woensdag 14 februari 2007

Problemen?

De laatste dagen doet mijn Versatile wat vreemd.

De linker veerpoot piept. Nu zal je zeggen: smeren die handel. En dat heb ik dus ook gedaan; gewoon weer flink wat vet erin gepompt maar het piepen blijft, ook na meer dan 50 kilometer fietsen en stilstaand de veerpoot flink in en uit laten veren. Misschien dat ik de veerpoot een keer open draai en dan direct op de juiste plek ga smeren.

Verder loopt het linker voorwiel soms aan tegen de achterkant van de wielkast. Dat valt gemakkelijk te verhelpen door gewoon even de voorste stang aan de veerpoot wat korter te draaien en dan natuurlijk ook de uitlijning weer te controleren.

Een meer zorgwekkend probleem vind ik wel de geluiden die komen uit de aandrijving.
Sinds m'n achterwiel onder de fiets is weggeklapt, schakelt de Rohloff wat minder prettig. Heel soms wil hij niet lekker in de versnelling en voel je dat hij verspringt van de ene versnelling naar de andere versnelling, na schakelen als ik weer begin te trappen.
Dan doet de ketting in de achterbrug ook vreemd. Als ik de fiets een tijdje heb laten staan (een nachtje maar ook een dagje werken), dan ratelt de fiets de eerste paar meters om daarna gewoon stil te worden. Ik heb het vermoeden dat er vuil/nattigheid in de achterbrug is gekomen waardoor de ketting wat aan het roesten is geslagen en dat de schakels daarom wat minder soepel gaan lopen als de ketting even stil heeft gestaan. Maar vanmiddag op de terugweg van werk naar huis is de achterbrug méér herrie gaan maken en doet hij het niet alleen meer vlak na vertrek.

Zaterdag ga ik naar Dronten toe om er maar eens goed naar te laten kijken

2 opmerkingen:

allewedertje zei

Kan je zelf niet naar je ketting kijken ? Ik dacht dat je bij de Versatile een klepje aan de onderkant kon losschroeven om bij de ketting te kunnen ....

WFvN zei

Je zit met de dubbele ketting. De voorste ketting kan je wel zo'n beetje helemaal bereiken. Het gaat echter om de achterste ketting voor zover ik het kan beoordelen. Die zit ín de aluminium achterbrug. De achterbrug heb ik nog nooit los durven nemen.