vrijdag 24 november 2006

Antileklinten en snelheid

Vanmorgen op de heenweg naar het werk ging ik voor de zoveelste keer niet echt wat je noemt 'lekker vlot'. Drukte op het werk en weinig slaap zal daar vast mee te maken hebben. Maar ik begin ook de indruk te krijgen dat toch ook de banden een aandeel hebben in de snelheid.
Vanmiddag toen ik uit het werk kwam, viel het met de wind mee. Het wegdek was beduidend minder nat dan de overige ritten afgelopen dagen (en vanmorgen). Vanmiddag lag m'n snelheid weer een stuk hoger. Niet zo snel als in de zomer maar ik verwacht ook niet dat ik in de winter met 'zomersnelheden' zal rijden. Ik had vanmiddag weer een vrij fatsoenlijke 29 km/h op de teller. Maar goed, ook de temperatuur was vanmiddag vrij hoog, ook dat kan meegewerkt hebben. Ik test het gewoon nog een tijdje door.
Stel dat blijkt dat de banden de schuldigen zijn (ik geloof niet dat dat het geval is en zéker niet dat het alléén aan de banden ligt) dan nog denk ik niet dat ik ze zal vervangen. De banden lijken tot dusver écht heerlijk veel zijdelingse grip te hebben. Alleen met optrekken wil m'n achterwiel wel eens éven slippen maar in bochten lijkt de fiets echt heel strak te sturen en absoluut niet uit te breken.

Na de bevestiging van het verhaal over lekke banden door antileklinten heb ik de banden maar eens van m'n fiets gehaald en de antileklinten, de binnenbanden en de buitenbanden geïnspecteerd. Zowel op de binnenband als in de buitenband is te zien waar het antileklint gelegen heeft. Ook is duidelijk zichtbaar dat die er niet echt recht in gelegen heeft.
De overlap van het antileklint is ook mooi zichtbaar want tussen de 2 lagen overlap van het antileklint is het lint nog mooi schoon en blauw maar waar het met rubber van de binnen- of buitenband in aanraking is gekomen, is hij wat zwartig geworden. Ik kan zo dus mooi zien hoeveel overlap ik precies heb. Met dat gegeven heb ik de antileklinten een enorm stuk moeten inkorten. Lezers van mijn weblog spreken over een klein beetje overlap met afgeschuinde kantjes of zonder overlap met de uiteindes strak tegen elkaar. Ik ben gegaan voor de afgeschuinde kantjes met een kleine overlap van zo'n 1,5 centimeter waarbij die overlap de schuine kantjes betreft.
Het afschuinen heb ik bij gebrek aan bandschuurmachine gedaan met de dremel met de grootste soort slijpschijf erop.
Verder is aan de binnenband te zien waar het antileklint eindigde; het lint heeft op die plek een duidelijke indruk (letterlijk) achtergelaten in de binnenband. Voor mij reden dus om met de afgeschuinde kantjes te gaan werken.

Ik ben benieuwd of het nog effect zal hebben. 20 centimeter antileklint zal mogelijk best een negatief effect hebben gehad op mijn snelheid. Verder reed m'n fiets niet mooi 'glad'; het rechterwiel leek een oneffenheid te hebben. Ik hoop dat dat nu verholpen is. Maar ook dat zie ik wel in de komende dagen.

Geen opmerkingen: