woensdag 1 november 2006

Lekke band, wegwaaiend dakje en scharnier van de kap

Vandaag heb ik wat meer kilometers gereden dan op een gebruikelijke werkdag. Vandaag heb ik zo'n 50 kilometer gereden.

Eerst de normale rit naar het werk. Het waaide vrij hard, zo hard dat m'n dakje wel zin had om het luchtruim te kiezen. Gisteren heeft Versatilerijder Hans S. me nog gemailed over dit fenomeen, ik heb hem toen aangegeven dat ik er geen last van had maar wel dat ik hem wilde aanraden extra klittenband te monteren. Ik had het moeten afkloppen op ongelakt hout want vandaag was ik ook aan de beurt. Dus heb ik mijn eigen advies opgevolgd en een extra strook klittenband aan het dakje gelijmd en op de kap gekleefd.

Als het gaat om harde wint trouwens.... de Versatile is niet echt windgevoelig te noemen. Met m'n Alleweder ben ik nogal eens aan het schudden geweest met flink wat zijwind. De Versatile lijkt daar veel minder last van te hebben (of beter gezegd: eigenlijk nog niet gemerkt). Ik heb tot dusver nog niet m'n snelheid aangepast door flink harde zijwind; iets wat ik met de Alleweder al wel noodgedwongen gedaan heb.

Verder heb ik onderweg énorm veel bladeren, eikels en takken op de weg gehad. Met name de takken gaven nogal wat herrie. Wellicht dat al die onregelmatigheden op de weg de oorzaak zijn geweest van mijn eerste lek met de KHE's. Ik merkte onderweg dat ik vrij traag reed. Ik moest pal tegen de wind in. Ik gooide het maar op m'n conditie en de tegenwind. Echter later bleek dat ik niet alleen trager reed maar dat bochten naar rechts nogal moeizaam gingen; ik moest de Versatile bijna door de bocht trekken. Een vlugge controle en jawel.... linker voorband lek. Het ging niet snel dus ben ik doorgereden. Thuis heb ik de band geplakt. Het zoeken naar het lek heb ik maar met water gedaan want een 'traag lek' is vaak lastig te vinden. Maar gelukkig had ik hem vrij snel.
Wel erg snel trouwens: 159 kilometer gereden met de KHE's. Netto zit ik nu met de Versatile aan 9 lekken in 10262 kilometer. Gemiddeld is dat 1 lek per 1140 kilometer.

Tot slot de kapscharnieren: die lopen weer stroef. Ik denk dat de glijbusjes weer vervangen meoten worden. Ik heb nog niet de nieuwe versie van het scharnier maar gelukkig wel een stel van die glijbusjes op voorraad, dus kan ik ze gewoon vervangen.
[edit]Ik heb de busjes eerst bekeken zonder de boel te demonteren maar kon niets vreemds vinden. Ik heb dus eerst de boel nog een keer gesmeerd; dat is in eerste instantie voldoende en wellicht ook het enige wat moest gebeuren[/edit]

2 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred,

Mijn eerste lekke band (Marathon Slick) had ik al na 138 km, de ochtend nadat ik de Versatile uit Dronten naar Groningen had gereden.

Wat vertel je nou.. nieuw type scharnieren ? Je maakt me benieuwd want die van mij zijn nogal uitgelubberd.
Groeten,
Hans - die zijn dakje toch maar met een klein dotje kit heeft vastgezet.

WFvN zei

De nieuwe kapscharnieren zijn er al een flinke tijd. Ik heb ze voor het eerst zelf gezien in de fiets van Bob H. Hij was de eerste met serieuze problemen. Toen heeft Flevobike een nieuw type scharnier ontwikkeld welke niet glijdt maar rolt met behulp van lagers. Het ziet er praktisch hetzelfde uit als wat wij hebben maar dan met wat dikkere platen en dus lagers in plaats van de glijbusjes.
De eerste versie met lagers die Bob had, was met te kleine lagers; die waren vrij snel kapot; gewoon te klein. De versie met grotere lagers heb ik dus gezien; oliebollentocht 2005 dus al bijna een jaar geleden.

Tempelman is er niet zo happig op om de scharnieren te vervangen en begrijpelijk. Hiervoor moeten de huidige scharnieren verwijderd worden om plaats te maken voor nieuwe platen (die gevallen met die gleuf erin). Dat verwijderen betekent wegzagen. Al niet gemakkelijk omdat de kap zelf in de weg zit. Vervolgens moet er ook nog eens een stel gaten geboord worden in een klein stukje wat ze hebben laten zitten. En daar wederom het probleem dat je er moeilijk bij kan en dat het dus een rotklus is. Ik denk dat ze pas vervangen als het echt nodig is.

Wat betreft het klittenband wat ik extra heb aangebracht: ik denk dat dat voldoende is want hij zit nu muurvast.