woensdag 6 juni 2007

Marathon Racers met slijtvaste laag?

Voordat iemand direct blij gillend de straat doorrent, lees wel eerst even het hele bericht.

Maar eerst wat anders.
Vanmorgen kon ik weer niet over Katerveer in verband met wegwerkzaamheden aan de Spoolderbergweg en de weg tussen Katerveer en Spoolderbergweg. Ik ben dus doorgereden en ben via de fietsstraat van de Spoolderbergweg de oude IJsselbrug omhoog gereden.
Op de plek waar gewerkt wordt, moet ik oversteken (om geen spookrijder te worden op de brug). Terwijl ik sta te wachten op de enorme stroom auto's die voor me langs rijden, hoor ik 2 werkmannen tegen elkaar kletsen. Of ze het over mij hadden weet ik niet zeker. Wel hadden ze een gesprek over 'levengevaarlijk' en iets daar rondomheen wat op mijn fiets zou kunnen slaan. Nja, laat maar kletsen, ik weet beter. Toevallig stond er vandaag nog weer een bericht in de krant van een normale fietser die geen voorrang had gekregen van een automobilist. De gemiddelde normale fietser is toch echt wel hoger dan een doorsnee auto. Ik bedoel maar.... aan de hoogte ligt het niet.

Teruggaande kom ik van de IJsselbrug afrijden. Bij de Spoolderbergweg wil ik linksaf slaan. Vanmorgen kon dat niet. Ik zie nieuw asfalt liggen en ik zie 2 fietsers over het nieuwe asfalt richting Katerveer rijden. Ik besluit datzelfde te doen. Ik moet echter een tijdje wachten omdat er weer een enorme stroom auto's voorbij komt rijden.
Op een gegeven moment is het vrij dus steek ik over. Ik rijd het mooie, nieuwe, gladde, vlot rijdende asfalt op maar word snel met beide benen terug op aarde getrokken. Nieuw? Ja. Mooi? Ja. Glad? Ja. Vlot rijdend? Bij lange na niet. Het asfalt is nog enorm kleverig. Een stroperig geluid komt onder m'n banden vandaan. Het asfalt lijkt m'n banden vast te willen zuigen. Waarom heeft dat werkvolk de weg niet gewoon AFGEZET......? Er was geen enkel teken dat de weg nog niet gebruikt kon worden.
Keren leek me geen strak plan meer; liever doorrijden en vaart houden. Rechtuit gaan en doorrijden zou de kans op vast blijven zitten en beschadigen van het nieuwe asfalt behoorlijk kunnen verkleinen.

Onderaan bij het Veerhuis staat een vrachtwagen op het nieuwe asfalt. Het valt dus wel mee. Daar schuin achter rijdt een asfalteermachine; ze zijn dus nog lang niet klaar. Bij het Veerhuis sla ik rechtsaf richting de bruggetjes van Katerveer. Het asfalt leek het niet heel prettig te vinden dat ik er met m'n fiets overheen reed. Ik ben benieuwd of mijn actie nog (letterlijk) sporen heeft achtergelaten. Mocht dat zo zijn, dan weet je dus waar die 3 evenwijdige wielafdrukken vandaan komen ;-)

Net na het eerste bruggetje van Katerveer stuit ik op een bord wat fietsers van de andere kant moet tegenhouden. Dit lukt niet want flink wat mensen die (vermoedelijk rondje Zwolle rijden) zich langs de hekken wurmen en doorrijden richting de plek des onheils. Ik zeg ze dat er gewerkt wordt maar het boeit ze weinig, ze rijden door.
Ik stap uit om het bord wat aan de kant te trekken want ik pas er met m'n Versatile niet langs. Eenmaal bord aan de kant vervolg ik mijn weg naar huis.

De Marathon racers blijven kleverig klinken. Onderweg rijd ik door wat zand wat vast ook aan de banden is gaan kleven. Ik neem de bochten wat agressiever dan normaal om die vieze bende weer van m'n banden te krijgen.

Zou dat nog veel schelen in slijtvastheid? Asfalt met zand als beschermlaag? We zullen zien.....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd,
Je bent door een kleeflaag heengereden. Waarschijnlijk is de binnenkant van je wielkast vol met de spray van je banden. Om het schhon te krijgen insmeren met groene zeep even laten inwerken en boenen maar. Zelf ook een keer gehad op met een Streetlegal zonder spatborden, kon meteen mijn ketting en derraileur weggooien.

groet,

Piet
Versatile nr57 of 58. In ieder geval binnenkort

WFvN zei

Het kan best een kleeflaag geweest zijn. Kleven deed het in ieder geval als de ziekte maar ik betwijfel of het een kleeflaag is geweest. Op het wegdek is sinds gisteren niets meer aangebracht. Volgens mij was het echt gewoon het nog niet volledig uitgeharde/afgekoelde asfalt.

De binnenkant van m'n wielkasten zijn ook gewoon volledig 'schoon' (lees: zit wel wat zand maar verder niets van kleverige zooi of ander spul dan gewoon zand)