zaterdag 23 juni 2007

Nog meer Slime en Joe's Super Sealant

Gisteravond heb ik m'n achterband nog een keer op druk gebracht. Vanmorgen heb ik gecontroleerd hoe hard de band nog was. Om kort te zijn: NIET. Nog niet alle lucht was eruit maar ik kon met gemak het rijvlak van de buitenband tot op de velg duwen.

Ik heb daarom een nieuwe band gepakt en die gevuld met Joe's Super Sealant. Dat vullen ging een stuk minder gemakkelijk dan met Slime. Met Slime was het gewoon een slangetje om het ventiel duwen, andere uiteinde van het slangetje om het tuutje van het flesje en knijpen maar; één ferme knijp was genoeg om de groene prut in de band te krijgen.

Het witte Super Sealant van No-Flats was minder gewillig. Ik heb de grote 500 mL fles gekocht. Daarbij zit een kleiner flesje met lange dunne tuit. Het flesje moet je vullen met de gewenste hoeveelheid Super Sealant, dan de tuit in het ventiel drukken en het flesje leegknijpen. Klinkt simpeler dan dat het is. Het Super Sealant heeft namelijk de neiging om ook het tuutje van het flesje te 'sealen'. Ik heb daarom het tuutje wat verder afgeknipt dan bedoeld zodat de opening wat groter werd. Daarna ging het wel vrij vlot; met 2x knijpen was het flesje leeg. Tussendoor heeft het buisje van het autoventiel ook nog dicht gezeten! Die moest ik dus ook nog open blazen om de rest van de inhoud van het flesje fatsoenlijk in de band te krijgen.

Ik heb ook wat gemorst. Direct waren wat dikkere 'korrels' spul te ontdekken die vast bedoeld zijn om het lek te dichten.

Ook nog iets: de hoeveelheid die erin moet is me niet duidelijk. Op de website staan wat aanduidingen van soorten banden: XC, DH en FR. Voor sommige banden (XC) wordt 60-120 mL aangeraden, voor andere banden 120-180 mL. Ik heb al begrepen dat die XC voor Cross Country staat, die DH voor Down Hill en die FR voor Free Ride. Omdat ik een 'wegfiets' heb, denk ik dat er niet zoveel in hoeft. Daarbij zijn mountainbikes vaak uitgerust met 26" banden terwijl ik maar 20" onder m'n fiets heb. Slime heeft een liniaire functie voor de hoeveelheid Slime. Ik heb daarom ook liniair teruggerekend van 26" naar 20". Daarbij ben ik ervanuit gegaan dat ik met 60 mL voldoende zou hebben voor een 26" band. Ik kwam na omrekenen uit op 50 mL. Die hoeveelheid heb ik dus in de band gespoten. Tevens heb ik een berichtje naar No-Flats gestuurd met de vraag naar de hoeveelheid. Mocht 50 mL te weinig zijn, dan kan ik altijd nog bijvullen.

De lekke band van gisteren heb ik getracht Slime-vrij te krijgen. Gewoon eerst ventiel eruit geschroefd, band vervolgens richting het ventiel leeggeknepen. Daarna heb ik de band 3x gevuld met water en weer leeg laten lopen. Toen was er geen groene kleur meer zichtbaar. Ook waren er geen dikkere witte stukken waarneembaar in het uitstromende water. Maar goed, het is ook maar een test, mocht het mislukken dan is het jammer.
De band heb ik gevuld met 50 mL wit Super Sealant. Deze keer ging het in één keer goed. De band heb ik samen met een C-Rock gemonteerd op een oude velg die ik nog had liggen. De druk heb ik flink opgevoerd naar zeker 6 bar. Morgen eens kijken hoe hard de band dan nog is.

De fietscomputer heb ik weer gereset. Deze keer dus om te zien hoe lang ik lekvrij kan rijden met Joe's Super Sealant.

Kilometerstand: 14910
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime

8 opmerkingen:

Bert zei

Hoi Wilfred,

Je ervaringen met de lekafdichtmiddelen volg ik met belangstelling.

Ben je op de sites en/of in de gebruiksaanwijzing van Slime en Joe's Super Sealant ook iets tegengekomen over de max druk waarbij lekken afgedicht worden. Zo niet dan zou je ze dat kunnen vragen.

Groeten, Bert.

WFvN zei

Ik heb het mailtje al verzonden net na het vorige bericht. Ik heb er nog geen antwoord op ontvangen.
Vorige keer was dat vrij vlot dus ik verwacht eerdaags wel een antwoord terug en dat zal ik dus zeker plaatsen.
Ik heb trouwens alleen naar No-Flats een mailtje gestuurd. Het antwoord van Slime heb ik eigenlijk zelf wel 'ontdekt'. Daarbij ligt de druk toch een stuk lager; in ieder geval met het formaat gat dat ik had (sneetje van 2 à 3 millimeter) want 8 bar hield hij niet vol en ook 6 bar niet. Ik vermoed dat dat een stuk lager ligt.

Nu heb ik dus de lekke binnenband in een andere buitenband gedrukt met in de binnenband Joe's Super Sealant; die heb ik op 8 bar gezet en die staat nog altijd knoerthard in de garage. Niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat het niet goed gedichte lek met Slime ook een gat in de buitenband had op dezelfde plek terwijl het lek in de binnenband nu tegen een mooie intacte buitenband zit.

Maar ik ga dus ook deze Super Sealant lekker proberen.
Dinsdag wordt het regenachtig en dat ga ik vermoedelijk redelijk wat kilometers rijden ook op half-verharde wegen in de bossen langs de A50 bij Wezep. De dag voordat ik lek reed heb ik daar ook rondgereden; wellicht dat ik daar wat opgepikt heb (zeker weten doe ik het niet want de lekmaker heb ik nooit gevonden; het gat was leeg)

allewedertje zei

Wat een gedoe allemaal ! Is het niet eenvoudiger om anti-leklinten te gebruiken ? Daar heb je maar één keer werk mee en verder geen omkijken meer naar ....

WFvN zei

Antileklinten heb ik maar:
1) Heb ik toch ook mee lek gereden, 3x
2) Er was voor gewaarschuwd dat het antileklint de binnenband zou kunnen beschadigen; onlangs zag ik toch lichtelijk verontrustende plekken op de binnenband waar het antileklint eindigde
3) Het antileklint is enorm lastig recht in de band te krijgen

Tja, dan ga ik toch wat verder proberen.

allewedertje zei

Hmm, ik weet niet wat voor soort van lint je hebt geprobeerd, maar ik heb er heel andere ervaring mee ! Ik heb van die doorzichtige van de Decathlon, die zijn eiglijk bedoeld voor een 26" wiel. Ik knip ze gewoon op het zicht af, leg ze in de buitenband en heb er verder geen omkijken meer naar. Nog nooit mee lek gereden ....

WFvN zei

Ik ken 3 soorten antileklint.
Jouw Decathlon heb ik al eens op een foto gezien (volgens mij van jou). Dat doet me denken aan het spul wat ik gebruik van Anti Platt. Dan heb je ook nog van dat plakband met Kevlar; naam ben ik kwijt. Deze laatste is volgens mij niet herbruikbaar omdat die in de buitenband geplakt wordt terwijl de linten van Decathlon en van Anti Platt gewoon los in de buitenband liggen.

Waarom heb ik nare ervaringen met Anti Platt? Ik had het al genoemd: ik krijg ze met moeite in de buitenband. Het is nu vaker gebeurd dat het lint als een slang linksrechts door de buitenband ging waarbij de rand van het antileklint soms midden op het rijvlak zat en de andere rand dus zo ongeveer bij de hieldraad. Op zo'n manier is zo'n antileklint natuurlijk verre van efficiënt. Mijn vermoeden is dat het komt door het type band wat je gebruikt. Ik heb namelijk ook antileklinten in de G-Ribs en in de S-Rocks liggen en ook heb ik ze in Big Apples gehad; dat gaat zonder problemen. Vermoedelijk omdat dat stugge banden zijn met vaste hieldraad. Zodra het een vouwband betreft lijkt het dus beroerd te gaan.

Wat betreft de uiteindes. Anti Platt heeft verschillende lengtes; ik heb voor de bredere 40mm bandjes de oranje versie gekocht; die is korter dan de andere maten van Anti Platt maar is ook te lang; ook 26" dus ook afgeknipt.
Zo'n recht uiteinde kan in de binnenband snijden dus heb ik het uiteinde afgeschuind. Maar zelfs dat is dus niet voldoende want ik heb bij één binnenband al kleine beschadigingen ontdekt bij het uiteinde van het antileklint.
Controleer dat anders ook eens bij jou als je weer eens banden moet verwisselen o.i.d. Uiteraard dan wel de binnenband en buitenband in één keer van de velg halen en daarna goed kijken waar het antileklint eindigde.

Bert zei

"Dan heb je ook nog van dat plakband met Kevlar; naam ben ik kwijt"

Panaracer Flataway Tire Liner.
- 40 mm of 30 mm breed.
- zacht en soepel aramide weefsel.
- je zet het met de plakstrook vast in de buitenband, dus geen geschuif bij het monteren van de band.

http://www.panaracer.com/eng/products/index_ac.html

o.a. te koop bij Velomobiel.nl

"Deze laatste is volgens mij niet herbruikbaar omdat die in de buitenband geplakt wordt"

Ik heb wel eens gehoord dat het na lostrekken nog voldoende plakt om nog een keer te gebruiken (en misschien daarna nogeens).

Groeten, Bert B.

Bert zei

Hoi Wilfred,

Het bovenstaande product heb ik inmiddels in huis. Als je het leuk vindt dan kan je het komen bekijken.

Groeten, Bert B.