donderdag 23 november 2006

Regen en traaaaaaaaaaaaaaaag

Gisteren en vandaag heb ik eindelijk met wat meer regen gereden sinds ik het ruitje op de kap heb zitten. Het ruitje werkt betrekkelijk goed; er bereikt nog maar weinig water mijn gezicht.

Verder ben ik enorm traag de laatste tijd. Of het nou komt door de combinatie KHE's en nat wegdek, of het nou komt door mijn conditie (al dan niet door de tijd van het jaar) of dat het komt door de aangebrachte antileklinten, weet ik niet maar wel weet ik dat ik niet vooruit te branden ben. 30 km/h haal ik nog maar zelden.

In ieder geval weet ik wel dat ik de antileklinten nog wat te lang heb; die ga ik binnenkort nog wel wat inkorten zodat ze minder overlap hebben. Nu is dat naar schatting zo'n 15 cm. Volgens mij is 3 cm overlap al meer dan genoeg. Het liefst zou ik de uiteindes van het antileklint 'fileren' zodat ze bij de overlap maar de halve tikte hebben. Maar ik zou nog niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat dacht je van een kaasschaaf om de uiteindes mee te fileren?

Anoniem zei

Wilfred,
Hoewel mijn snelheid ook is teruggelopen is het bij mij kennelijk in mindere mate dan bij jou (de afgelopen week was mijn kruissnelheid zo'n 3 km lager dan 's-zomers bij droog weer).
Maar in jouw geval zou je wellicht meer zicht kunnen krijgen op de mate waarin je conditie een rol speelt: je hebt immers twee Versatiles (op verschillende banden?) voor de deur staan.
Het is natuurlijk maar een grove manier. Weer en wegomstandigheden zijn immers nooit helemaal vergelijkbaar. Maar als het in de andere Versatile nu veel harder of minder traag gaat...

Ronald Tienhoven

allewedertje zei

Wat betreft je anti-leklinten : toen ik die kocht bij de Décathlon, adviseerde men mij van het lint zeker niet te overlappen, of toch zo weinig mogelijk. Omdat het lint van die winkel ook in 26" kwam, heb ik dus wat moeten gokken en de eerste keer had ik idd wat overlapping. Dat reed ook niet echt lekker, dus heb ik het lint wat korter gemaakt en kwam ik uit dat de uiteinden elkaar nét niet raakten (kwestie van een paar mm). Toen ik beide banden op die lengte had vermaakt, heb ik geen verschil kwa rijgedrag meer gemerkt. En nee : ook niet meer lekgereden ;-)

WFvN zei

@Sjef: kaasschaaf wordt niets. Die dingen zijn vaak niet bijster scherp. Met een vlijmscherp mes is het al lastig om erin te snijden. Bedenk wel dat het gaat om antilekspul, daarvan mag je verwachten dat het weerstand biedt tegen scherpe dingen.

@Ronald:
Goede tip, had ik zelf aan moeten denken, gewoon de Versatile van m'n vrouw eens een eindje rijden.
In ieder geval weet ik inmiddels wel dat m'n benen momenteel minder kracht hebben, zéker gisteren; ik kon m'n 13 kg zware dochter met moeite de trap op tillen.
Vandaag op de terugweg ging het een stuk vlotter; zo'n 29 km/h. Het wegdek was vanmiddag een stuk minder nat. Misschien toch de combinatie van nattigheid en de KHE Premium buitenbanden.

@Allewedertje:
De overlap heb ik maar eens gecontroleerd. Een antileklint direct precies op maat maken redt niemand volgens mij. Bij het oppompen van de band heb je een langer lint nodig dan je nodig lijkt te hebben als je het lint in de buitenband legt. Maar ik heb m'n antileklinten maar eens uit mijn banden gehaald om te bekijken wat het resultaat is na een paar dagen rijden met de linten. Ik zal het beschrijven in een nieuw item op m'n weblog.