donderdag 17 mei 2007

Meer klussen

Vandaag heb ik een rondje gefietst om de fiets te testen. Ik moest toch aan de andere kant van Zwolle zijn dus dat kon ik mooi combineren.

Vooraf heb ik de sporing van de voorwielen gecontroleerd. Ik bleek een enorm toespoor te hebben. Een tijd geleden heb ik de sporing aangepast en hem meer toespoor gegeven omdat hij bijna uitspoor leek te hebben. Toen heb ik na de aanpassing een paar keer gemeten en het leek goed te zijn. Vandaag leek het echt nergens meer op. Misschien een kwestie van temperatuur? Ik weet het niet. In ieder geval heb ik hem dus weer een slag richting uitspoor gegeven (zonder uitspoor in te stellen uiteraard).

Ik had het idee dat de ketting in de achterbrug wat aan de lange kant was en dat idee heb ik nog steeds. Maar mocht het nodig zijn, ik durf nu in ieder geval zonder problemen de achterbrug open te draaien om de ketting onder handen te nemen.

Toen ik weer thuis was, heb ik de banden opgepompt. Toen ik bij het achterwiel aangekomen was, bleek het canvas vrij vrolijk door het rubber heen te kijken. Tijd om de band te vervangen dus.
Omdat ik onlangs gemerkt heb dat ikk op het achterwiel wat te weinig grip had, heb daar nu weer een KHE Premium op gelegd. Voor liggen nog Racers erop.
Het achterwiel had ik ook een antileklint gegeven. Ik heb de binnenband maar weer eens geïnspecteerd op mogelijke slijtage door het antileklint waar sommigen over spreken. Ik kon nu wel één klein plekje ontdekken op de plek waar het uiteinde van het lint had gezeten. De uiteindes heb ik notabene schuin afgedremeld. Maar niet helemaal genoeg blijkbaar. Ik zie wel. In ieder geval heb ik het antileklint wel weer toegepast omdat de Premiums verre van lekbestendig zijn.

(ik neem aan dat Bert B. ook af en toe meeleest op deze log: ik heb de oude racer nog voor je liggen; je wilde pas een stukje band hebben, dat kan dus weer)

Nog te doen: de glijbusjes van de kapscharnieren vervangen want ik zag er in ieder geval één die drastisch aan vervanging toe is.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Ik lees dat je wielen niet goed uitgelijnd zijn. Stel je dit op het oog bij, of haal je de banden van de velgen en meet zo je toespoor?
Wat ik heb is dat mijn stoel kraakt. Ik weet niet of jij dit probleem kent. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het kraken houd niet op!

Groetjes versatile nr 19

WFvN zei

Nee, niet op het oog gemeten. Ik heb een eenvoudige bok in elkaar gezet met een vierkante aluminium buis, 2 plankdragers en wat moeren/bouten. De banden laat ik gewoon op de fiets zitten als ik meet.

Wat betreft het kraken. Weet je zeker dat het uit je stoeltje komt? Ik dacht ook eerst dat een kraak in mijn fiets uit het stoeltje kwam maar dat is niet het geval. Bij mij zit er een kraak ergens bij de achterbrug. Als ik tegen het aluminium plaatje druk welke aan de binnenkant van de fiets, rechts van de achterwielkast, dan hoor ik de kraak ook.
Dit is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook het geval is maar checken kan geen kwaad.

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Ik denk dat ik weet waar het kraken van het stoeltje vandaan komt. Namelijk bij de 2 voorste "ogen" waar de dwars buis inzit. Om deze buis zit het klitterband. De buis in deze ogen die ook nog gepopnageld is, zit enige ruimte in. Deze is echt minimaal maar voldoende om te kraken. Ik heb vervolgens ciliconen spray ertussen gespoten en het kraken is weg. Ik heb inmiddels ruim 100 km gereden, en ik heb niks weer gehoord!

Groeten Kars

Bert zei

Hoi Wilfred,

Quote V 021 log:
"ik heb de oude racer nog voor je liggen"

Ik wil 'em graag hebben. Kan ik eens kijken of ie 'intern' afwijkt van die van mij. Ik bel je binnenkort op om te vragen of het schikt dat ik 'em ophaal.

Kan je gelijk een fototje van m'n fiets maken om voor te leggen aan je leerling.

http://groups.google.nl/group/ligfiets/browse_thread/thread/da76f45c0685593a/45f0a74768a585da?#45f0a74768a585da

Groeten,

Bert - ziet zelf geen politievelomobiel in Q-166 maar komt wel regelmatig in Kampen - B.