maandag 28 november 2005

Veerpoot achter

Zoals ik vanmorgen meldde, was m'n Versatile wat stoterig vanmorgen (maar ook gisteren). Mijn vermoeden was dus dat het kwam door het vet wat mogelijk wat harder/stugger was geworden door de kou. Maar vanmiddag toen ik op het werk de vering eens wat beter inspecteerde, bleek dat ik de staart van de Versatile wel héél makkelijk omlaag kon drukken. De veerpoot bood bijna geen weerstand.
De enorme bout in het uiteinde van de veerpoot (voor de voorspanning)was enorm ver uitgedraaid. Met de hand kon ik hem verder indraaien; er was dus in wezen geen sprake van voorspanning. Ik heb daar 3000 kilometer geen last van gehad; mogelijk doordat er 'fabrieks-af' weinig vet op de veerpoot zit (er zat géén vet ín de veerpoot in ieder geval) en ik afgelopen week de veerpoot flink vol gepompt heb wat de veerpoot waarschijnlijk soepeler heeft laten glijden.

In ieder geval heb ik nu die bout een enorm aantal slagen ingedraaid; het stuk zichtbare schroefdraad heb ik verminderd van zo'n 4 cm naar zo'n 1 cm. Nu merk ik wel duidelijk weerstand bij het omlaag drukken van de staart. Het ritje naar huis ging dan ook zonder horten en stoten; ik merkte de werking van de veerpoot weer goed.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Wifred,
would you propose that every
Versatile driver should check
the shock-absorbers and press some
extra fat into them?
When I read your news the "low-
maintenance" concept of the Versatile is getting weaker!!
Greetings
MG

WFvN zei

The thing is that de shock-absorbers only got grease there where it's directly needed: between moving parts. Don't ask me why but they didn't fill the shock-absorbers with grease at all. But my guess is they planned on filling them with the first service-maintenance-job (or what is it called?) at the first 5000 km's. I don't think you need to fill the absorbers very often. Fill them when they start making sounds (like I did).
But my advise is: fill the absorbers. Not because it's nessacary but just to prevent them to produce sounds. So just fill them with fat/grease.
I still think the bike is 'low-maintenance'