donderdag 14 juni 2007

Het is slecht gesteld met de 'jeugd' van tegenwoordig

Heerlijk weer vandaag; tenminste, heerlijk fietsweer. Al vrij snel merkte ik dat m'n conditie vandaag aardig goed is en dat de weersomstandigheden aangenaam zijn om lekker door te jakkeren.

Het begint vlak voor de Spoolderbergweg. Ik zie een racefietser tegen de Oude IJsselbrug oprijden. Deze man had er zichtbaar flink de vaart in. Ik hoopte hem te kunnen inhalen maar ondanks m'n conditie dacht ik dat het feest niet door zou gaan. Hij had een flinke voorsprong en ging ook nog eens rap tegen de brug op. Maar mijn snelheid tegen de brug op viel ook niet tegen, deze lag ergens tussen de 22 en 25 km/h.

Door de hogere snelheid van de racefietser liep hij uit. De verkeerslichten onder aan de brug had hij 'mee' dus kon hij direct doorrijden. Gelukkig ging hij niet linksaf richting Hattem, ik had dus nog een kans want als ik een beetje doortrap kan ik de 50 km/h halen als ik onderaan de helling van de brug aankom maar dan moet ik ook het verkeerslicht mee hebben.

Helaas, verkeerslicht op rood, de verkeerslichten voor auto's stonden voor mij ook niet gunstig, door rood rijden was nu absoluut niet verstandig zeker omdat van rechts ook 4 auto's kwamen die mogelijk groen licht zoudne krijgen. Ik moest dus afremmen. Vlak nadat ik tot stilstand was gekomen sprong het licht op groen.

Ik was heel veel snelheid verloren dus de 50 km/h heb ik niet gehaald maar wel 38 km/h die ik lang wist vast te houden. Wonderbaarlijk genoeg reed ik nog voor het viaduct van de A50 pal achter hem. Vandaf daar ben ik met 35 km/h verder gereden. De racefietser zal iets van 30 km/h of net daarboven hebben gereden.

In Hattemerbroek zag ik de racefietser ineens niet meer achter me rijden op het fietspad. Een paar tellen later zag ik hem weer: op de rijbaan. Ik kwam op het punt aan waar ik ook vaak de rijbaan op rijd. Gezien m'n conditie van vanmorgen besluit ik dat nu ook te doen. Uit een zijweg van de Zuiderzeestraatweg staan 2 auto's die de Zuiderzeestraatweg op willen rijden. Die moeten voorrang verlenen maar al zouden ze het niet doen, hinder kunnen ze niet van me ondervinden.

Ik ga harder trappen want als ik op de rijbaan rijd, wil ik graag 40 km/h of harder rijden. De 40 km/h haal ik netjes en die valt ook langer vol te houden aan m'n benen te voelen.

Een eindje verderop komt de voorste auto 'uit de zijweg' achter me te rijden en ramt op de claxon. Tja, ik rijd 'in de weg'. En inhalen mag daar niet want er zit daar een doorgetrokken middenstreep. Daarbij komt dat er ook nog eens een stel vluchtheuvels midden op de weg zitten even verderop en op de andere weghelft is het te druk om in te halen de eerst komende halve minuut. Jammer maar helaas voor de automobilist, hij zal toch even geduld moeten hebben. Maar dat zal hij wel gewend zijn. Brommers MOETEN daar op de rijbaan rijden en die mogen maar 30 km/h rijden, ik zit daar ruim boven en zal vermoedelijk zeker 45 km/h gereden hebben op de teller van de auto. Ook ander trager verkeer is daar regelmatig op de rijbaan te vinden: tractoren.

Maar meneer heeft geen geduld. Hij toetert een keer 'vriendelijk' op z'n claxon als hij achter me rijdt, ik toeter vriendelijk terug. Een eind verderop heeft hij gelegenheid om in te halen en doet dat ook. Heftig claxonnerend en gebarend richting mij en het fietspad haalt hij in. Ik toeter wederom vriendelijk terug en knipper nog flink met m'n koplampen in de hoop dat hij het ziet en zal stoppen. De man doet dat niet en rijdt dus door.

Veel harder dan ik gaat de man niet. Bij een rotonde moet hij flink afremmen in verband met verkeer op de rotonde. Ik loop weer wat in. Na de rotonde kan hij weer lekker 50 rijden en loopt weer uit totdat hij weer moet afremmen voor een auto die wil afslaan maar moet wachten op tegenliggers voordat hij de andere rijbaan kan oversteken. Ik loop weer wat in.

Omdat ik momenteel op donderdag de eerste 2 uur vrij heb, ben ik aan de vroege kant en besluit de auto achterna te gaan. Ik rijd een fors eind achter hem maar kan hem nog wel volgen. Eerst linksaf de Veluwelaan op, dan zie ik hem in de verte een weg linksaf slaan. Ik volg hem weer. Als ik net de weg indraai zie ik hem in de verte rijden. Ik draai de weg helemaal in maar ben de auto 'ineens' kwijt. Ik rijd de weg door en speur naar de auto maar zie hem niet. Het punt waar ik hem het laatst zag heeft een in/uitrit voor een grote parkeerplaats. De auto zie ik er echter niet staan en rijd dus door. Ik blijf auto's afspeuren maar zie niks. Ik volg de weg, maak een bocht naar rechts, kom een zijweg voorbij en kom op een T-splitsing uit waar ik Wezep zo ongeveer uitrijd. Ik besluit om te keren. Ik blijf speuren maar zie de auto niet.

Op een gegeven moment kom ik bij het punt aan waar ik de auto het laatst zag: bij de parkeerplaats. Ineens zie ik dat de parkeerplaats nog een eindje doorloopt. Dus ik rijd de parkeerplaats op en zie ineens een extra 'hoekje'. En jawel, daar staat de auto. Ik stap uit en sta voor een rijtje seniorenbungalows. Ik kijk of ik ergens beweging/licht binnen zie maar dat is niet het geval. Mijn aanwezigheid is wel opgemerkt want de voordeur van het meest rechtse huis gaat open. Een vrouw komt naar buiten en vraagt of ik iemand zoek. Ik zeg haar dat ik de eigenaar zoek van de champagnekleurige Daihatsu. Ze wijst 3 huizen verderop: 'Die met dat bankje met dat plastic erover. Maar ik denk dat ze nog slapen!' Ik dank de vrouw en zeg dat ik betwijfel of ze inderdaad slapen omdat ik zojuist door meneer was ingehaald.

Ik ga naar het huis met het bankje en druk op de belknop. Niemand doet open. Gordijnen voor de ramen van de deur en van de woonkamer zitten dicht. Verder zijn er geen ramen aan de voorkant waar ik eventueel oogcontact kan maken.
Ik bel een tweede keer aan. Weer wordt er niet open gedaan. Vervolgens loop ik terug naar m'n fiets. Ineens bedenk ik mij dat de velomobielflyer nog altijd in m'n fiets zit in veelvoud. Ik pak er één uit en zet er een kort persoonlijk berichtje op. Ik kruis het plaatje van de Versatile aan, zet er ZOZ bij en onderstreep op de achterkant de RVV-regel. Ik bel nog een keer aan; verspeelde energie helaas. De flyer druk ik in de brievenbus.

Of het wat uithaalt, weet ik niet. Misschien wel, misschien niet maar in ieder geval heb ik de man in de gelegenheid gesteld om z'n RVV-kennis wat op te frissen.

"Die jeugd van tegenwoordig ook! Dat fietst zomaar op de rijbaan!"

3 opmerkingen:

Bert zei

Hoi Wilfred,

Leuk verhaal.

Vraagje over:
"Ineens bedenk ik mij dat de velomobielflyer nog altijd in m'n fiets zit in veelvoud."

Die velomobielflyer ken ik niet (of misschien wel als ik 'em zie).

Staat ie online?

Zo ja, kan/wil je een linkje geven?

Groeten, Bert B.

WFvN zei

Ha Bert,

In het lijstje met linkjes staat de 'Velomobiel Folder'.
Een tijdje geleden stond daar ook de 'Velomobiel Flyer' bij maar die is blijkbaar verdwenen toen Blogspot overgegaan is naar nieuwe software (ik zag nog een foutje want van versatile 055 stond de link er 2 of 3x in).
Ik heb de 'Velomobiel Folder' helemaal onderaan gezet (die stond wat verscholen tussen de weblogs) en de 'Flyer' er weer bij gezet. In wezen is het hetzelfde ding alleen is de flyer een half A4-tje terwijl de folder een heel A4-tje is.

Bert zei

Thanx, ik kende de VM-flyer en -folder niet.

Gr. B.B.