woensdag 5 april 2006

Schrikken

Op mijn woon-werk-route is een stuk fietspad wat momenteel slecht begaanbaar is. Het is wat verzakt door grote machines die zand vervoeren. Tevens is het erg modderig van alle bende die van die machines gevallen is. Dikke kluiten klei liggen op het fietspad. Ik maak dan ook graag gebruik van het recht om de rijbaan te nemen.

De plek met modder ligt op de helling van de brug van de Spoolder sluis. Als ik onderaan de helling kom, moet ik rechtsaf slaan. Ik houd daar netjes de rechter rijstrook aan om netjes met de bocht mee naar rechts te draaien. Vandaag was er echter een vrachtwagen die meende te mogen spookrijden. Van rechts kwam namelijk een vrachtwagen aanrijden die links (op mijn helft) reed. Hij had geen fietsers/auto's oid. ingehaald. Hij wilde gewoon vlot het industrieterrein op kunnen rijden; hij moest rechtdoor (voor mij gezien naar links) en dan direct schuin rechts. Tja, als je de bocht wat ruimer neemt, kan dat héél mooi. Minder mooi is dat je dan wel overig verkeer hindert..... Hopen dat hij minstens zo hard geschrokken is als ik.

[edit]
Even situatieschetsje erbij. Soms kan dat handig zijn om het geheel wat te verduidelijken. Soms is het best indenkbaar dat een vrachtwagenchauffeur de regels overtreedt. Als hij met z'n wagen een bocht anders niet kan maken bijvoorbeeld.
Het betrof hier echter een klein vrachtwagentje.



Ik kom van rechtsonder, ik wil dan de bocht naar rechtsboven maken. Hij
komt van rechtsboven om vervolgens _bijna_ rechtdoor te rijden. Zoals
je kan zien: nergens voor nodig om daar links te gaan rijden, zelfs
niet met een 18-meter-combinatie.

Geen opmerkingen: