zaterdag 9 juni 2007

Langs hoogte- en dieptepunten met de Fietsersbond

Vandaag heeft de Fietsersbond afdeling Zwolle een rondje fietsen door Zwolle georganiseerd. Hierbij werden diverse plekken in Zwolle opgezocht waar fietspecifieke plekken zijn. Zowel positieve als negatieve punten werden aangekaart. Gemeente Zwolle is goed bezig voor de fietser en kan dit op een aantal plekken nog beter maken.

Ik ben met de tocht meegereden. De tocht startte bij het Stadskantoor. Andere mensen die meereden wilden ook wel even wat weten over mijn fiets. Snelheid kwam uiteraard aan bod maar in verband met de hoge temperatuur ook het klimaat ín de fiets met dit weer. Tja, als ik zeer langzaam rijd of stil sta, is het betrekkelijk warm.

De tocht voerde langs plekken als Sassenpoort, Kerkbrugje, Pletterstraat, Maagjesbolwerk, Twistvlietbrug, Westenholterbrug, Spooldersluis en Spoolderbergweg.
Toen we over de Boeierweg tegen de brug op fietsten werden we ingehaald door een stoet Renault's, met name de 5-jes. Nadat een paar gepasseerd waren (was me nog niet opgevallen dat het een stoet was) reed er ineens één naast me waarbij een man half uit het raam hing en een vrij forse videocamera vast hield welke helemaal buiten de auto hing, ongeveer op mijn ooghoogte. De camera werd tijdens het passeeren nauwkeurig op mij gericht. Tja, niet helemaal vreemd want ik reed met de klep open. Ligfietsers zijn laag? Ik was dat op dat moment zeker niet en viel zeker op dat moment overduidelijk op. Maar ik schrok even van dat ding en probeerde even te bedenken wat het was. Maar al heel snel werd me duidelijk dat het om één of ander gebeuren met Renault's ging want dat viel te lezen op elke achterruit van de auto's.

Het bleek te gaan om een stoet van: http://www.renault5rally.nl

Na afloop van de tocht ben ik via het nieuwe asfalt tussen Spoolderbergweg en Katerveer naar huis gereden. Bij het veerhuis reed ik achter een lesauto. De bestuurder/-ster was nog niet zo zeker want de bocht om gaan durfde hij/zij niet; van rechts kwam een klein peletonnetje racefietsers aan. De voorste brulde naar achteren: "Pas op! Lesauto.... en een kleeeeeeeeeiiiiiine fiets!"
Nadat het peleton voorbij was draaide de leswagen naar rechts. Ook over de bruggetjes bleef de lesauto langzaam rijden. Na Katerveer links, dan rechts en toen pas ging het gas erop. Dat ging beduidend harder dan de toegestane 30 km/h.

Geen opmerkingen: