heeft wat meer uitleg gegeven. Hij heeft het er al eens over gehad met (zo bleek uit zijn omschrijving) dezelfde man waarmee ik vanmorgen een aanvaring heb gehad. De agent vertelde dat de vrachtwagenchauffeur niet zijn wagen op het lichtelijk hellende gedeelte kan plaatsen in verband met zijn 'rolcontainers' die moeizaam over de klinkers rollen (dat wil ik geloven; ik heb zelf als parttimewerker bij groothandel Hanos regelmatig meegereden op een vrachtwagen met vergelijkbare containers). Dat laatste kan ik me dus wel indenken maar onmogelijk is het zeker niet. Vervolgens stelde ik de vraag waarom de chauffeur dan niet gewoon zijn wagen op het terrein van het tuincentrum plaatste. Daarvoor heeft het tuincentrum te weinig ruimte aldus de agent. Het tuincentrum had ook al bij de gemeente gevraagd of er een mogelijkheid was tot uitbreiding maar ze hebben 'nee' als antwoord gehad. Nu vind ik ook dit nogal vreemd. Dat iemand ruimte tekort heeft kan ik indenken maar betekent dat dat je dan maar de wet moet overtreden? Ze (tuincentrum) er zelf de hand in hoeveel ruimte ze benutten, ze hebben zelf de mogelijkheid om te kiezen of ze wat ruimte vrij maken om fatsoenlijk te kunnen laden en lossen.

Uit het gesprek met de agent is gebleken dat de provincie verantwoordelijk is voor het wegdek op die plek. Ik denk dat ik de provincie dan ook maar eens een schrijven ga doen over de situatie met het verzoek of ze de gladde klinkers willen verwijderen en er een egale (hellende) bestrating willen plaatsen die minder snel verzakt en ook ruwer is dan de gladde stenen die er nu liggen. Van de agent heb ik begrepen dat de lichte helling in het stuk tussen het fietspad en de rijbaan wettelijk verplicht is, daar valt dus helaas niets aan te doen.

De agent gaf ook nog uitleg dat ervoor gekozen is het laden/lossen op het fietspad te gedogen omdat er 's morgens vroeg om 7.00h nagenoeg geen fietsverkeer is wat er last van kan hebben. Omdat ik om 7.50h gebeld heb, vroeg hij me hoe laat het gebeurd is. Ik gaf aan dat dat kort daarvoor gebeurd was. Dat was dus nĂ­et volgens afspraak. Tussen 7.30h en 8.00h rijden er veel scholieren over dat fietspad om naar school te gaan. De agent kent de man in kwestie en zou hem komende week zowiezo spreken en hem hier dan ook nog op aanspreken, ook op de houding die hij aannam toen ik hem wees op het feit dat hij op het fietspad staat. (de man deed alsof hij dom was maar als de agent de waarheid spreekt, is er dus al wel een keer over gesproken).

Ook heb ik aangekaart dat er ook regelmatig een grijze Crysler Voyager op het fietspad staat te laden/lossen. Gezien daar geen rolcontainer in past, is dat geen argument om daar te gaan staan. Ook daar zou de agent een opmerking over plaatsen.

Ik ben benieuwd hoe vaak ik nog ongewenst motorvoertuigen zal aantreffen op het fietspad bij het tuincentrum.

Geen opmerkingen: