woensdag 12 april 2006

Multipla knippers met 3W Luxeons in de staart

Vanavond heb ik de eerste twee nieuwe knipperlichten in m'n Versatile geplaatst; in de staart om precies te zijn. De reden is eenvoudig, daar kan ik er gewoon bij. In de neus wordt lastig omdat daar de knipperlichten achter de ruitjes van de koplampen zitten.

Ik heb op onderstaande foto links nog het originele knipperlicht met 5W gloeilampje zitten. Aan de rechterkant zit de nieuwe Multipla knipper met daarin een 3W amberkleurige Luxeon.

Het verschil in afmeting tussen beide knippers valt nu ook mooi te zien. De Multipla knipper heeft een groter glaasje maar is in totaal iets kleiner en ook nog eens iets platter.

Qua verschil in felheid valt er op de foto maar weinig te zien. In werkelijkheid is het verschil overduidelijk. Wat wel een duidelijk verschil is, is het aan-uit-gebeuren. De Luxeon is echt ineens vol aan en vol uit terwijl de Halogeenlamp wat langzamer opgloeit en nagloeit. Wellicht dat dat hardere aan-uit-aan-uit van de Luxeon nog wat beter opvalt.

Helaas ligt de Luxeon nog iets te hoog in de behuizing van het knipperlicht. Het oranje glaasje van de Multipla knipper wordt niet helemaal perfect met licht gevuld, daarvoor moet de Luxeon eigenlijk nog 1 a 2 millimeter dieper. Maar ach....

Hieronder nog een foto van de Multiplaknipper met Luxeon maar zonder glaasje:


Verder (heeft niets met de verlichting te maken) heb ik gisteren nog even de achterveerpoot gesmeerd, die begon wat te piepen. Vandaag heb ik de piep niet meer gehoord. Verder merkte ik vanmorgen weer wat verschil in remkracht tussen de beide voorwielen. Dus ook dat heb ik weer even bijgesteld.

Geen opmerkingen: