donderdag 2 november 2006

Traag als dikke str*nt door een trechter

Hoe het komt, weet ik niet maar ik kom maar traag vooruit in vergelijking met normaal. Gevoelsmatig lijkt het wel alsof er een brok beton achter m'n Versatile hangt die over het wegdek sleept.

Mogelijke oorzaken die ik in gedachten heb:
- Gisteren op de lekke band teveel energie verspeeld
- Lagere temperatuur
- Sporing van de voorwielen
- Mijn conditie
- Combinatie regen en de nieuwe KHE Premiums

Het eerste en vierde punt valt lastig te controleren. Hoewel.... als ik maandag weer lekker vaart kan maken dan zouden die twee een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Het tweede punt is lastiger te controleren want de temperatuur zal eerder meer dalen dan stijgen komende tijd
Het derde punt valt natuurlijk wel te controleren. Morgen maar eens doen.
Het laatste punt valt natuurlijk te controleren zodra het wegdek mooi droog is.

Ik heb vandaag trouwens nog in een bui gereden. Het dakje en ruitje heb ik niet goed genoeg kunnen proberen. Ik had mijn fietsbril niet op. Het was tijdens de regenbui enorm koud aan m'n hoofd. M'n ogen raakten betraand, m'n voorhoofd deed zeer. Ik moest dus rustig aan doen want ik zag geen steek meer. Maar er komt nog genoeg gelegenheid om ook het ruitje goed te testen.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Wilfred,

Ik heb eigenlijk wel dezelfde gevoelens als jouw. Sinds deze week lijkt het wel of het allemaal net even iets langzamer gaat.

vr.gr. tom hospes

WFvN zei

Het was vandaag écht beroerd traag. Het is dus niet zozeer deze week; afgelopen dinsdag heb ik bijvoorbeeld met en net gemiddelde zo'n 14 kilometer gereden met wind van opzij. Dat ik gisteren traag ging is niet zo vreemd met een lekke band. Dat ik langzamer ga rijden met kouder weer is ook geen nieuws; met m'n Alleweder reed ik vaak zo'n 3 km/h langzamer in de winter. Maar als ik nu kijk. normaal rijd ik gewoon met lekkere inspanning zo'n 32 km/h terwijl ik vandaag de 27 km/h met moeite haalde. Dat is dus 5 km/h verschil met ook nog eens een flink verschil in inspanning.

Maar goed, ik zie wel. Morgen eerst nog even een retourtje woon-werk en dan eventueel de sporing controleren als het morgen nog zo beroerd is.

Hans zei

Wilfred,
Dezelfde ervaring vanmorgen: minder meters met meer moeite.
Ik denk dat het aan de lage temperatuur ligt die de rolweerstand vergroot.
Enfin, nog maar 5 maanden tobben en dan wordt het wel weer beter :-)
Groeten,
Hans.

Anoniem zei

Hoi Wilfred,

Leuke Blog. Ben zelf beginnend ligfietser (Ben nog aan het zoeken:-) Even m.b.t. je ruitje. Bij regen slaat hij dicht schrijf je. Heb zelf voor mijn motorvisier een soort anti-regenspray. Dacht Reinex of zo iets. Brengt een laagje op je ruit aan waardoor het water niet plakt, maar er direct af loopt. Net een auto die net in de was staat. Werkt voor mij prima. Is er overigens ook als een anti-mist goedje. Is bij de meeste motorzakn gewoon te koop. Zijn gele of zwarte flacons.

vr. gr. Robin

WFvN zei

Dank voor je tip. Ik denk dat ik straks na het werk direct maar even bij een motorzaak langs ga.

Wijnandt zei

Hoi Wilfred,

de laatste keren op m'n THYS gingen ook niet bepaald snel. Met flink aanpoten haal ik 25 of 25,5 km/uur als ritgemiddelde, en dat is 's zomers al gauw 26,4 tot 26,9.

Maar nu is het velomobielweer!

Wijnandt

allewedertje zei

Zou het kunnen te maken hebben met de olie in de versnellingsnaaf, die wat "dikker" wordt bij kou of niet ?

WFvN zei

Reactie op meerdere mensen:
Ik ben dus duidelijk niet de enige bij wie het minder vlot gaat. Gelukkig maar.

@allewedertje:
Dat zou best eens kunnen over die olie. Ik heb gisteren wel de aandrijving zelf getest door achteruit te trappen. Alleen weet ik niet of dan het hele binnenwerk van de Rohloff ook mee gaat draaien. Ik voelde niets maar dat kan natuurlijk best áls het freewheel 'voor' de Rohloffnaaf zit. Bij het geven van een zwieper aan het achterwiel (waarbij deze los van de grond hing), zag ik ook geen duidelijk verschil met normaal. Hier gaat zeker de Rohloffnaaf niet meedraaien. Misschien het wiel maar eens een zwieper achteruit geven en zien wat hij dan doet. Dan gaat de Rohloff en gaan ook de trappers meedraaien.