zaterdag 18 november 2006

Voor de broodnodige afwisseling maar weer eens remkabels

10587 kilometer op de teller

21-9-2006 schreef ik voor het laatst over gebroken remkabels. Het wachten was op de linker remkabel om het te begeven..... dat moment is vandaag bereikt. Ik heb de kabel nog niet helemaal doorgetrokken maar er zit bijna geen remkracht meer in; teken dus dat de meeste aders al gebroken zijn op het moment dat ik weer een 'tak' hoorde en de remgreep ineens een stuk verder kon inknijpen.
Ik denk dat ik deze keer toch maar eens naar Flevobike ga om het te laten zien want comfortabel vind ik het niet dat ik (zoals het er nu voor staat) bijna 2x per jaar beide kabels moet vervangen.

8 opmerkingen:

Bruno Van den Bussche zei

Mijn Versatile staat om dezelfde reden aan de kant. Je mag gerust melden dat ik daar ook niet tevreden over ben. En zijn jouw remmen al eens niet aangepast?

Bruno.

Wijnandt zei

Het zijn raadselachtige onderwerpen waar je het over hebt, Wilfred. Misschien komt het door m'n ODO van nog net geen 1400 km, en door de ontstellende eenvoudige constructie -fool proof ;-) heet dat- maar dergelijk malheur aan belangrijke en eigenlijk geheel uitontwikkelde onderdelen heb ik niet in die mate vernomen van andere WAW-eigenaren en ook niet van Quest-piloten. Misschien is het wat om hierover op de Gentse Liggers wat vragen te stellen?
('t Zal ook de zinnen wat verzetten, na het intrieste verscheiden van Ward.)

WFvN zei

@Bruno:
Ja, er is op dat vlak al eens aan mijn fiets gesleuteld door Tempelman (dus niet door Flevobike). De handgrepen die ik had, hebben ze eruit gehaald. Mijn oude handgrepen hadden aan de onderkant, waar de kabel eruit komt, geen schuin ingeboord gat. Niet zo gek vreemd dat de kabel daar afbrak.
De 'nieuwe' remgrepen hadden wel de onderkant van het gat ingeboord waardoor de kabel daar niet zou knikken. Echter heeft Tempelman er nog meer mee gedaan. Ik weet niet of het goed gegaan was met die tweede set handgrepen als ze er niets aan gedaan hadden maar wel weet ik dat het probleem bij de modificatie verplaatst is. Wederom een knikpunt voor de kabel. Maar ik ga er nu toch maar eens mee naar Flevobike. Ik heb wel een idee hoe het mogelijk beter kan. Gewoon goed jatten van bestaande remgrepen zou een oplossing kunnen zijn indien er voldoende ruimte is (en dat is er volgens mij wel)

@Wijnandt:
Verschil tussen de Versatile en de WAW/Quest/etc. is dat de Versatile een compleet NIEUWE remhendel heeft terwijl de Quest e.d. gewoon standaard remgrepen gebruiken die wellicht wat aangepast zijn zoals 2 remgrepen aan elkaar gelast maar voor de kabel verder geen dingen gewijzigd.

Het aantal kilometers ervaring hoeft niet uit te maken. Tom Hospes heeft al 20.000 kilometer met z'n Versatile gereden zonder één gebroken remkabel. Het kán dus wel.

Anoniem zei

wilfred,
Ik zal me even voor stellen ik rij sinds 21 mei in vesatile nr 40 en heb al 8500 km gereden.
mijn remkabels heb ik nog niks aangehad misschien dat je er wat aan hebt.
groet, rob

Anoniem zei

Mijn naam is Ronald Tienhoven en rij sinds een jaar Versatile nummer 29. Tot grote tevredenheid mag ik wel zeggen. Odo is nu 4000 km (vier maanden niet gereden in mijn Versatile vanwege hersteltijd voor de schade doordat ik aangereden werd).
Het remkabelprobleem herken ik wel. Op mijn eerste rit met de Versatile brak de eerste kabel al. De remvertraging was bovendien matigjes. Later nog meer kabelbreuken gehad. Ondanks modificaties aan de handels door Tempelman. Toen mijn fiets van de zomer toch gerepareerd moest worden heb ik daarom de remmen laten ontkoppelen. Voordelen: veeeel betere vertraging, veel lichtere kabelloop/bediening (met door lagere kabelbelasting hopelijk minder kabelbreuk tot gevolg). Nadeel: de mogelijkheid tot sturen met de remmen als je de remmen niet even hard inknijpt. Went snel, maar toch niet helemaal ideaal.

Qua banden: mijn Versatile werd geleverd op Marathon Slicks. Ik werd niet goed van de lekken (1 per 200 km) en het peuteren. En ik rij niet eens over grindpaden. Daarna de Monte Carlo geprobeerd (vanwege goede ervaringen onder mijn Stinger). Maar de eerste zijwang scheurde al snel met een klapband tot gevolg. Nu rij ik al 3000 zonder lekken met de Continental City Contact 32-406. Ik moet ze wel ruim boven de specificaties oppompen (tot 7,5 bar ipv het door Continental opgegeven maximum van 5,5 bar) om de snelheid er in te houden. Maar tot nu toe houden ze die druk goed uit.
Voor de komende winter zocht ik toch een iets snellere band met vooral meer profiel. De Continentals rij je op het gladde middendeel. En dat is als het glad is (nat, blaadjes, sneeuw) een nadeel. Vooral optrekken wordt een probleem. Afgelopen winter heb ik 3 keer mijn fiets moeten laten staan omdat ik niet wegkwam. Maar behoud van lekbestendigheid vind ik in de winter wel heel belangrijk. Daarom heb ik nu de nieuwe 35-406 Marathon Plus besteld (voorwielen) en de 47-407 (achterwiel). Ik kon de 35-406 alleen nog bij Toxy vinden. Daar heb ik ze dus ook besteld. Ze worden volgende week geleverd.

WFvN zei

@Rob:
Wat het is met de remkabels weet ik niet. Of ik misschien harder knijp dan sommige andere rijders? Of dat er toch wat anders aan de hand is? Tom H. heeft dus al meer dan het dubbele gereden van jouw kilometers zonder kabelbreuk.

@Ronald:
Dat loskoppelen van de remmen is nu al door meerdere Versatilerijders gedaan. Ik geef er nog altijd niet de voorkeur aan. Dat het kracht zal schelen in de kabels geloof ik direct. Echter is de trekbelasting bij mijn kabels volgens mij niet het probeem; de kabels knikken. Bij de eerste set remgrepen was het begrijpelijk. Bij de huidige set remgrepen is het ook begrijpelijk; ik heb ze nog eens wat beter bekeken, ze zijn volgens mij niet goed aangepast maar daar laat ik Flevobike (met materialenkennis e.d.) liever een echte uitspraak over doen. Ik heb er hoop op dat ik met een nieuwe set remgrepen die ánders zijn dan de eerste en níet aangepast zoals de tweede, dat ik dan geen problemen meer heb.

Banden-verhaal: het blijft zoeken. De Marathon Racers zijn de prettigste banden tot dusver maar niet echt slijtvast. Ik ga toch komend jaar nog een keer met nieuwe Racers rijden want ze rijden gewoon echt prettig vlot. Echt veel lek heb ik er ook niet mee gehad, in ieder geval niet zoveel dat ik het hinderlijk vond.

De bandjes die jij noemt zijn me te smal Ik rijd liever met dikkere/bredere banden. Nog liever had ik voorop 50mm banden gemonteerd maar die passen niet. Dus blijf ik bij 40mm.
De KHE Premiums kan ik je tot nu toe aanbevelen qua grip. Harry L. heeft het al geschreven op ligfiets.net: ze hebben veel zijdelingse grip. Met optrekken kan ik ze ook wel laten slippen maar beduidend minder dan bijvoorbeeld MC's en Racers. Alleen de lekbestendigheid lijkt dus bar en boos te zijn. De Marathon plus kent dat probleem niet maar schijnt enorm zwaar en 'baggertraag' te zijn. Ik probeer het dus nu met KHE's in combinatie met antileklinten.

Anoniem zei

Ronald:

Sinds het loskoppelen heb ik nog geen problemen gehad. Maar ik ben het met je eens dat dat op zich nog niet zoveel zegt: ik heb er nu pas 3 maanden mee gereden. Toch vind ik de grote vertraging wel heel erg prettig! Maar ik ben net als jou wel erg benieuwd naar een definitieve oplossing die knikken van de kabels voorkomt.

Of de Marathon plus 35-406 echt enorm zwaar en baggertraag is zal ik binnenkort uitvinden. Ik zal je nog laten weten wat ik ervan vind. Gezien hun gewicht zullen ze in ieder geval bij het optrekken niet echt snel zijn.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen behoeften. Daarom vind ik het ook baggertraag als ik in de winter en in het donker (en meestal ook als het regent of sneeuwt..) aan de slag moet om onderweg een band te verwisselen. Dan maar een tragere band. 's-Winters gaat het toch al niet meer zo hard (onder de 10 graden gaat ook mijn snelheid duidelijk naar beneden).

Waarom heb je eigenlijk zo'n duidelijke voorkeur voor bredere banden? Ikzelf vraag me af of een iets smallere band met hogere bandenspanning nu echt zoveel langzamer is dan een bredere met lagere spanning. Hoewel ik best begrijp dat het comfort dan achteruit gaat vind ik dat niet zo'n probleem gezien de soepele vering van de Versatile.

Tot slot:
Het verwijderen van het achterwiel om de achteras te checken gaat niet bij alle Versatiles zo makkelijk. Ik (en volgens mij ook mijn 'opvolgers') heb een schijfrem achter. En dan trek je het achterwiel niet zomaar van de as af. Daarvoor moet je eerst de rem min of meer demonteren. Heb ik daarom ook nog niet gedaan. Maar ik hoop echt niet jouw belevenissen met je achterwiel mee te maken...

Ronald

WFvN zei

Banden verwisselen met koud, donker k*tweer heeft ook zeker niet mijn voorkeur. Even afkloppen; tot dusver heb ik het gelukkig maar één keer met regen gehad, de overige keren met aangenaam weer overdag óf thuis.

Gezien ik banden gebruik die gemakkelijk te lichten en te leggen zijn, is vervangen van een bandje een eitje. Goed, het achterwiel is wat minder gemakkelijk toegankelijk doordat het achterwiel gedeeltelijk in de staart wegvalt maar ook daar valt het redelijk goed te doen. Hopelijk zorgen de antileklinten ervoor dat het vervangen van banden niet nodig is.

Inderdaad gaat het fietsen in de winter een stuk trager. Die 10 graden celcius die je noemt is denk ik een aardig goede indicatie voor het grensgebied.

Waarom bredere banden? Grotendeels omdat het wat meer comfort geeft dan dunnere banden. Bijkomstig gunstig punt is dat de fiets iets hoger komt te liggen wat meer ruimte onder de fiets geeft. Nadeel is dat de stuuruitslag íets minder wordt maar niet merkbaar behalve aan het geluid van de banden die tegen de binnenkant van de wielkast schrapen als ik langzaam rijd en máximaal het stuur omgooi. Tijdens het rijden merk ik het niet.

Met dikkere banden heb ik het idee dat ik ook wat meer grip heb/dat de fiets minder snel aan het dribbelen gaat op klinkers.
Wat betreft de druk: ik rijd ook met de dikkere banden alsnog op hoge druk: 6 à 6,5 bar. Nog niet de druk die jij noemt maar mijn banden mogen zelfs tot 8 bar.
Met de City Contact heb ik geen ervaring en weet dus niet hoe het zit met comfort. Wel weet ik inmiddels dat ik liever met bredere banden rijd dan met bijvoorbeeld de Monte Carlo's die ik eerst had.

Ik was vergeten dat de nieuwe Versatiles een schijfrem achter hebben. Je moet dan inderdaad wat meer losschroeven. Maar maak je geen zorgen, ik ga er niet vanuit dat een vergelijkbaar bericht ooit weer verschijnt. Als Flevobike zich nog maar vaag kan herinneren dat ze een as aangepast hebben, dan zal ik waarschijnlijk de enige zijn geweest.