donderdag 3 mei 2007

Rondje Woensdagavondfietsen met Plat Zwolsch en nieuwe schoenen

Gisteravond heb ik een rondje met Plat Zwolsch meegereden. Met 9 man hadden we afgesproken in Laag Zuthem. Daarvoor had ik met Bert B. afgesproken bij de Spoolder sluis om vanaf daar door te rijden naar het algemene punt in Laag Zuthem.

In Laag Zuthem kwamen Henk B. en Bert H. als laatste aanrijden. Bert H. had een monsterlijk grote fiets bij zich. Het materiaal van het enorme zwarte gevaarte was me niet helemaal duidelijk Het zag er wel fraai uit. De wielbasis was vrij groot evenals de 28" wielen. Voor een klein kereltje als ik was het een reus van een fiets. Voor Bert valt dat wel mee, hij is een stuk groter. Maar goed, een wonderbaarlijk apparaat.

We zijn op weg gegaan. De route is me niet geheel duidelijk. De enige plaatsnaam die me bekend voorkwam was Wijhe. Het tempo lag vrij hoog. Veelal had ik 30 km/h of net iets meer op de teller. Met mijn Fujin is me dat toch wat aan de hoge kant zo is me gebleken. In de loop van de avond begon bij mij het tempo toch aardig te zakken.
Thuis aangekomen had ik 76 kilometer op de teller met een gemiddelde van iets meer dan 26 km/h op de teller (wellicht net iets daaronder in werkelijkheid als ik het had nagerekend). Op zich niet echt verkeerd.

Ik had het in de planning om de volgende dag (vandaag dus) een retourtje Vriezenveen te fietsen maar gisteravond was duidelijk dat dat niet ging gebeuren. De exacte oorzaak weet ik niet maar wel weet ik dat m'n linker knie is gaan zeuren. Verder voelde m'n rechter schouder ook weer niet aangenaam. Ik denk toch dat er nog wat dingen beter ingesteld moeten worden op m'n Fujin.
Vandaag heb ik daarom de boel nog maar eens goed bekeken. De neusbuis stond niet geheel rechtop maar helde wat naar rechts. Mijn stur stond ook wat naar rechts in vergelijking met het voorwiel. Beide dingen heb ik aangepast in de hoop dat dat genoeg zal zijn om de 'pijntjes' te voorkomen.

Vandaag ben ik met de auto naar Vriezenveen geweest. Daar zit de Fietsgigant. Ik werd daar door een Zwolse fietsenverkoper op gewezen. Mijn fietsschoenen waren aan vervanging toe. Ik heb alleen 'probleemvoeten' (enorm smalle, lage voeten) waardoor veel schoenen niet goed passen; ik krijg ze gewoon niet goed dicht en/of ze gaan plooien op de neus. De schoenen die ik nu heb, zijn oude modellen van 2005. In Zwolle kon ik ze nergens meer vinden op één zaak na maar die hadden alleen één maat te klein.

In Vriezenveen hebben ze 'mijn' schoenen nog massaal op voorraad. Ik heb direct 3 paar meegenomen. De prijs was ook nog eens aangenaam door de 40% korting. Nu heb ik 3 paar schoenen voor 103,5 euro. Ik kan weer een tijdje vooruit.

3 opmerkingen:

Bert zei

"Het materiaal van het enorme zwarte gevaarte was me niet helemaal duidelijk"

Carbon.

Bert heeft het frame van deze fiets gekocht en zelf afgemonteerd.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/Carbon_High_Racer

Groeten, die andere Bert.

Bert zei

P.S.

Voor de liefhebber een fototje van de fiets uit de 1e reactie:

http://www.m5-ligfietsen.nl/uploads/Itemizer/popups/1364.9.jpg

Bert B.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Ik heb ook van die eendenvoeten. Sidi heeft schoenen met een extra smalle leest. Wel prijzige schoenen, maar doordat alle slijtage gevoelige onderdelen vervangbaar zijn, doe je vele jaren met deze schoenen. Een extra voordeel, de zool is zo stijf dat er geen trapenergie verloren gaat. De passing is vervolgens uitmuntend in te stellen, waardoor je ook effectief kunt 'trekken' aan je schoenen.
Wim - die andere Quest rijder :) -Schermer