donderdag 26 april 2007

Wat is sneller? en een beetje commentaar en meer

Vandaag hoef ik weinig bagage mee te zeulen, het is mooi, warm weer dus een mooie gelegenheid om m'n appelgroene Fujin weer eens uit het stof te halen. Na m'n banden te hebben opgepompt, de luchtvering weer wat lucht te hebben gegeven en de fietsomputer te hebben gereset, ben ik op weg gegaan.

Het is wel weer even wennen, rijden op 2 wielen. Daarbij komt dat de Fujin een stuk hoger zit; ik schat dat m'n hoofd bijna een complete 'kop' hoger zit op de Fujin. Ook is direct het lagere gewicht merkbaar want ik trek een stuk vlotter op.
Onderweg verbaas ik me over m'n snelheid, die zet ik zonder vreemde dingen te doen op 32,5 km/h. In bochten doe ik wat rustiger aan dan met de Versatile; op 2 banden kan je makkelijker onderuit glijden. Ik zie her en der wat los zand op het wegdek, een mooi ingrediënt om eens goed mee onderuit te gaan. Verder trap ik lekker door.

Op het rechte stuk rijd ik zeker niet langzaam maar haal de snelheden van de Versatile niet. Dan moet ik een brug over. Daar waar de snelheid met m'n Versatile zakt naar zo'n 20 km/h, jakker ik nu met 27 km/h de bult op. Er vanaf gaat ongeveer even vlot als met de Versatile.

Na lekker te hebben doorgetrapt, kom ik op he twerk aan. Ik controleer de waarden op mijn fietscomputer. Die zeggen:
Gereden tijd: 22 minuten en 28 seconden
Gereden afstand: 11,66 kilometer
Gereden gemiddelde: 31,36 km/h

Ik weet dat de gemiddelde waardes van de teller anders zijn dan als je ze met de hand narekent. Ik kom dan uit op een gemiddelde van 31,14 km/h.
De fietscomputer lijkt gelijk geijkt te zijn als die van de Versatile want de afstand is (nagenoeg) gelijk. Goed, met de Versatile krijg ik steeds 11,67 of 11,68 te zien op de heenweg maar ik moet niet vergeten dat het 'metende wiel' van de Versastile niet alle binnenbochten kan nemen, dat kan de teller op m'n Fujin wel omdat dat een éénsporige fiets is. Daarbij komt dat ik m'n Versatile op het werk nog 10 meter verder weg zet dan m'n Fujin. Concreet betekent dat dat de twee tellers nog geen 10 meter van elkaar verschillen. Mooi om te weten natuurlijk maar ik wist het al want ook de GPS die ik wel eens van Paulus heb geleend, zegt hetzelfde.

Maar goed, het is weer eens duidelijk geworden dat mijn woon-werk-route niet echt een route is waar de velomobiel uitblinkt. De open ligger heeft blijkbaar relatief gezien meer dan genoeg voordeel aan de drie hellingen op m'n route, of voordeel, beter kan ik zeggen dat de velomobiel daar dus betrekkelijk veel in het nadeel is.
Aan het begin van de week heb ik 32,7 km/h gemiddeld gereden met de Versatile maar dat zakt in de loop van de week fors terug. Het totaalgemiddelde is fors teruggelopen; maandag zat ik nog ruim boven de 30 km/h gemiddeld, gisteren zat ik met de Versatile gemiddeld op 29,4 km/h ongeveer (op de teller dus zal het werkelijke gemiddelden nog wat lager liggen). Als ik daar dan nu een gemiddelde van 31,1 km/h tegenover zet met m'n Fujin, kan ik alleen maar weer zeggen op mijn woon-werk-route een velomobiel wel snel is maar zeker niet per definitie sneller. Helaas kan ik niet met 2 fietsen tegelijk rijden want ik ben best benieuwd hoe snel ik het vandaag met de Versatile had gedaan. Ik vermoed dus niet zo snel als ik nu met de Fujin gedaan heb.

Hoe zou het dan gaan met een Quest? Kleine schatting:
Bochten gaan soms wat trager dan met de Versatile maar de snelheid op het rechte stuk zal ongetwijfeld hoger zijn. Heuveltje op zal ook de Quest in het voordeel zijn met z'n lagere gewicht.
Ik ben benieuwd wie de winnaar zal worden op mijn woon-werk-route. De Quest, de Versatile of de Fujin.

Verder heb ik vanmorgen nog weer commentaar gehad. Bij het werk wordt een nieuw stuk woonwijk gebouwd. Werklui zien me elke ochtend en middag langssjezen. Ze lopen elkaar te pesten als één van hen met z'n nog slaperige kop de weg oversteekt zonder te kijken waarbij ik 'ineens' langsstuif waarbij de man dan even wakker schrikt. Ze lachen als ik driftend de bocht door ga op het losse zand. In ieder geval tover ik elke dag glimlachen op de gezichten van die mannen. Vanmorgen zagen ze me met m'n Fujin rijden: "Héééé hij heeft de kap eraf!!!"

Vanmiddag ging de terugreis niet zo vlot als de heenweg. Alsnog ben ik wel uitgekomen op een gemiddelde snelheid van iets meer dan 28,5 km/h. Daarbij heb ik ook een paar dingen gedaan die een flink negatieve invloed hebben op de gemiddelde snelheid: retourtje bouwmarkt; kort ritje was dat. Dan nog een ritje langs de fietsenmaker op de weg naar huis dus weer een keer extra stoppen en optrekken. Verder ben ik bij vertrek vanaf het werk m'n sleutelbos uit m'n zak verloren. Ik hoorde het gebeuren maar moest dus keren, sleutelbos oprapen (dat kan gelukkig fietsend; ik hoefde niet af te stappen; de mensch is lui ;-) ) en nog een keer keren.

Maar goed, geen recordtijden maar daar heb ik m'n best ook niet voor gedaan.

Op de terugweg zag ik trouwens wel weer de vrachtwagen bij het tuincentrum op het fietspad staan om te laden en lossen. Volgens mij is 15.42h toch wel heel wat later dan de 'gedoogde 7.30h'.
Hier heb ik geen last van gehad, ik heb dus niet met 0900-TUIG gebeld maar vergeten zal ik het niet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Schrijf het verkeersplatform aan, wijs op het gevaar voor schoolgaande kinderen, onoverzichtelijke situaties voor andere auto's etc..

Schrijf de plaatselijke politieke partijen aan, stuur een bericht naar de lokale pers of lokale websites. Dan wordt er meer aandacht aan besteedt, nu ben jij waarschijnlijk de enige die melding doet en verdwijnen ze in het ronde archief bij het politiebureau.