donderdag 27 april 2006

Mooi weer en compressor

Het mooiere weer is aangebroken. Ik heb inmiddels een paar keer 's middags met open kap gereden. Héérlijk.

Verder heb ik vandaag maar eens de autobandenoppompding van de compressor aangepast. Omdat de auto weinig gebruikt wordt en de fietsen veel, werd het toch eens tijd om de fietsbanden goed op te kunnen pompen met de compressor. Gisteren heb ik een standaard fietsslang gekocht. Deze heb ik aan onze fietspomp gedaan. De oude slang heb ik daar vanaf gehaald. De uiteindes heb ik eraf gesneden. Ook de slang met nippel voor autoventiel die aan dat 'autobandenoppompding' heb ik losgesneden. Nu heb ik een fietsventielnippel (van Velomobiel.nl) die geschikt is voor Frans en 'Nederlands' (Dunlop) ventiel geschikt is, met de fietspompslang aan het nu 'fietsbandenoppompding' van de compressor gemonteerd.

De afgesneden slang met autoventielnippel heb ik aan het afgesneden uiteinde voorzien van een Frans ventiel zodat ik die weer aan de fietsventielnippel kan monteren om toch autoventielen te kunnen gebruiken (voor de bagagefietskar, de kinderfietskar en de kinderwagen).

Wie lui is.....

[edit]

Goed.... vertrouw dus níet op de drukmeter van die standaard compressorsets die je bij de bouwmarkt haalt. De compressor zou 8 bar kunnen leveren (tenminste, dat geeft de manometer van de compressor aan en dat staat in de handleiding). De manometer van het meegeleverde autobandenoppompding bleef echter steken bij 5 bar. Tja.... welke manometer geeft nou de juiste waarde aan?

Mijn vermoeden is inmiddels dat de meter van de compressor zelf een bétere waarde aangeeft....
We zitten lekker TV te kijken op de bank. Ineens horen we een vreemd geluid uit de keuken komen (waar de bagagefietskar (Cyclone) en de kinderwagen staan). Het is een wat krakend geluid. We concentreren op wat het geluid kan zijn en waar we moeten kijken en ineens BANG......

1 van de banden van de Cyclone heeft het begeven; een klapband. Ik heb alle niet-hoge-druk-bandjes wat leger gelaten en met de hand gecontroleerd op hardheid.

Klapbandje is dus schrikken ;-)

Geen opmerkingen: