vrijdag 22 juni 2007

Lek nummer: 14? Slime

Tja, ik zet even een vraagteken in de titel want ik weet nog even niet goed hoe ik nu verder moet gaan bijhouden hoe het zit met het aantal lekken. Is dit nou wel of geen lek? Nja, ik heb lek gereden ook al kon ik doorrijden dus toch maar als 'lek' noteren.

419 kilometer op de teller sinds het inspuiten van Slime
14885 kilometer totaal gereden

Toen ik vanmorgen net een paar honderd meter van huis was en over mooi glad asfalt reed, hoorde ik ineens een vreemd geluid. Als ik het zou moeten omschrijven dan zou ik het zo doen: een combinatie tussen F.....F.....F.....F.....F..... en S.....S.....S.....S.....S.....

Het geluid hield een aardig tijdje aan. Ik ging iets langzamer rijden en het tempo waarin het geluid te horen was, werd ook minder. Klep open, nog een keer luisteren en het was duidelijk: het geluid kwam bij het achterwiel vandaan. Tja, als je dat geluid hoort, dan denk je al snel aan een lek. Ik heb de klep gesloten en ben doorgereden maar had weinig hoop op de werking van het Slime want het duurde toch al redelijk lang; Ik heb zeker 30 wielomwentelingen met het geluid gereden. Maar ineens werd het geluid zachter om vervolgens helemaal weg te blijven.
Ik heb na een meter of 50 m'n fiets aan de kant van de weg gezet om de achterband te inspecteren. Ik pak de onderkant van de staart vast en voel nattigheid: het groene slime zit aan m'n vingers. Hoewel de naam 'Slime' doet denken aan een gore dikke bende die je moeilijk van je vingers kan krijgen, is de werkelijkheid gelukkig anders; Ik kon m'n vingers zo afvegen aan een trottoirband.
Ik heb het achterwiel rondgedraaid tot ik de plek des onheils gevonden had. Een groene plek van ongeveer een centimeter groot zat op het midden van het rijvlak, het Slime had zich daar door binnen- en buitenband gewurmd en het lek gedicht.
Ik ben verder doorgereden naar het werk. Op het werk heb ik het lek nog een keer opgezocht maar kon hem niet meer terugvinden. Het slime was niet meer zichtbaar aan de buitenkant.

De band voelde wel zachter aan dan ik gewend was. Nog altijd was de band ruim hard genoeg om normaal op te rijden.

Ik heb de pomp erbij gepakt om de band weer op te pompen naar normale druk. Zodra ik de pompnippel op het ventiel had geplaatst, kon ik de druk aflezen op de pomp: 3 bar. Ik ben aan het pompen geslagen en bij 6 bar begon het lek weer te sissen en hield niet op. Het lek zat aan de achterkant van het wiel dus had het Slime niet veel gelegenheid om het probleem op te lossen. Ik heb het wiel toen met het lek naar beneden gedraaid en het gesis hield op.

Vervolgens heb ik doorgepompt naar 8 bar; geen probleem.

Om de volgende keer het lek terug te kunnen vinden heb ik met oliekrijt 2 groene strepen op de wangen van de buitenband gezet bij het lek.

Wel ben ik benieuwd hoeveel Slime er nog in de band zit. Toen ik m'n spatlap bekeek zag ik dit:
Nog even een samenvatting van de lekken tot dusver. Dat is dus nu 14 stuks. Maar ik heb nu 2256 kilometer lekvrij gereden aan één stuk door.

Kilometerstand: 14885
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime

Geen opmerkingen: