donderdag 19 april 2007

Uit de kast.... ofzo?

Tja, gistermiddag aan het einde van de middag een bestelling geplaatst en binnen 5 uur is de eerste die het al weet. Wat? Ach, misschien schrijf ik m'n verhaal wel volledig ten overvloede want mogelijk weet de hele ligfietsende wereld het al: ik heb een Quest besteld.

Direct word ik overspoeld met vragen van (met name) Questrijders.

"Heb je eindelijk het licht gezien?"
"Ben je van je geloof gevallen?"
"Ga je nu eindelijk over naar het echte werk?"
"Op zoek naar een echte velomobiel?"

Wellicht zijn er nog meer vragen e.d. onderweg naar m'n mailbox.

Het is allemaal vrij eenvoudig omdat het allemaal zo moeilijk is. Toen ik zat te overwegen of ik een Quest of een Versatile zou bestellen, was het een enorme nek-aan-nek-race tussen de twee fietsen. Beide fietsen zijn gewoon geweldige machines maar dan wel totaal anders.
Zou het de mooiere, luxere, meer wendbare, robuustere, Rohloffnaafbevattende fiets worden met heerlijke spanzitting en stuurknuppels en de ruime instap? De fiets die wel trager is en zwaarder en flink wat duurder. Of zou het de minder mooie fiets worden met kleinere draaicirkel etc. maar wel met duidelijk hogere snelheid en lager gewicht.

De keuze lag toen op een gegeven moment bij de Quest. Ik had zelfs tijdens de oliebollentocht in Zwolle al tegen Ymte gezegd dat er een bestelling aan zat te komen. Niet veel later bleek dat die bestelling nog enige tijd uitgesteld zou worden; ik heb toen de doorgehakte knoop weer aan elkaar geplakt en een andere knoop doorgehakt. De Versatile werd besteld. Ik heb daar nog altijd geen spijt van gehad.

Maar wat is er nu dan aan de hand?

De keuze was destijds het gevolg van een nek-aan-nek-race tussen de Quest en de Versatile. De Quest mag dan wel sneller zijn maar toch heeft de Versatile toen gewonnen. De wendbaarheid en de mooie tilbeugel hebben toen net iets meer gewicht gekregen waardoor de Versatile in de afdaling nét wat sneller was en met een neuslengte verschil als eerste over de finish wist te komen.

Dagelijks moest ik met m'n velomobiel een draai maken die 's zomers op de heenweg wel door de Quest gemaakt kon worden maar dan wel door de berm in te rijden. Teruggaande zou niet mogelijk zijn met een Quest zonder steken. De Versatile had met diezelfde bocht totaal geen problemen. Tja, als je je fiets koopt voor woon-werk-verkeer en je komt dagelijks 2x voor een probleem te staan met fiets A terwijl dat met fiets B niet het geval is, dan is het toch wel handiger als je voor fiets B kiest (de Versatile dus). Daarbij kwam dat ik geen afstandrijder ben maar een stadrijder waarbij de wendbaarheid ten goede komt. Dan was er die bekeuring in het voetgangersgebied van Zwolle; een bekeuring wegens het fietsen (met 3 km/h) door een winkelstraat. Mag niet, ik wist het. Alleen een Alleweder aan de hand meezeulen gaat niet zo handig, een Versatile absoluut veel beter, ook veel beter dan een Quest (wegens de hogere staart met tilbeugel en de stuurknuppels die aan de zijkant van de fiets zitten).

Maar nu. De tilbeugel van de Versatile waardeer ik héél erg. Maar de Quest kan ook vrij eenvoudig voorzien worden van een fraai beugeltje, dat is inmiddels wel duidelijk. Die zit wel lager dus aan de hand lopen met de Quest zal minder makkelijk gaan dan met de Versatile, ook wat betreft het stuur. Maar goed, je kan niet alles hebben. Ik zal dat dus missen aan de Versatile. Ook de Rohloffnaaf zal ik missen. De wendbaarheid zal ik missen, de mooie openslaande klep zal ik missen, de zeer fraaie uitstraling zal ik missen, de stuurknuppels zal ik missen, de weggewerkte ketting bij de benen zal ik missen, de spanzitting zal ik missen......

Hoewel....
Wellicht dat de reservezitting die ik nog heb liggen wel in een Quest past. Dus als dat het geval is, strepen we dat laatste alweer weg. De tilbeugel had ik al gedeeltelijk weggestreept. Inmiddels worden veel Queststuurtjes 'opgehangen' aan een remkabel wat ook al weer wat verbetering oplevert als het gaat om armen tegen je lichaam (wat met de Versatileknuppels automatisch vrij weinig is), de wendbaarheid is op m'n woonwerkroute ook minder van belang geworden want het bewuste knelpunt is afgelopen jaar niet verbeterd; zelfs de Versatile kon de bocht op de terugweg nog maar nét maken. Een flink deel van de wendbaarheid zal ik ongetwijfeld missen maar het is ook een deel van wennen. Maar vanwege het knelpunt wat er was en wat nu dus erger is, zou een alternatieve route ook voor de Versatile in zicht kunnen komen. Dus ook hier streep ik een nadeel van de Quest gedeeltelijk weg.
De Rohloffnaaf.... tja, daar valt weinig aan te doen ben ik bang. Met de oude 20" Quest kon die vast wel als tussenas geplaatst worden maar met de nieuwe 26" Quest kan dat niet meer. De naaf zal ik zéér zeker missen.

Maar er is nog meer. In de tijd van m'n Alleweder was in het begin een tocht van 60 kilometer al een hele opgave. Nu rijd ik zonder problemen 100 km. Hoe groter de afstand, hoe interessanter de Quest is. Ik heb ook altijd beweerd dat ik een Quest had gekozen als ik toendertijd bijvoorbeeld 25 km van m'n werk had gewoond. De afstand is niet veranderd maar wel heb ik steeds meer de neiging om vaker de fiets te pakken voor grotere afstanden.... steeds grotere afstanden.
Dan heb je nog de mededeling dat ik een Quest zou bestellen; die had Ymte nog van me tegoed. Bij deze heb ik daaraan (welliswaar flink verlaat) aan voldaan.

Was er een levertijd van een jaar op de Quest, dan had ik er nu echt geen besteld. Maar ook geen Versatile. Ik zou pas over een wat langere tijd gaan kijken. Maar omdat er wél een lange levertijd is en ik toch ook de Quest wel eens een kans wil geven (met name vanwege de snelheid), zal ik toch op de langere termijn moeten kijken en dus nu bestellen. De Versatile zal ik tegen die tijd een jaar of 6 hebben gehad (als ik een beetje voorzichtig ga extrapoleren dan verwacht ik dat mijn Quest ergens rond mei 2010 zal komen). Een mooie tijd om een velomobiel te bezitten. Ik schat dat ik tegen die tijd richting de 40000 km gereden zal hebben; een mooie hoeveelheid.

Dan heb je natuurlijk m'n knutselwoede. Op een Quest kan ik me natuurlijk veel beter uitleven dan op de vrij complete Versatile. Ik heb nog wel wat dingen in gedachten. Die had ik al in gedachten uit de tijd dat ik nog moest kiezen, nu kan ik ze gaan uitvoeren.

Maar goed, ik kom dus 'uit de kast'. Ik heb niet ineens het licht gezien, ik ben niet ineens veel wijzer geworden, ik ben niet van m'n geloof gevallen. Alles is gewoon gelijk gebleven op die punten.

Graag zou ik ze beiden bezitten.... maarja, het geld en de ruimte....

2 opmerkingen:

Unknown zei

De enige vraag die rest op dit moment: wat gaat er gebeuren met Versatile 021 wanneer de goede sint de Quest heeft bezorgd?

WFvN zei

Er zullen natuurlijk altijd vragen blijven komen.
Wat ga ik doen met Versatile 021 tegen die tijd (we spreken over iets van 3 à 4 jaar later), zal vast en zeker verkopen zijn. Graag zou ik beide velomobielen bezitten maar dan moet ik dus 1) geld en 2) ruimte hebben. Beide punten zijn een probleem dus is verkopen de meest voordehandliggende optie.

Over het hoe en wat kan ik nog niet veel zeggen. Vermoedelijk zal ik de fiets in de (dan) huidige staat verkopen dus met alarm, de felle richtingaanwijzers en de hele reutemeteut erop en eraan maar dat moet ik nog zien.

Hoezo trouwens? Geïnteresseerd? ;-)