donderdag 28 december 2006

Oliebollentocht

Gisteren heb ik de aanhangwagen van m'n vader opgehaald voor het vervoer van m'n Versatile. Gisteravond heb ik zoveel mogelijk spullen klaargezet voor vandaag.

Vanmorgen ging de wekker om 7.00h Ik had 1,5 uur uitgetrokken om me klaar te maken voor vertrek. Dat viel allemaal reuze mee. Ruim voor vertrek heb ik de oven aangezet om lekker een stokbroodje warm te maken. Intussen heb ik de aanhangwagen achter de auto gehangen en de Versatile erop gezet en vastgebonden. Eenmaal klaar heb ik met de afstandsbediening de autodeuren op slot gedaan. Vervolgens ben ik naar binnen gegaan om m'n ontbijt op te eten.

Na het ontbijt was ik klaar voor vertrek. Buiten wilde ik de auto van het slot doen, bleek dat de auto niet op slot zat. Erg vreemd, ik meende toch dat ik de auto op slot had gedaan. Maar m'n geheugen laat me wel vaker in de steek dus geloofde ik het wel. Ik stapte in de auto, startte de auto en direct daarna een hels kabaal..... De knipperlichten van m'n Versatile knipperden vrolijk in de achteruitkijkspiegel van de auto. Blijkbaar had ik de verkeerde afstandbediening gebruikt om 'de auto op slot te doen'. Fietsalarm eraf gezet en toen ben ik vertrokken.

Ruim voor 10.00h kwam ik aan in Didam. Ik was zo ongeveer de eerste. Alleen organisator Frank C. was er voor zover ik weet. Ik heb de fiets van de aanhangwagen gehaald en heb m'n Versatile naast zijn Quest gezet. De auto heb ik weg gezet.

Niet veel later stroomden de velomobielrijders binnen. Sommigen kwamen fietsend, anderen met de auto.
Uiteindelijk zouden zo'n dikke 60 velomobielen zich verzamelen. De verwachte 6 Versatiles waren niet allen aanwezig. Robert B. was niet helemaal lekker zo heb ik begrepen. Vlaming Stefaan V. heb ik helaas ook niet gezien. Wel was ik vergeten dat Hans v.d W. ook Versatilerijder is. Daarmee kwamen we op 5 Versatiles. Het overgrote deel was uiteraard Quest en Mango. Prachtig gezicht, zoveel velomobielen bij elkaar. Een voorzichtige schatting was 60 fietsen van gemiddeld 5000 euro oftewel 300.000 euro aan fietsen.

Ik bewonder een Inolight 20+ in een Quest. Mark B. zegt dat hij er nog wat in z'n fiets heeft liggen. Ik besluit er 1 te kopen; ik was dat toch al van plan dus waarom niet nu. Scheelt weer verzendkosten.

Voor vertrek werd koffie en thee geschonken. Verder was er een lekkere plak krentenbrood.
Om 11.00h stond het vertrek gepland. Niet veel later dan dat zijn we vertrokken.
De route kan ik niet helemaal navertellen maar om wat indrukken te geven:
- We zijn door bosrijk gebied gefietst. Soms verhard, soms onverhard
- Klimmen en dalen zat er ook genoeg bij. 1x een helling van 14% zo heb ik begrepen
- Behalve Nederland hebben we ook 2x Duitsland aangedaan
- Wat fraaie bezienswaardigheden zijn we gepasseerd zoals oude molens en een erg fraai slot/kasteel in 's Heerenberg (ofzo)

De onverharde wegen waren wellicht niet zo'n best idee voor een route als deze. Op een gegeven moment had ik het idee dat ik een lekke band had. Over glad asfalt leek m'n linker voorwiel geluid te maken in het ritme van het ronddraaien. Ik heb de klep opengeslagen om te zien of ik iets kon ontdekken maar ik zag niets. Ook was het geluid niet constant.

Een tijdje later merkte ik dat m'n fiets beroerd stuurde in één richting. Duidelijk dus: toch een lekke band. Dus ik ben gestopt. Met mij nog wat mensen. Ik heb de binnen- en buitenband in één keer vervangen. Met de goedkope maar zeer effectieve pomp van Henk B. hebben we m'n band met een paar slagen op 6 bar gezet. Met m'n eigen Sigma Lambdajet was ik er ook wel gekomen maar had ik heel wat langer moeten pompen. Tijdens het wisselen komen nog wat velomobielen voorbij rijden. Het blijkt dat er ook iemand anders een eindje terug al een lekke band had gehad. (foto: Henk Naaktgeboren)

Toen we klaar waren om te vertrekken en ik m'n klep wilde doen, hoorde ik een wat sissend geluid; niet bij m'n eigen fiets vandaan maar bij de fiets voor me. Ik stap uit en luister bij het rechter voorwiel van Versatilerijder Bob H. en dat bleek dus inderdaad foute boel. Dus nog een bandje vervangen. Het was al z'n 34e dit jaar.
Eenmaal de band vervangen kunnen we echt vertrekken. Een eindje verder staat de club te wachten. We kunnen dus gezamenlijk verder.

Niet veel verder ligt een Mango op z'n kant. Jakob B. heeft ook al pech. Wederom wachten en zodra de Mango weer rijklaar is gaan we weer verder. Weer niet veel verder staan de Versatiles van Martijn P. en Johannes H. aan de kant. Één van beiden heeft een lek en is dus ook aan de gang om z'n fiets weer rijklaar te krijgen. Van de ander krijg ik te horen dat hij ook al een lekke band gehad heeft. Van de 5 Versatiles hebben dus 4 een lekke band gehad (Hans v.d. W. is vrij van lekken gebleven). Gelukkig zijn dat soort dingen niet de schuld van de fiets.

We zijn met 7 mensen over; de rest is doorgereden. Gelukkig hebben we 'achterrijder' Mark B. bij ons. Van 'achterrijder' wordt hij 'voorrijder' omdat hij de route heeft in GPS. De laatste 20 kilometer rijden we dus met deze club. Onderweg pikken we ook nog een Alleweder op die de rest kwijtgeraakt was.

Om ongeveer 16.30h komen we aan bij het begin-/eindpunt. Daar staan de warme oliebollen op ons te wachten. Niet veel later kunnen we ook de erwtensoep halen. Het smaakt allemaal geweldig goed. De erwtensoep was wat pittiger dan ik gewend ben maar dat was wat mij betreft zeker niet bezwaarlijk; ik vond het erg lekker.

Onder het genot van de oliebollen en erwtensoep kletsen we nog over van alles en nog wat. Henk B. gaf aan dat hij mogelijk wel de komende oliebollentocht wilde organiseren vanuit Heino. Ik zou dat best aangenaam vinden; dat is op een fatsoenlijke fietsafstand van Zwolle. De route van vandaag naar Didam is me toch wat te ver om te fietsen in deze tijd van het jaar. Gisteravond kwam ik erachter dat Didam vlak bij Doesburg ligt. In Doesbrug wonen kennissen die ik had kunnen vragen of ik er eventueel zou mogen logeren maar daar was het wat te laat voor. Achteraf gezien vind ik het niet erg want ik denk niet dat ik met gemak eerst 85 km naar Didam zou kunnen fietsen, dan 65 kilometer van de tocht en dan nog 10 km naar Doesburg om dan de volgende dag de rit naar huis te rijden.
Maar waarschijnlijk zal Henk B. nog in ieder geval een jaar moeten wachten. Theo van G. (die van de SUV-Quest ;-) ) had zich vorig jaar al opgegeven als kandidaat-velomobielen-oliebollentocht-organisator. Het is dus waarschijnlijker dat hij het zal organiseren komend jaar, ergens aan de westkant van de Veluwe; vrij centraal in Nederland.

Maar goed, ik ben weer thuis met een goed gevoel; ik heb het uitstekend naar m'n zin gehad.

















Andere fotoboeken en verslagen:

Foto's: Henk Naaktgeboren
Foto's: Toni Cornelissen
Verslag en foto's: Roel van Dijk
Foto's: Bas de Meijer (Rood petje)
Verslag: Bas de Meijer (Rood petje)
Foto's: Marcel Vriezekolk
Foto's: Jaap Laméris
Verslag: Peter Haan
Foto's: Jacob Bosman (?)
Verslag en foto's: Johannes Hulshof

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke reportage Wilfred. Was ook een bijzondere dag vond ik! Het aantal lekke banden viel mij ook al op, daar zouden die zandpaden ook wel aan meegeholpen hebben.
Hopelijk tot een volgend evenement!

wim zei

Dit verslag staat er nog niet tussen
http://versatile047.blogspot.com/2006/12/op-naar-de-oliebollen.html

WFvN zei

Dank je, ik ken die hele weblog nog niet. Die heb ik dus aan het bericht toegevoegd maar ook direct in m'n lijstje met Versatile-blogs/sites.