zaterdag 26 mei 2007

Rammelende achterbrug verholpen

Vandaag heb ik de achterbrug van m'n Versatile weer open gemaakt in de hoop de rammel eruit te kunnen halen.
Het openen van de achterbrug ging nu vlekkeloos; ik heb immers al een keer ervaring opgedaan.

Eenmaal open heb ik de ketting nog maar eens bekeken. Die was echt wat aan de lange kant maar inkorten zou wel twijfelachtig kort worden. Ik heb toch weer de stoute schoenen aangetrokken. Toen ik de ketting van de tandwielen af had, zag ik dat het geen SRAM ketting was maar een ander merk. Ellendig omdat ik daar geen pennetjes van heb om de schakels weer te sluiten. Dus de dikte en de lengte waren me niet bekend. Op de gok heb ik toch de ketting open gemaakt. Blijkbaar is het een 7/8-speed ketting. Ik had nog twee pennetjes van 7/8x liggen en 1 van 9x. Gelukkig heb ik zonder problemen de ketting één schakel in kunnen korten en weer kunnen sluiten. Ik kon de ketting nét weer in de achterbrug krijgen waarbij de ketting en het kettinggeleiderwieltje nèt niet aanlopen. Er is dus blijkbaar bar weinig ruimte om te 'spelen' met de lengte van de ketting; het komt zeer nauwkeurig. Maar het is in orde, de boel loopt niet aan. De achterbrug heb ik dicht gemaakt en vervolgens een paar meter gereden. Het tikken van de ketting is weg. Ik hoor geen vreemde ratels meer.

Operatie geslaagd.

Geen opmerkingen: