vrijdag 3 november 2006

Lekke band en Rain-X

Vanmorgen reed ik het achterpad af en nog voordat ik er helemaal af was merkte ik al dat ik weer machtig traag ging. Zodra ik de bocht inzette om rechtsaf te slaan de weg op, wist ik waarom: wederom een lekke band.
Gisteren heb ik de lekke band geplakt. De binnenband heb ik na plakken zo ongeveer weer op dezelfde manier in de buitenband gedaan als toen ik hem van de velg haalde.
Omdat ik vanmorgen al laat was, heb ik nu een nieuwe buitenband met binnenband gemonteerd om later het lek op te zoeken en te plakken. Met niet lekke banden gaat het toch een stuk vlotter. Nog altijd ging ik vanmorgen vrij traag maar volgens mij wel wat vlotter dan gistermiddag.

Later vandaag heb ik de lekke band geplakt. Het lek zat gisteren in de buurt van het ventiel. Deze tweede keer weer maar nu op even grote afstand aan de andere kant van het ventiel. Dat kon eigenlijk maar één ding betekenen: ondanks m'n zoektocht van gisteren naar de veroorzaker van het lek, heb ik niets gevonden. Wel het gat maar ik kon bij lamplicht niets met de ogen ontdekken en niets voelen met m'n handen. Vandaag ben ik iets grondiger te werk gegaan. Eerst maar weer voelen met de handen.... niets.... vervolgens met een gevoeliger lichaamsdeel: de lippen. En jawel, daarmee voelde ik wel wat. Met daglicht erbij kwam ik erachter dat er een heel klein stukje geel/bruin glas in de buitenband zat. Die heb ik eruit gepeuterd. Hopen dat dit inderdaad de veroorzaker was.

Dit lek ga ik niet toevoegen aan de lijst met lekken.

Verder:
Een lezer van mijn weblog schreef het volgende:

Even m.b.t. je ruitje. Bij regen slaat hij dicht schrijf je. Heb zelf voor mijn motorvisier een soort anti-regenspray. Dacht Reinex of zo iets. Brengt een laagje op je ruit aan waardoor het water niet plakt, maar er direct af loopt. Net een auto die net in de was staat. Werkt voor mij prima. Is er overigens ook als een anti-mist goedje. Is bij de meeste motorzakn gewoon te koop. Zijn gele of zwarte flacons.


Met dit berichtje ben ik naar een motorzaak in Zwolle gegaan. Ik overhandigde het papiertje met het bericht aan een verkoper. Hij wist me direct het juiste artikel te geven. Het betreft Rain-X.
Voor een flesje van 200 mL heb ik €9,95 betaald. Wel heb ik nog even gevraagd of het wel op polycarbonaat kan. De verkoper dacht van wel. Eenmaal buiten lees ik zelf de instructies op het etiket door en zie staan dat het niet op geverfde dingen, op plastic dingen en nog wat andere dingen toegepast moet worden. Plastic is een erg veel omvattend woord volgens mij; een verzamelnaam voor flexibele kunststoffen. Verder wordt er op de verpakking alleen gesproken over autoruiten, autospiegels en andere auto-dingen. Ik ga daarom toch nog maar even terug in de zaak. De verkoper is aan de telefoon maar een andere medewerker kan mij wel te woord staan. Ik krijg te horen dat het dus inderdaad toegepast wordt op de kleppen van motorhelmen, die zijn ook van polycarbonaat (valt te verwachten natuurlijk.... slagvast materiaal is wel zo prettig voor die toepassing). Ik ga dus wederom naar buiten maar nu om daadwerkelijk naar huis te gaan.

Thuis besluit ik eerst maar eens de brilleglazen van mijn fietsbril aan te pakken; die zijn ook van polycarbonaat. Eerst heb ik ze afgewassen en dus goed ontvet. Vervolgens afgespoeld en afgedroogd. Toen de Rain-X aangebracht.
Als ik nu water op m'n brilleglazen laat stromen, stroomt het er net zo hard vanaf. Dit lijkt dus inderdaad mooi spul te zijn.
Het ruitje op de kap en in het dakje moeten er ook aan geloven.

Robin: bedankt voor de tip!

1 opmerking:

Anoniem zei

http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10004150&

Enige diverse reacties op rain-X.

motozoom verkoopt het spul overigens voor 7,50

Groet,
Roel.