zaterdag 26 november 2005

Achterwielslip en meer

Vandaag sneeuwt het wat meer in Zwolle. Her en der blijft het zelfs mooi liggen.

Marrianne wilde graag een reserve brilspiegel hebben, dus ben ik naar de stad gereden. Op dat moment sneeuwde het; een mooie gelegenheid om eens te zien hoeveel last ik van sneeuw heb met de Versatile. Dit blijkt iets prettiger in vergelijking met de Alleweder.

Bij de fietsenmaker vraag ik naar een 20" G-Rib van Vredestein. De verkoper kijkt op diverse plekken waar banden opgeslagen liggen. Intussen wacht ik. Buiten hoor ik ineens het alarm van m'n Versatile loeien. Ik loopt richting een raam om te kijken. Een verkoopster meldt mij dat mensen even wilden kijken. Niet zo vreemd, dat willen er wel meer. Alleen is de term 'kijken doe je met je oogjes, niet met je handjes' (die ik vroeger vaak genoeg van m'n ouders heb gehoord) niet zo bekend meer tegenwoordig. Een stel ogen laat het alarm niet afgaan (tenzij iemand probeert met z'n ogen de fiets te openen of te verplaatsen ;-) ). Maar goed, wellicht dat die mensen nu zelf op het idee komen. Met een beetje mazzel begrijpen ze nu ook wat 'Elektronisch beveiligd' betekent, wat met fel gele stickertjes bij het mangat duidelijk gemaakt moet worden.

Helaas kan de verkoper geen 20" G-Ribs meer vinden. Samen met hem snuffel ik diverse catalogussen door op zoek naar een alternatief. Intussen komt een man binnen, (ongeveer 55 jaar naar schatting). Hij vraagt aan de verkoper: "Van wie is die Versatèl?" Hoewel de vraag niet aan mij gericht was, heb ik wel geantwoord dat die van mij is. De verkoper vraagt plagend: "Hoezo? Wil je er ook één kopen?" De man antwoord van niet omdat de fiets te duur is.

Op weg naar huis reed ik over een plein waar wat sneeuw/drap lag. Ik heb daar maar eens de handrem ingedrukt. Het achterwiel blokkeerde en resoluut gooide de Versatile z'n kont opzij. Ik maakte een draai van 90 graden en kwam tot stilstand. Altijd handig om te weten wat de fiets doet. Ik heb al eens per ongeluk de handrem ingedrukt met m'n broekspijp tijdens het trappen. Aparte ervaring was dat; ik stond vrij snel stil. Gelukkig was dat met droog, goed wegdek; de fiets had toen geen gelegenheid om de kont bij te draaien.

2 opmerkingen:

allewedertje zei

VREDESTEIN heeft nog de C-ROCK in 20", die heeft mss ook wel wat grip. CONTINTAL heeft de EXPLORER, maar dat is een echte noppenband. Het merk MAXXIS heeft nog een paar aardige 20" BMX bandjes, zoals bvb de RINGWORM en de M-TREAD. Niet echt lichtgewichten, maar toch ....

WFvN zei

Ik heb inderdaad wel wat 20" mountainbikebandjes gezien alleen zijn die al vrij snel behoorlijk volumineus. Niet alle banden passen onder de Versatile. Voor het achterwiel is het iets minder problematisch dan de voorwielen maar ook met het achterwiel is de Versatile een tikkie kieskeurig (lang leven die mega grote wielkast van de FAW, welke desnoods wat breder gemaakt kan worden aan de achterkant mocht de band niet passen; alleen in de hoogte kan je soms een probleem hebben omdat dan de band tegen de onderkant van de 'vloer van de staart' schuurt)
Maxxis ken ik niet, daar ga ik eens naar zoeken.
Wat betreft het gewicht: dat vind ik dubbelop géén probleem.
Waardoor ontstaat slip? Door te weinig grip. Hoe verhoog je de grip? door meer profiel maar óók door meer druk op het achterwiel. Hoger gewicht van de band werkt dus op zich positief. Daarbij betekent het ook meteen dat de band minder vlot op gang komt als je gaat trappen. Ook dat is voordelig omdat 'statische wrijving' hoger is dan 'kinetische wrijving'. De kans op slippen wordt ook dáárdoor weer verkleind.
Bovendien is zo'n band maar een paar weken per jaar nodig, dan maakt me het gewicht op zo'n moment maar bar weinig uit.