vrijdag 25 november 2005

Kouder weer

Vandaag zou het volgens de weersvoorspellingen dikke ellende worden. In het oosten en het westen van het land hoor ik ook nare berichten. Windkracht 8, heftige sneeuwbuien, regenbuien en hagelbuien. In Enschede lopen mensen met de fiets aan de hand, auto's rijden maar 20 km/h.

Hier in Zwolle is daar maar weinig van te merken. Vanmorgen is het nagenoeg windstil gebleven. In Wezep (waar ik werk) heb ik 2 sneeuwbuien gezien van mooie vlokken (die niet echt bleven liggen overigens) die rechtstandig naar beneden kwamen vallen.

Maar zo langzamerhand begint mijn Versatile toch een alleweder te worden. Wat heb ik allemaal gehad? Regen, wind, zon, warm, koud, mist. Sneeuw heeft m'n Versatile ook gezien vandaag maar er niet doorheen gereden. Hagel moet ik ook nog een keer op m'n dak krijgen. Maar dat zal vast nog wel komen.

Toen ik m'n Versatile vanmiddag bij het werk wilde wegpakken om naar huis te rijden, lag de bovenkant vol met sneeuw. Leuk gezicht.

Wat betreft de temperatuur in de Versatile. Tot nu toe heb ik elke keer nog gereden met een dun hardloopshirt aan m'n bovenlichaam. 1 Keer heb ik een kolletje gebruikt om m'n borst en hals wat warm te houden maar verder blijft met die enkele laag m'n bovenlichaam nog goed op temperatuur. De Versatile lijkt in de winter wat warmer te zijn dan de Alleweder die ik had.

Ik merk wel dat ik langzamer ga rijden met lagere temperaturen. Echter valt het me tot dusver reuze mee. Met de Alleweder was ik élke keer (zomer/winter/warm/koud) blij met een gemiddelde boven de 25 km/h voor een dagje woon/werkverkeer. Het gemiddelde over een hele werkweek lag doorgaans onder de 24 km/h. Met de Versatile heb ik deze week met een gemiddelde van 25,5 km/h gereden. Geen supertijden hoewel dat voor mijn woon-werkroute helemaal niet gek is, zéker omdat het de gemiddelde snelheid over de héle week betreft.

5 opmerkingen:

allewedertje zei

Hoi Wilfred,
het ziet er idd naar uit dat je de Versatile nu ondertussen zowat in elk weertype hebt uitgeprobeerd. Dat hij wat warmer is dan de AW, kon je eiglijk wel verwachten : dat werd al bevestigd bij warme temperaturen in de zomer. Het blijft natuurlijk een luxe om ook tijdens de winter met relatief weinig kledij te kunnen fietsen !

Anoniem zei

Today I rode in rather heavy snow
fall. In some places there were about 5 cm snow and rather slippery. While going uphill with
the Versatile (V026) the traction
of the rear wheel was not so good
as compared to other velomobiles
(for instance the Leitra)

WFvN zei

Allewedertje:
Wat betreft die warmte in de zomer; mijn indruk is dat de Versatile ook in de zomer wat koeler is dan de Alleweder. Maar goed, met de slechte zomer die we nu net gehad hebben, heb ik niet helemaal perfect vergelijkingsmateriaal. Maar het is inderdaad wel erg prettig om met vrij weinig kleding in de fiets te stappen.

anonymous:
My guess is you're David S., owner of the other Versatile with the 'blue-to-red' color.

I don't have too much experience with other velomobiles. In snow I only have experience with the Flevobike Alleweder. As far as I can tell, the Alleweder and the Versatile don't differ that much when it comes to slippery conditions.
I do know that I'll remove the MonteCarlo from the rear wheel and place a G-Rib (Vredestein).
The fact dat a Leitra has more traction is caused by the smaller distance between the center of weight and the rear wheel which is smaller with the Leitra (compared to the Versatile). Usually I have luggage in the tail of my Versatile which gives me more traction.

allewedertje zei

Wilfred,
op de website van Vredestein staat de G-Ribs al geruime tijd alleen nog maar in de maat 26" vermeld, ik weet niet of de 20" nog geproduceerd wordt. Mss kan je in de winkel nog exemplaren vinden ....

WFvN zei

Hm.... ben benieuwd of de 20" er inderdaad uit is/gaat.
Maar momenteel niet getreurd, ik heb die 'winterband' nog aan de muur hangen. Ik heb hem vorig jaar ook maar een paar weken gebruikt. Ze zijn dus nog lang niet versleten. Mocht het weer aanhouden, dan kan ik in een paar minuten zo de achterband wisselen.