dinsdag 24 april 2007

Spookrijder?

Gisteravond ben ik binnen de bebouwde kom over de rijbaan gegaan toen ik naar huis reed. Ik had 40 km/h op de teller. Een collega reed in de auto achter me. Vandaag heb ik gevraagd hoeveel ze op haar teller had staan. Dat was iets van 45 km/h. Nog een klein beetje harder trappen en ik zou dus 50 km/h rijden voor auto's.

Maar goed, over die 'spookrijder'. In ieder geval kom ik dagelijks fietsers tegen die op het fietspad aan de verkeerde kant rijden. Gistermiddag was het helemaal feest.
Op het éénrichtingfietspad (de andere richting ligt aan de andere kant van de rijbanen) stond helemaal rechts een auto geparkeerd, half in de berm, bijna de helft van het fietspad blokkerend. Dit was op de Spoolderbergweg, net na de plek waar de hekken van de brug eindigen. De motorkap van de auto stond open, 3 kerels stonden erin te neuzen. Of het nou werklui waren of gozers met pech, dat was me niet duidelijk. Wel was duidelijk dat ze niet veel oog hadden voor fietsverkeer op het fietspad. Behalve een auto die de boel gedeeltelijk blokkeerde, waren ze zelf ook niet echt bewust bezig om niet ook zelf het fietspad te blokkeren. Maar goed, ik kon er nog langs. Veel ruimte had ik niet over maar het was genoeg.
Van de andere kant kwam een brommer aanrijden (spookrijdend dus). Tja, we konden niet tegelijkertijd langs de auto. Dat was dus even kijken of de brommerrijder door wilde zetten of niet. Het leek er eerst wel op maar in ieder geval was voor hem/haar wel duidelijk dat bij mij de vaart er niet uit ging. Vlak voor de 'versperring' hield de brommer in.

Vandaag op bijna hetzelfde punt maar net iets verder, sla ik linksaf naar Katerveer. Ik moest op het midden van de weg, tussen de 2 rijbanen in, wachten op een stroom auto's. Vanaf richting Katerveer kwam een grote auto aanrijden. Toen ik de gelegenheid had om over te steken stuurde de auto die me tegemoet kwam, voor mij gezien naar rechts. Ze reed praktisch helemaal links op de weg (voor haar gezien). Ik ben nu met 1 wiel door de berm gegaan en heb door het open raam geschreeuwd: "Waar ben je mee bezig?" Dat was eigenlijk wel duidelijk; die wilde rechtsaf slaan, de oude IJsselbrug op. Alleen is dat niet toegestaan voor auto's; er staat een rond blauw bord met daarop een witte pijl die naar links wijst. Naar rechts en rechtdoor mag dus niet.
Mocht het me weer overkomen, dan plaats ik m'n fiets denk ik maar pontifikaal voor de auto met nog wel voldoende ruimte links van me om daar te passeren maar zelf ga ik voor zulke spookrijdende figuren die vervolgens nog een overtreding zullen begaan, niet meer door de berm.

Geen opmerkingen: