donderdag 31 mei 2007

Lek nummer.... nee, geen lek maar Slime

Mijn laatste lek was nummer 13 op een kilometerstand van 12629. Dat maakt gemiddeld elke 971 kilometer een lek. Ik heb sindsdien 1837 kilometer lekvrij gereden.

Met enige regelmaat komt er wel iets aan m'n ogen voorbij wat te maken heeft met lekpreventie. Zo kwam onlangs weer een filmpje voorbij op de ligfietslijst met No-Flat en Slime. Het betreft vloeistoffen die je in je binnenband spuit. Zodra er iets de binnenband penetreert, komt het spul naar buiten spuiten en dicht per direct het lek.

Na wat rondsnuffelen op internet, wat zoeken en wat rondvragen, heb ik besloten om Slime te proberen in het achterwiel. Ik heb een tijdje geleden een KHE Premium op het achterwiel gelegd. Wegens de slechte lekbestendigheid heb ik er een antileklint in gelegd. Nu heb ik het antileklint verwijderd. In plaats daarvan heb ik een nieuwe Kenda binnenband erin gedaan met daarin 60 mL Slime.

De fietscomputerstanden heb ik wat aangepast. Stand I van de teller ga ik nu gebruiken om te zien hoe vaak ik lek rijd met het achterwiel.

De standen WAREN:
I: 2976; dit is het aantal kilometers wat ik met KHE's heb gereden.
II: 14490; dit is het aantal kilometers met de andere banden.

Stand I wil ik graag onthouden voor als ik in de winter weer KHE's ga monteren op de voorbanden. Ik ben benieuwd hoeveel kilometer die banden meegaan. Tot dusver lijken ze me nog steeds slijtvaster dan de Marathon Racers. Maar goed, de 4000 kilometer heb ik nog niet gehaald en al helemaal niet de 6000 kilometer van de eerste MC's die ik op m'n Versatile had in het begin.

Nog even een samenvatting van de lekken tot dusver. Dat is dus nog steeds 13 stuks.

Kilometerstand: 14466
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.

Geen opmerkingen: