vrijdag 7 april 2006

Hevig geschrokken

Op de terugweg van school naar huis rijd ik Wezep uit. Heel even zit ik dan buiten de bebouwde kom om dan Hattemerbroek binnen te rijden Eerst zijn er aan de rechterkant wat huizen, dan een bakker, supermarkt en fietsenzaak. Bij die winkels staan vaak auto's geparkeerd, soms half op het fietspad. Vandaag niet. Echter stonden er wel 2 auto's aan weerszijden van het fietspad met de bandjes nog niet op het fietspad maar door de spiegels was de ruimte op het fietspad toch net een paar centimeter midner. Maar ook dat maakt niet uit want het is toch maar voor één richting want aan de andere kant van de rijbaan (voor auto's) is ook een fietspad voor fietsverkeer in de andere richting.
De weg is recht, de weg is overzichtelijk. Ook wat betreft het fietspad.

Ik rijd met een 30 kilometer per uur als ik Hattemerbroek binnen kom rijden. Ik zie de 2 auto's aan weerszijden van het fietspad staan. Ik stuur naar het midden van het fietspad zodat ik over een flink aantal seconden midden door de opening kan rijden. Vanaf de andere kant zie ik een fietser aankomen die aan het spookrijden is. Zolang er genoeg ruimte is om elkaar te passeren en zij ook in ieder geval (ondanks het spookrijden) rechts aanhouden. De fietser aan de andere kant fiets middenop en blijft dat ook even doen. Geen punt want we zijn nog een redelijk aantal seconden van elkaar verwijderd. Ik stuur naar rechts en schat de situatie in. We zullen elkaar passeren zodra de tegenligger nét voorbij de auto's is. Ook de fietser gaat wat naar recht (voor mij gezien links). Dat is dus erg mooi, dan kunnen we elkaar passeren zonder elkaar te hinderen.

Maar dan.... Op het moment dat we elkaar bijna passeren waarbij de fietser gelegenheid heeft om verder naar rechts te sturen zodat ik wat meer naar links kan sturen om tussen de auto's door tegaan, doet die fietser dat ook om vervolgens ineens het stuur om te gooien en voor me langs te rijden. Ik ben echt énorm blij met de remcapaciteit van m'n Versatile. Ik moest echt vol in de ankers om er niet vol op de flank van de fietser te rammen. De neus schraapt kort over de grond. M'n brillekoker die op de bodem van m'n Versatile ligt, wordt naar voren gelanceerd en belandt via de voetgaten op het wegdek. De remactie die ik uitgehaald heb, was met een bukfiets zeker anders gegaan, dat was allereerst een lancering geweest, gevolgd door een vrije vlucht om vervolgens onaangenaam kennis te maken met het wegdek. Lang leve de stabiliteit van lage ligfietsen.

Maar goed, ik ging dus echt vol in de remmen voor een rasechte noodstop. Adrenaline vliegt door m'n lichaam, niet zo nette krachttermen vliegen uit m'n mond. Ik mopper dat ze niet moet spookrijden en gewoon rechts houden. Ik sta tussen de auto's en mogelijk de boel te blokkeren. De onderkant van de fiets inspecteren gaat ook niet zo gemakkelijk als je weinig ruimte hebt dus ik rij de fiets voorbij de auto's. Ik stap uit en mopper lekker verder. De vrouw, ook afgestapt, loopt naar m'n brillekoker en raapt hem op om vervolgens aan mij te geven. Ze verontschuldigt zich. Ze is overduidelijk ook enorm geschrokken en lijkt oprecht aangedaan door het voorval. 'Ik zag u niet, ik deed het niet expres', zegt ze. Ik antwoord 'Nee, dat moest er ook nog eens bij komen!' Verder ben ik niet meer onaardig tegen haar geweest. De eerste explosie was eruit, wij beiden zijn geschrokken en zij zag haar fout in en had duidelijk berouw; ik kan dan niet echt boos meer blijven. Ik controleer de fiets en zie _los van een paar krassen aan de onderkant van de neus die ook van een oprit gekomen zou kunnen zijn_ niets mis met de fiets. De vrouw verontschuldigt zich nog een paar keer, ik zeg haar dat het verder gelukkig goed gegaan is, het is gebeurd maar verder gelukkig zonder ernstige afloop.

Langzamerhand begin ik toch steeds meer de indruk te krijgen dat ik op redelijk wat plekken beter andere velomobilisten op kan volgen: de rijbaan op.

Thuis aangekomen controleer ik wel even de banden. Ze hebben duidelijk te lijden gehad onder het brute remgeweld.
Dit zijn overigens nog altijd dezelfde banden als die ik bij de eerste servicebeurt eronder had zitten. Dat was ergens bij de 4800 kilometer. Ik zit nu weer 1000 kilometer verder en rijd er nog steeds op. De linker band heeft 2 forse gaten (1 mm breed, 3 mm lang en flink diep, de antileklaag is duidelijk ook doorboord). Verder is op een redelijk aantal plekken de rijlaag weg waardoor de witte antileklaag zichtbaar is geworden. Ik probeer toch nog even door te rijden totdat ik duidelijkheid heb over welke banden ik ga monteren en uiteraard moet ik ze dan ook hebben. Tot die tijd probeer ik het zo lang mogelijk uit te zingen.
Wel is duidelijk dat ik met m'n Versatile al 1000 kilometer langer met banden heb gedaan dan de langste afstand ooit bereikt (met één set voorbanden) met de Alleweder.

Geen opmerkingen: