zaterdag 26 mei 2007

Rondje Zwolle-Wezep-Wijhe-Rijssen-Zwolle

Voor het werk moest ik gisteren weer naar Rijssen. Ik ben daar al vaker naartoe geweest in verband met examenbesprekingen.

Donderdagavond heb ik de Quest bij Paulus opgehaald. Nee, niet de velomobiel maar de GPS-navigatie-hardware. Ik gaf aan dat ik al een route had uitgestippeld op de pc. Maar hij waarschuwde me dat hij nieuwe software erop had staan terwijl ik nog de oude op m'n pc heb staan. Dat zou wel eens problemen kunnen opleveren waardoor ik hem zou moeten laten herberekenen.

Voorgaande jaren ben ik vanuit Wezep via Zwolle naar Rijssen gegaan. Deze keer wilde ik graag eens een andere route rijden. Deze keer ben ik via Wijhe gereden. Ik heb deze route gekozen omdat ik wat routes wil verkennen die minder heuvels hebben. Bij Nijverdal zit natuurlijk een aardige knobbel. Daar wil ik dus zuidelijk langs rijden.
Maar goed, ik heb dus thuis een route uitgestippeld:
Wezep-Wapenveld-Wijhe-Heeten-NieuwHeeten-Holten-Rijssen

De route heb ik donderdagavond in de Quest gepompt.

Vrijdagochtend ben ik eerst gewoon naar het werk gereden. Daar heb ik 2 lesuren gedraaid. Vervolgens ben ik dus naar Rijssen gereden.
Ik heb deze route dus gekozen om minder te klimmen. Dat is niet zozeer voor mezelf maar voor Marrianne. Zij wil graag nog een keer naar Hengelo fietsen maar dan niet teveel moeten klimmen. Vanuit Zwolle via Heino kan dat best goed. Vanuit Wezep via Wijhe absoluut niet maar dat geeft niet want die route zou ik toch niet rijden met haar.
Maar goed, vanuit Wezep begint het al goed: flink de bult op richting Heerde. Ergens op de bult is het dan linksaf richting Wapenveld. Weer iets verder nog een keer rechtsaf. Maar het is een flinke tijd klimmen. De GPS geeft aan dat ik vanuit Wezep zo'n 50 hoogtemeters heb gemaakt voordat ik in Wapenveld was.
Maar het leuke van klimmen is dat er meestal ook een afdaling volgt. Ik heb het rustig aan gedaan met zo'n 60 km/h op de teller. Ik weet namelijk dat de Molenweg eindigt bij een rotonde waarbij je flink moet remmen.

Net na Wapenveld heb ik stevig doorgetrapt. 35 km/h op de teller totdat ik een racefietser voor me zag. Hoewel ik nog flink wat kilometers voor de boeg had, heb ik toch wat steviger doorgetrapt en ben 37 gaan rijden. Ik rijd bij dit soort tochten graag met hartslagmeter maar ik heb er deze dag eigenlijk totaal niet naar geluisterd. Ik heb hem staan op een hartslag van 150 waarbij hij een signaal moet afgeven maar ik heb grote stukken ergens rond de 160 gereden qua hartslag. Achteraf geen probleem gelukkig wang ik heb mezelf niet stuk gereden die dag.

Maar goed, na Wapenveld kwam ik bij de veerpont bij Wijhe. Het veer vaart betrekkelijk vlot. Hij was nog geen minuut geleden vertrokken toen ik aankwam. Maar niet zo gek veel later kon ik het dek oprijden. En weer niet veel later vertrok de boot naar Wijhe.

In Wijhe heb ik mijn route vervolgd. Ineens zag ik bekende plekken. Een week of wat geleden ben ik op woensdagavond meegereden met een tocht van Plat Zwolsch. De route van toen had ook een deel van de route van 'vandaag' in zich.
In Wijhe stuitte ik ineens op een opengebroken stuk weg. Hier was ik met de PZ'ers ook langs gekomen, toen konden we er wel langs. Ik besluit één straat eerder naar rechts te gaan. Dat liep dood dus weer terug. Ik kon nog verder terugrijden maar dat heb ik (jammergenoeg) niet gedaan, ik ben toch langs het werk-aan-de-weg gegaan; daar wees de Quest me naartoe (met herberekende route).
Een eind verder was het me even niet duidelijk waar ik nou langs moest gaan. Rechts? Nee, dat toch niet dus weer terug. Dan de weg links. Dan over een dieper liggende drukke weg met auto's. De GPS sputtert wat dus ik laat hem herberekenen. Ah, weg naar links en dan het spoor over. Maar nee, bij het spoor aangekomen zie ik een stel hekken voor m'n neus, hekken die niet de intentie hebben om spontaan open te gaan. Dus omgekeerd en bij de laatste afslag die ik naar het spoor gemaakt heb, 'doorgereden'. Maar na een kilometer leek die weg wel erg ver van de geplande route weg te gaan dus omgekeerd en de hele rit terug gereden naar de eerste keer dat ik twijfelde. Op dat punt zag ik ineens nóg een fietspad waar ik langs kon gaan. Die liep evenwijdig aan de drukke weg voor auto's onder het spoor door. Dat leek er meer op als ik op het kaartje van de GPS keek.
Bij het einde van Wijhe heb ik op een rotonde ook nog even stil gestaan omdat het me niet duidelijk was waar de GPS me naartoe wilde sturen. Ook daar heb ik weer een keer moeten keren. Dat keren is dus 5x gebeurd in Wijhe!!!

Via de geplande route zou ik ergens boven Broekland naar beneden rijden maar met de daadwerkelijk gereden route ben ik onder Broekland langs gegaan.
Ik ben vervolgens door Heeten gekomen, dat had ik ook gepland.
Na Heeten was het volgens de geplande route de bedoeling dat ik de grote weg zou blijven volgen maar door het herberekenen werd ik redelijk vlot na Heeten ineens naar het noorden gestuurd. Ik heb de GPS-adviezen opgevolgd. Wederom had ik dat beter niet kunnen doen. Maar goed, ik ben uiteindelijk netjes in Rijssen aangekomen. Ik heb wat touristischere routes gereden dan ik zelf zou kiezen (en ik zelf had uitgestippeld vantevoren) maar dat maakt ook niet uit. Volgende keer moet ik er dus echt op letten dat ik de juiste software op m'n pc heb staan. Deze keer had ik er trouwens niet eens de tijd voor om dat in orde te maken.

In Rijssen meen ik op het kleine kaartje van de GPS te zien dat ik een stuk kan afsnijden. Ik ben eigenwijs en sla eerder linksaf dan de GPS aangeeft. Vrij vlot daarna vraagt hij of hij moet herberekenen. Ik geef geen reactie. Niet veel later dan dat zit ik weer op de route en is de GPS weer helemaal blij omdat hij z'n geplande route weer heeft opgepikt.

In Rijssen rijd ik het schoolplein van het Jacobus Fruytier College op. Ik zet mijn fiets op dezelfde plek als andere jaren. Een metertje of 15 verderop staan wat jongens. Ik hoor hun gesprek. Één van de knullen hoor ik zeggen dat 'die kerel' vorige jaren ook al hier was met z'n fiets en dat hij helemaal uit Zwolle kwam. Ook zegt hij tegen z'n maten dat er een alarm op m'n fiets zit. Ongelovig vraagt een maat: "Ja?" De eerste knul antwoordt dat hij vorig jaar het alarm (onbedoeld) af had laten gaan. Zodra ik bij m'n fiets wegloop zet ik het alarm erop waarbij m'n fiets even vriendelijk knippert met z'n richtingaanwijzers. 'Zie je wel!!!' hoor ik achter me.

Na de bespreking vertrek ik naar huis. Ik ga gedeeltelijk af op het advies van de GPS maar deze keer gaat het niet helemaal goed. De nieuwe kaarten in de GPS kennen wegen die er nog niet zijn. Ik dool even door een stukje wijk-in-aanbouw en moet uiteindelijk helemaal terug. Bij de school aangekomen besluit ik eerst maar een stuk bekende route te rijden in de goede richting. Daarna laat ik het navigeren weer over aan de GPS.

Wederom laat de GPS me een totaal andere weg rijden dan ik vantevoren uitgestippeld had. Op een gegeven moment had ik het idee dat hij me compleet de verkeerde kant op wilde sturen maar dat viel uiteindelijk mee. Ik ben weer ten zuiden van Nijverdal via Holten gegaan en op een gegeven moment netjes in Heeten, Raalte en Heino uitgekomen om vervolgens door te rijden naar Zwolle.

Tussen Heeten en Raalte ben ik een man op een Sinner Comfort tegengekomen.
Bij de Wythmenerplas bij Zwolle kwam ik een felblauwe Quest tegen. Wie het was, weet ik niet maar ik gok op Frank v.d. L.
In Zwolle zie ik uit de Meppelerstraatweg een man op gele FlevoBike komen. Deze fietser heb ik nog niet eerder gezien bij mijn weten.

Thuis aangekomen merk ik dat ik gefietst heb maar ik merk zeer goed dat m'n conditie elk jaar beter wordt want er is verder weinig aan de hand.

Tot slot nog even wat statistieken. Voordat ik die geef een opvallend iets. De GPS gaf qua rijsnelheid een hogere snelheid weer dan de BC-1600. Er zat ongeveer een halve km/h verschil bij 30 km/h. Als ik kijk naar de maximum behaalde snelheid, dan zie ik vreemdgenoeg dat de GPS een lagere waarde aangeeft. Erg vreemd. Dat de gemiddeldes afwijken is niet zo heel erg vreemd omdat de veerpont bij Wijhe natuurlijk wél invloed heeft op de GPS maar niet op de BC-1600. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de gereden tijd. De teller van de BC-1600 heeft op de veerpont stil gestaan terwijl die van de GPS wel doortelde omdat ik in beweging was (welliswaar varend in plaats van rijdend)









-Garmin QuestSigma BC-1600
Afstand (km)121,1120,63
Totaal gemiddelde (km/h)25,9-
Gereden gemiddelde (km/h)27,828,22
Maximum snelheid (km/h)5758,9
Totaaltijd (h:min)4:40-
Gereden tijd (h:min)4:214:20

Geen opmerkingen: