vrijdag 22 juni 2007

Meer Slime en Joe's Super Sealant

Zoals gezegd in het vorige bericht, heb ik de achterband op 8 bar gepompt.

Ik ben naar huis gereden. Na ongeveer anderhalve kilometer hoorde ik weer het geluid van een leeglopende band. Ik en uitgestapt en zag inderdaad dat het lek toch weer lucht heeft doorgelaten. Ik denk dat het gestuiter van het oneffen wegdek in combinatie met de druk van 8 bar de oorzaak was.

Direct heb ik de achterband weer opgepompt. Deze keer zat er nog 5 bar in de band. Bij de 7 bar begon het lek weer te sissen. De truc die vandaag eerder gelukt was, probeerde ik weer. Het lek draaide ik naar beneden om er Slime bij te laten komen. Een straaltje kwam uit de band spuiten maar dichten deed hij niet. Ik draaide het wiel nog wat heen en weer waarna het lek toch dicht ging om niet veel later weer open te gaan. Inmiddels lag er een felgroen gekleurd plasje op de straat. Ik heb de druk van de band gevoeld, die leek nog ruim voldoende. Niet 8 bar, niet 6 bar gok ik maar ergens tussen de 3 en de 5 bar; voldoende om goed op te kunnen rijden. Met een doekje heb ik de onderkant van de staart schoongemaakt.

Onderweg hoorde ik een eind verderop toch weer wat gesis maar dat duurde maar even. Later bleek dat er toch weer lucht ontsnapt was want de schoongemaakte plek onder de staart zat weer vol groene spetters. De band was echter nog hard zat.

Ik ben nog even in de stad geweest om bij de fietsenmaker een fles No-Flats Joe's Super Sealant te halen. Dit spul is wat duurder dan Slime maar als ik de demonstratievideo's mag geloven, werkt dat beter dan Slime. Dit is een gevaarlijke opmerking natuurlijk want reclames zijn bedoeld om iets mooi te laten lijken; wellicht mooier dan het in werkelijkheid is. In mijn geval loert er in ieder geval één gevaar: de bandendruk. De banden op de video's zijn allemaal mountainbikebanden met vermoedelijk bijbehorende druk en die ligt doorgaans ruim onder 'mijn' 8 bar. Maar goed, ik ga dat goedje dus ook proberen.

Verder ga ik toch nog een keer een mailtje sturen naar No-Flats om nog wat meer informatie in te winnen over de luchtdruk en de toe te passen hoeveelheid.

Geen opmerkingen: