Tja... zoals de titel al aangeeft: wanneer krijgen we eens fietspaden in Nederland? Het suggereert dat er nog geen fietspaden zijn. In naam zijn ze er wel maar in de praktijk blijkt nog altijd dat die mooie stroken en paden uitermate geschikt zijn voor allerhande andere zaken.
Op de terugweg van 12 kilometer 3x last gehad:
1) Een auto met lekke band. Tja, die moet natuurlijk verwisseld worden. Op de rijbaan blijven staan kan natuurlijk niet want dan hinder je het verkeer. Fietsers zijn geen verkeer en ook zeker niet zo dreigend als een paar duizend kilogram zware vrachtwagen dus de keuze is snel gemaakt. Uiteraard doen we dat wel breeduit zodat fietsers absoluut door de berm moeten of eerst over wat 'hobbels' tussen de rijbaan en het fietspad, zodat ze de rijbaan (waar 80 gereden mag worden) op kunnen gaan na oversteken van een doorgetrokken streep.
2) Vlak bij huis zijn allerhande graafwerkzaamheden. Wat doe je dan? Je pleurt je auto, je graafmachine, etc. gewoon op het fietspad neer. En om toch een beetje sociaal over te komen, leggen we in de berm een grote metalen plaat neer waar fietsers dan goed op hun muil kunnen glijden. Tja, die metalen platen zijn met nattigheid en wat modder echt spekglad (ik heb ervaring......)
3) En natuurlijk kan je het (brom)fietspad ook uitermate goed gebruiken om skeelerles te geven aan koters van een jaar of 6. Je legt een paar speciale doppen midden op het fietspad neer over een lengte van zo'n 20 meter en laat dan de kids daar lekker rondjes om rijden.
Ik vraag me werkelijk af waarom ze niet gebruik hebben gemaakt van het _eveneens_ geasfalteerde basketbalveldje wat 20 meter verder lag.
Dus nogmaals:
Wanneer krijgen we fietspaden in Nederland?
vrijdag 5 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Fijn, we zijn het weer eens.
Ik zal het je nog sterker vertellen: Fietspaden zijn bedóéld om open te leggen!
Riolering,waterleiding, gas, bedrading, je kunt 't zo gek niet bedenken of de fietser heeft 't omrijden.Om nog maar te zwijgen over de manier waarop 't daarna weer dicht wordt gegooid...
Hm.... ja, dat ook.
Hoewel, als je momenteel kijkt naar Wezep/Hattemerbroek, dan zie je daar toch echt een voordeel voor de fietser. Tegelpaden, klinkerpaden en slecht asfalt worden vervangen door mooi, strak, nieuw asfalt (hopen trouwens dat ze het niet in hun hoofd halen om er grit op te gooien bij wijze van 'slijtlaag' die voor licht verkeer als fietsers niet nodig is)
Maar ik herken je punt wel. Zodra een fietspad opengegooid wordt, weet ik niet altijd wat erger is: een rand bij een afgeschraapt stuk asfalt of een dicht bestraat stuk wat eerder open gegooid is wegens werkzaamheden.
Het antwoord is natuurlijk simpel: zodra we allemaal op de fiets stappen... Ook ik deel je frustratie soms, maar heb er op mijn woon-werk-route eigenlijk zelden last van. Echt vrijliggende fietspaden nodigen misschien minder uit tot misbruik dan de paden die direct aan de straat of provenciale weg liggen.
ik woord echt helemaal gek van die tegel fietspaden!! ik heb net even rondje maxis gereden ( bij muiden ) en la ngs het amsterdam-rijnkanaal kan ik gewoon lekker voluut gaan zo rond de 35 km/h, maar kom je in diemen/amsterdam... komen die ellendige tegelpaden... gevolg... zak je weer terug nar de 20 km/h ga daar niet te hard overheen, mar heb het niet zo op dei slakketemo dus ga dan de openbareweg maar op dat mag tenslotte met een velo...
groetjes marcel,
Een reactie posten