zaterdag 12 mei 2007

Wat ze zeggen (8) en meer

Vanmorgen ben ik even voor twee boodschappen naar de stad gegaan.

Bij de Twistvlietbrug was het een drukte van jewelste. Bij de 'studentenboot' stond de parkeerplaats helemaal vol, ook aan de kant van de weg barstte het van de auto's. Rechts van de Twistvlietbrug ook, waar je ook keek: geparkeerde auto's. Weiland bij de Twistvlietbrug? Auto's. Het zullen er zeker 100 geweest zijn maar als het meer dan het dubbele is, zou het me ook niet verbazen. De weg richting Frankhuis: auto's. Er zal vast iets te doen zijn geweest. De infrastructuur voor auto's in Stadshagen mag dan beroerd zijn maar ik kan me niet voorstellen dat het zó erg gesteld is ;-)

Aan de andere kant van de Twistvlietbrug kruiste mijn weg met die van een fietser die waarschijnlijk een keer in de rechter flank aangereden wil worden want voorrang verlenen aan verkeer van rechts is hem onbekend aan z'n genomen voorrang te merken. Maar goed, remmen, er achterlangs en dan inhalen.

Bij Zwolle Centrum is op de brug bij de Leenbakker de brandweer ijverig bezig het wegdek onder handen te nemen. De brug is afgezet door agenten die het autoverkeer gebieden een andere route te kiezen. Mogelijk ook fietsers maar dat weet ik niet geheel zeker. Duidelijk is wel dat ik niet de enige fietser was die de brug over ging. Maar de brandweer was bezig het wegdek schoon te maken van één of ander olieproduct.

In de stad rijd ik langzaam over de markt. Op een plek waar het erg druk wordt, stap ik uit en ga lopend verder. Sommige ouders wijzen naar m'n fiets en zeggen tegen hun kind: "Kijk, een ligfiets!"
Op de markt wilde ik een broek halen maar de marktman die ik zocht, was er niet. Dus ben ik direct doorgegaan naar de winkel voor de andere boodschap.

Ik parkeer m'n fiets bij een fietsenstalling. Er komt een oud vrouwtje op me afgelopen en vraagt of mijn vervoermiddel op een accur rijdt. Ik antwoord haar dat hij rijdt op benen. Ze antwoord daarop 'Oh, dan was u het net niet, ik zag net ook zo'n ding maar die maakte een zoemend geluid." Ik vertel haar dat ik dat best geweest kan zijn maar ze onderbreekt me: "Nee, daar zat een accu in met motortje, hij maakte een zoemend geluid. Ik vind het net van die invalidenwagentjes." Ik doe nog een poging en vertel dat er een versnelling in zit met allemaal kleine tandwieltjes die ook een zoemend geluid maakt en dat er van deze fietsen maar bar weinig rond rijden.

Ik ga vervolgens richting de winkel en kom Wim G. nog even tegen en groet hem.

Nadat ik de boodschap gehaald heb, ben ik naar huis gereden. De brug bij de V&D was open dus ben ik richting de brug gegaan waar de brandweer bezig was in de hoop dat de brug nu echt weer open was. Dat laatste was het geval. De brandweer was nu bezig het wegdek voor hun kazerne schoon te maken. Aan de andere kant van de brug (buiten de gracht) moet ik rechtsaf op de rotonde (voor de insectenverkrachters onder ons: 1/4e rond). Op het gescheiden fietspad staat echter een werkauto van de gemeente. Een agent loopt op de gemeenteauto af, de gemeenteauto rijdt een beetje naar voren. Op de rotonde staat nog wel politie die volgens mij het autoverkeer ook naar rechts sturen omdat links de brandweer bezig is. De rijbaan is vrij dus steek ik m'n fiets de rijbaan op om zo fatsoenlijk de gemeentewagen voorbij te rijden omdat mij niet geheel duidelijk is wat de gemeentewagen en de eerste agent van plan zijn. De andere agent kijkt even vreemd als ik met mijn fiets de rijbaan op ga. Ik geef gewoon netjes richting aan en rijd de rotonde op om die direct weer te verlaten. Op de rotonde zie ik de agent die de bestuurder van de gemeentewagen aanspreekt wat beter. Hij ziet mij ook en groet mij. Ik groet terug. Het is de agent waar ik een paar weken geleden een tijd mee gekletst heb over mijn fiets bij de fotograaf.

De weg terug heb ik niet echt een frisse neus kunnen halen. Het wegdek ziet er mooi gekleurd uit; regenboogkleuren weerkaatsen op het wegdek. Het ziet er mooi uit maar de oorzaak is minder aangenaam, het is vermoedelijk hetzelfde spul wat de brandweer aan het verwijderen is. Ik blijf nog flink lang het gekleurde spoor volgen op mijn weg naar huis. De brandweer is nog wel even zoet zo te zien.

Bij de Twistvlietbrug is het nog altijd druk. Waar de auto's vandaan komen is me een raadsel. Een nog groter raadsel is dat er blijkbaar nog steeds auto's komen die de 'parkeerbegeleiders' ergens weg moeten drukken.

Geen opmerkingen: