maandag 6 november 2006

Autonoom achterwiel

10338 kilometer op de teller.
Ik rijd van de oude IJsselbrug af richting huis. Bij de afslag naar Katerveer moet ik midden op de weg wachten omdat het druk is op de rijstrook voor auto's; ik kan dus nog niet oversteken. Samen met een stel scholieren wachten we tot er een 'gat' komt. Ik zie een gat komen wat voor mij groot genoeg is; met m'n Versatile kan ik betrekkelijk snel wegkomen. Ik maak me gereed om aan te zetten en op het moment dat het gat er is....... blijf ik stil staan na een harde knal.
Ik draai m'n trappers rond maar m'n Versatile komt niet vooruit. Ik meen wel wat weerstand in het trappen te voelen maar gevolgen voor de snelheid heeft het niet. Ik stap dus maar uit om te wachten op het volgende gat alleen deze keer op een grotere omdat ik nu lopend over moet steken.

Eenmaal aan de overkant stap ik in en ga op de zwaartekracht van de helling af. Bij het veerhuis stop ik en leg ik de Versatile op z'n kant om een poging te doen om te ontdekken wat er aan de hand is. Ik draai de bodemplaat midden onder de fiets los om de ketting te inspecteren. Met de voorste ketting is niets mis. Met een zaklampje schijn ik in de aandrijfkoker richting de Rohloffnaaf. Het tandwiel aan de Rohloff draait netjes mee, de Rohloff zelf niet echt vlot maar dat zou kunnen komen door de versnellingen maar omdat ik de technische werking van de Rohloff niet ken, kan ik geen 'diagnose' stellen.

Ik stap weer in en ga verder profiteren van de zwaartekracht. Tijdens het afdalen merk ik dat als ik héél rustig en netjes rondtrap, dat ik dan m'n snelheid enigszins vast kan houden. Zo kom ik een kilometer verder waarbij m'n snelheid langzaam afneemt. Helaas sta ik in Spoolde weer stil dus moet ik weer uitstappen. Ik loop met de fiets aan de hand richting de Spoolder Sluis. Ik grijp m'n mobieltje en bel met Flevobike. André Vrielink neemt op: "Goede middag, Flevobike, met André Vrielink." Ik antwoord: "Goede middag, met Wilfred van Norel uit Zwolle. Ik loop hier met m'n Versatile aan de hadn." André begrijpt dat ik panne heb dus ik leg één en ander uit. De kettingen zijn niet gebroken want bij achteruit rollen van de fiets gaan de trappers meedraaien. Het vermoeden is dat het achterste freewheel is. Mogelijk kan de fiets even stil laten staan en dan een tik tegen het achterwiel geven wel helpen. Gedurende het gesprek ben ik een stuk verder gekomen en sta boven op de Spoolder Sluis als we het gesprek beëindigen.

Omdat ik niet echt 'strategisch' sta (ik sta gewoon onhandig in de weg voor andere fietsers) besluit ik in te stappen en weer de zwaartekracht te benutten. Ik rol van de brug af en kom onderaan bij de bocht naar rechts aan. M'n snelheid is 18 km/h. Ik stuur naar rechts en..... ineens in een zéér kort tijdsbestek zakt de achterkant van m'n fiets met een knal naar de grond. De kont van m'n fiets zwiept 90 graden door waardoor ik dwars op het fietspad kom te staan. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik dat mijn achterwiel besloten heeft zelfstandig te worden en heeft de benen genomen. Vrolijk rolt hij de weg op. Een auto die op de andere weghelft rijdt schrikt er wat van maar hoeft geen vreemde dingen uit te halen; het achterwiel bijft op de andere weghelft. Gelukkig blijft die weghelft leeg van verkeer.

Ik stap uit, grijp snel m'n op hol geslagen achterwiel van de weg af nog voor hij helemaal tot stilstand gekomen is (hij was rondjes aan het rijden gegaan dus ver hoefde ik niet te lopen). Ik bekijk de achteras en zie dat de 5-puntige 'ster' die m'n wiel aan de achteras bevestigt, is afgebroken. Wederom bel ik met Flevobike om mijn nieuwe bevindingen te melden. André zegt dat ik m'n fiets langs kan brengen. Omdat het al redelijk laat is en ik nog een redelijk eind moet lopen, vertel ik dat ik niet weet of ik het voor sluitingstijd (17.00h) zal redden. André zegt dat ik ook nog wel tot 17.30h kan komen maar dan moet ik wel laten weten als ik dus inderdaad later kom dan 17.00h.

Ik vervolg mijn weg richting huis. Bij Westenholte ga ik niet verder maar ga richting mijn ouders. Daar staat een aanhangwagen én het is dichter bij dan naar huis toe gaan. Omdat m'n fiets toch met die aanhangwagen weggebracht moet worden lijkt dat de beste keuze.
Ik druk het achterwiel weer om de as in de hoop dat ik in ieder geval lopend verder kan gaan. Helaas klapt na een paar meter het achterwiel er weer onder weg. Ik doe nog een poging welke door een zekere meneer Murphy weer grandioos wordt verziekt.
Gelukkig heb ik een stel spanbanden in m'n fiets liggen waarvan één langere van zo'n 2,5 meter lengte. Ik pak die uit m'n gereedschapsetje en maak er een lus van. De lus haak ik om de achterveerpoot en over m'n schouder. Ik kan nu de fiets fatsoenlijk verzeulen. De tilbeugel is berehandig maar niet praktisch voor deze toepassing; dat houd je nog geen kilometer vol. De spanband is dus een uitkomst gebleken.

Bij m'n ouders bel ik m'n vrouw op met de vraag of zij zo vlot mogelijk naar m'n ouders kan komen met de auto zodat we naar Dronten kunnen vertrekken.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij m'n ouders zet ik m'n fiets op de aanhangwagen en wacht op m'n vrouw. Niet zo gek veel later komt ze aan. De aanhangwagen hangen we achter de auto en gaan op weg naar Dronten. Direct doen we een belletje dat we iets na 17.00h aan zullen komen. Dat blijkt uiteindelijk 17.05h te zijn.

Direct gaat André aan de slag. Hij wordt direct bijgestaan door z'n broer Arjan. Samen gaan ze aan het knutselen en vervangen de achteras.
Het euvel is duidelijk. Gelukkig had ik geen 'standaard' achteras maar een wat aangepaste. Mijn achteras was op een plek wat dunner gemaakt omdat hij anders niet in het wiel paste. Op die verdunning is de as gebroken. Gezien dit mogelijk alleen met mijn fiets is gebeurd en anders misschien nog met een enkel ander exemplaar (maar dus zeker niet met alle fietsen), is er voor andere Versatilerijders geen reden tot zorgen. Het was vervelender geweest als het een 'normale' achteras geweest was.

Na anderhalf uur klussen is m'n fiets klaar. De mannen zijn er dus nog best een flinke tijd mee bezig geweest om de boel te herstellen.

Tijdens m'n bezoek bij Flevobike heb ik ook nog weer 2 nieuwtjes gezien. De loslatende dakjes bij harde wind is ook een oplossing voor. Nieuwe modellen worden lichtelijk anders aangepast. Het klittenband aan het dakje wordt anders aangebracht op een manier waarbij ik er zeker van ben dat loslaten dan niet meer aan de orde zal zijn. Verder liet André me nog iets zéér fraais zien in zijn Versatile. Het dakje heeft hij op de plek van het Versatile-logo open geknipt. In het gat heeft hij provisorisch (met breed plakband) een Inoled20 gemonteerd. Dat geeft móóóói licht. De positie van de lamp is daar ook erg handig. Het geeft een zeer mooi lichtbeeld op voor zover ik heb kunnen beoordelen. Ik zit erover te denken om dat ook toe te gaan passen. Moet ik wel eerst een Inoled hebben.
Flevobike zit erover te denken om mogelijk met het vacuümvormen de mogelijkheid te maken om op eenvoudige weg de Inoled in te kunnen bouwen maar hoe en wat weten ze nog niet, daarvoor moeten ze nog even aan het denken/knutselen/etc gaan. Het belooft wel wat moois in ieder geval als ze het inderdaad gaan doorvoeren.

Meer goed, het was me het dagje wel. Ik had het gelazer liever niet gehad maar het is in ieder geval netjes en vlog opgelost door Flevobike (waarvoor dank, ik kan morgen weer lekker rijden)

11 opmerkingen:

allewedertje zei

Nou moe, zou jij zo onderhand eens geen vergoeding aan Flevobike gaan vragen als "testpiloot" ;-) ? Ze hebben in elk geval al flink wat geleerd van jouw Versatile, zoveel is inmiddels al wel duidelijk !

Hans zei

Het zou wel handig zijn als de berijders van de andere Versatiles met ingekeepte as bekend zouden worden gemaakt met dit probleem, zodat preventief onderhoud gedaan kan worden.
Wat een pech, trouwens ! En wat is dat weer snel gerepareerd.
Groeten,
Hans.

WFvN zei

De kans bestaat best dat ik de enige ben geweest met zo'n achteras. André Vrielink kwam het helemaal niet bekend voor. Een andere werknemer van Flevobike kwam het wel vaag bekend voor.

Maar het valt vrij eenvoudig te controleren.
Bout van het achterwiel losdraaien, bout tussen achterbrug en achtervering losdraaien, achterwiel omlaag klappen en van de as trekken. Je hebt dan zicht op de achteras.

Anoniem zei

Gelukkig functioneer je een beetje als proefkonijn, Alhoewel ik denk dat er ook anderen met een versatile zijn die probleempjes kennen, zonder dat ze deze in een blog zetten.
In ieder geval wacht ik met smart op de levering van de mijne (volgend jaar april) Hopelijk zijn de schoonheidsfoutjes er dan uitgehaald.

Maar ik denk dat alle velombielen, en ligfietsen hun specifike probleempjes kennen.

groet,

Piet

Anoniem zei

@ Piet

Wanneer heb jij je fiets besteld ? Ben wel nieuwsgierig naar de wachttijd?

Bruno Van den Bussche zei

Mijn Versatile is binnen voor groot onderhoud. Ze zullen ook de bovenkap vernieuwen, een kleiner tandwiel insteken en de vering versoepelen. Heb je hem zien staan en in wat voor staat?
Tegen eind november zou hij klaar zijn.

Bruno.

WFvN zei

Ja, ik heb je Versatile zien staan. Mijn fiets is naast de jouwe van een nieuwe achteras voorzien.

Maar jij wil de vering soepeler hebben? Ik vind de vering soepel zat. Wat is voor jou een reden om de vering te versoepelen?
Versoepelen betekent trouwens sterker overhellen in bochten.

Laat je trouwens alleen een kleiner tandwiel plaatsen bij de Rohloff of ga je ook de 2 kleine tandwieltjes laten vervangen en groter laten maken voor nog kleiner verzet?
Ter indicatie: ik heb het lichtst mogelijke verzet en rijd in z'n 11 met zo'n 30-35 km/h bij ongeveer een kadans van 90

Anoniem zei

wat ik hier niet goed begrijp is tempelman doet de montages van de nieuwe versatils ,doen die dan ook niet het onderhoud en de herstellingen ervan,of moet er dan altijd naar flevobike gegaan worden,ik ben vorige week bij tempelman langs geweest om mij eens te vergewissen van de stand van zaken omtrent mijn bestelde versatile ,demijne zou het nr 55 dragen en zoals piet van hier boven ook in april geleverd worden

WFvN zei

In principe wordt onderhoud en schadeherstel gedaan door degene waar je je fiets gehaald hebt. Bruno heeft zijn V007 bij Flevobike gehaald, zijn fiets is dan ook daar in onderhoud. Mijn V021 komt bij Tempelman vandaan en is daar dan ook in onderhoud.
Ik heb echter Flevobike gebeld omdat het maandag was en Tempelman dan dicht is terwijl Flevobike dan wel bereikbaar is. Dit was toch wel een serieus probleem; onderweg stranden vind ik niet prettig (gelukkig was het weer goed en had ik geen haast). Ik heb Flevobike ook wel gevraagd of ik voor dit euvel naar Tempelman moest of dat zij het liever zelf wilden doen. Gezien de aard van het probleem wilde Flevobike het toch wel graag zelf doen; het is een serieus probleem wat nog niet eerder voorgevallen was; daar kan je dan wat van leren. Gelukkig bleek het dus een zeldzaamheid te zijn doordat ik een aangepaste achteras had.

Maar goed, samengevat dus: jij koopt je fiets bij Tempelman, je fiets zal daar dan ook naartoe gaan voor onderhoud en indien nodig voor schadeherstel.

Bruno Van den Bussche zei

Mijn achtervering werkte niet meer. Je moest er met je volle gewicht op duwen om de veer wat ingedrukt te krijgen. Vooraan werkte de vering redelijk goed. Verder heb ik gewoon gevraagd om een kleiner verzet, dus sneller in 8° versnelling en in kleinere versnelling de brug op. De verbinding achter de stoel blijft rond staan i.p.v. een rechte verbinding. Het was veel werk om dat laswerk te gaan vervangen. Ook de verlichting wijzigt met de nieuwe kap. Ze zullen er witte leds insteken die ze nu standaard gebruiken. Iets meer verblindend voor de tegenliggers naar het schijnt...
Bruno.

WFvN zei

Wat betreft die achtervering: is het niet toevallig zo dat er net als bij mij water in zat? Ik kon m'n achterveerpoot vorig jaar ook niet meer indrukken doordat er water ingelopen was.
Lichtere vering heeft daar miks mee te maken.

Die Luxeon LEDs zijn inderdaad verblindend, vandaar dat ik ze een dimstand gegeven heb die ook al fel genoeg is.