woensdag 16 mei 2007

Iets met 'stoute schoenen'

De achterbru had wat beweging ten opzichte van de onderbak als ik de achterbrug heen en weer bewoog en m'n vinger aan de voorkant van de achterbrug tussen de brug en de onderbak hield. Ik heb daarom met de Ligfietsshop gebeld en het probleem voorgelegd. Ik heb naar aanleiding van het gesprek een kunststof ring opgestuurd gekregen (zaterdag gebeld, maandag in huis) welke de lagering van de achterbrug moest vervangen (naar ik begrepen heb, waren de eerste Versatiles uitgerust met kogels, daarna een serie met busjes en nog weer later met de eerder genoemde ring).

Vandaag had ik tijd om m'n achterbrug open te trekken en nog 4 dagen te gaan om hem weer dicht te krijgen mocht het niet voorspoedig verlopen (heerlijk, zo'n lang 'weekend' met hemelvaart). En daar kwamen de stoute schoenen tevoorschijn; ik heb ze aangetrokken.

Allereerst heb ik de ronde afdekplaat bij de Rohloffnaaf losgeschroefd. Daar kwam ik niet ver mee. Daarna heb ik de schroefjes van de achterbrug losgedraaid. Daarmee had ik meer beweging maar kreeg de boel niet los. Vervolgens achterwiel eruit gehaald (de veerpoot had ik al los zitten), ook de asschroef aan de linkerkant van de achterbrug losgedraaid. Eindelijk had ik wat effect; ik kon de afdekplaat van de achterbrug omhoog tillen maar de Rohloffnaaf kwam ook mee.

Ik heb het hele gedoetje eruit gehaald. Ik zat toen met 2 losse kettingen en een open achterbrug en een Rohloffnaaf die nog aan de afdekplaat van de achterbrug vast zat.
Ik heb de achterbrug weer wat bewogen om te kijken waar de speling precies vandaan kwam. Tussen het vaste deel en het draaiende deel van het scharnier van de achterbrug zag ik een klein beetje water zitten tussen de vettige delen. Het water werd duidelijk weggeperst bij een kleine beweging van de achterbrug. Dus leek de speling inderdaad in het scharnier van de achterbrug te zitten.

Ik ben eerst maar eens op zoek gegaan naar de glijbusjes die in m'n fiets zouden zitten. Op een gegeven moment wist ik daar hij moest zitten maar ik wist niet hoe ik erbij moest komen. Een grote aluminium ring leek de lagering te verbergen. De ring kon ik echter niet omhoog trekken. Dus heb ik de Ligfietsshop maar gebeld. Ik kreeg te horen dat de bewuste ring schroefdraad had en dus losgedraaid moest worden. En inderdaad, dat ging voorspoedig.

Eenmaal de ring los, kon ik bij de lagering. Ik had een stel busjes verwacht maar wat bleek? Er zat al zo'n nieuwe ring in! Ik heb de ring verwijderd, alles goed schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet. Vervolgens heb ik lagerring weer terug gezet en de aluminium ring weer vast gedraaid maar nu wat vaster dan ik hem had aangetroffen. Ik heb de achterbrug bewogen om de weerstand van het scharnier te testen. Dat was goed. Volgende stap was het 'fixeren' van de aluminium ring met behulp van een torx-boutje. Nadat ik dat gedaan had, ging de achterbrug wel héél stroef. Boutje weer los gedraaid, de ring wat losser gedraaid en het boutje weer aangedraaid. Toen ging het scharnieren een stuk beter maar speling kon ik niet meer ontdekken.

De volgende stap was het vrijmaken van de Rohloffnaaf van de afdekplaat. Daarvoor moest ik nog 5 boutjes losdraaien.
Toen ik de Rohloffnaaf los had, kon ik hem weer monteren. Dat viel nog vies tegen om de 'voorste' ketting weer om het tandwiel te krijgen. Ik heb daarvoor 1 bodem plaat moeten losdraaien (de voorste, onder de trapkoker) om de kettingspanner los te wippen. Toen had ik wel genoeg kettinglengte om de ketting om het tandwiel te doen.

Vanaf toen ging het monteren een stuk vlotter. De achterbrug heb ik weer netjes dicht gemaakt, alles weer vastgedraaid en m'n fiets rijdt weer.
De beweging die ik voelde tussen achterbrug en onderbak voel ik nog steeds. Speling ín de achterbrug kan het niet meer zijn, dat is zeker. Maar feit is dat de onderbak geen starre constructie. Wellicht dat daar toch wat beweging in zit. Helaas kan ik het niet controleren bij Versatile 006 omdat die nog in Dronten staat.

Maar goed, ik ben weer veel wijzer geworden, ik kan nu met een gerust hart de hele achterbrug uit elkaar halen in de wetenschap dat ik hem ook weer met goed fatsoen dicht kan krijgen.

Geen opmerkingen: