maandag 1 december 2008

Lek nummer 23: 23589 km En de fietsstraat Kampen-Zwolle

Vandaag heb ik een ommetje gemaakt. Ik wilde even wat stress wegtrappen. Dan is een rondje over Kampen helemaal niet zo gek.

Onderweg kreeg ik tussen Wezep en Kampen een lekke band. M'n fiets voelde ineens nogal zwabberig aan. Toen ik dat (rijdend) wilde checken door even licht te sturen, werd het zwabberen heel wat meer. M'n achterband was dus overduidelijk lek.

Terplekke uiteraard even een andere binnenband/buitenbandcombinatie erop gelegd. Ik heb een nieuwe Marathon Racer erop gedaan omdat we de winter in gaan en ik dus echt niet graag nog een keer een lekke achterband heb. Dus liever een nieuwe band, zonder sneeën maar met een mooie dikke rijlaag erop.

In Kampen blijf ik me verbazen over de kruising IJsseldijk met _ik meen_ Engelenbergweg.
Vlak daarvoor staat een wit rond bord met rode rand en in ieder geval de afbeelding van een fiets erop. Dus mag ik daar niet komen met m'n velomobiel. Op zich niet zo vreemd natuurlijk, tenzij je weet dat direct aan de andere kant van die (kleine) kruising het fietspad begint/verder gaat. Ik negeer dat bord dus ook elke keer dat ik er langs kom.

Verder heb ik de nieuwe fietsstraat tussen Zwolle en Kampen mogen proberen.
Ik heb wat commentaar gelezen over deze nieuwe fietsstraat, over de constructie.
Ik meen me te herinneren dat het ging om het schuin aflopen van het fietspad. Ik heb persoonlijk niks opgemerkt aan hoe schuin het wegdek ligt. Wel vind ik de bestrate middenstrook vrij smal.
Wel erg prettig is dat je nu overal in de voorrang gesteld wordt als fietser.
Je komt onderweg een paar drempels tegen maar die zijn met 30 km/h absoluut zonder problemen te nemen met de fiets.
In 's Heerenbroek zit ook een zijweg waar het fietspad eerst wat naar rechts gestuurd wordt en na de weg weer naar links. Ook dit was een weg waar de fietsers eerst voorrang moesten verlenen. Dat hoeft nu dus ook niet meer. Alleen denk ik dat deze situatie nog iets veiliger gemaakt had kunnen worden door de slinger uit het fietspad te halen en deze rechtuit te laten lopen zodat je meer zicht hebt op de zijweg. Maar goed, in hoeverre deze nju onveilig is, moet nog blijken. Ik ben er in het verleden geloof ik één auto tegengekomen.

De irritante drempels bij de school in 's Heerenbroek zijn gelukkig verdwenen. Dat waren regelrechte bitches... met 30 km/h wist ik zeker dat ik na het lanceren absoluut met de neus van de fiets over de grond zou schuren.

Dan het laatste stuk door 's Heerenbroek, onder de bomen. Daar is wel een middenstrook met klinkers aangebracht maar het oude asfalt ligt er nog. Asfalt wat enorm ruw is door vrij grote stenen in de slijtlaag gok ik. Daar rijdt het nog altijd onaangenaam.

Maar op 2 punten na vind ik de nieuwe fietssnelweg absoluut prettig rijden tot dusver (goed, éérste rit). De 2 punten van aandacht, wellicht dat die ooit nog aangepakt worden? We zien wel. Het totaalplaatje is in ieder geval een grote verbetering en een goed gebaar naar de fiets(forens).

dan nog wat anders.
Aan het einde van de fietsstraat, even voordat je Westenholte binnenrijdt, gaat de fietsstraat over in fietspad. Auto's moeten daar rechtsaf slaan, dan linksaf en nog een keer links en weer rechts als ze in het verlengde van de fietsstraat willen blijven rijden.
Van de 2e zijweg kwam een busje aanrijden. Bruut claxonnerend omdat ik daar voor hem langs knalde. Dat was 1) op toch wel gepaste afstand, al had hij vol gas gegeven, dan nog had hij mij nooit kunnen raken maar 2) staat daar een enorme rij haaietanden voor het busje die aangeven dat 'ik' daar dus voorrang heb. Ik ben vervolgens vol in de ankers gegaan. Intimideren hoef je bij mij niet te proberen. Na een volledige stop ben ik weer verder gereden.
Toen het busje me voorbij reed, zag ik een passagier nog wat gebaren maken. Zal wel iets zijn van 'sorry, de bestuurder is een beetje getikt, hij kent de regels niet'.

Maar goed, voor de statistieken:

Aanbrengen Super Sealant: 14910
Lek 16: 16036 - Wel antilekvloeistof maar te groot gat
Lek 17: 17500 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 18: 17580 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 19: 20022 - Wel of geen antilekvloeistof?
Lek 20: 21351 - Geen antilekvloeistof
Lek 21: 22797 - Wel antilekvloeistof maar te weinig.
Lek 22: 23240 - Wel antilekvloeistof maar de buitenband gebarsten
Lek 23: 23589 - Voldoende antilekvloeistof maar een snee van iets meer dan 2mm lengte

Samenvatting:
Kilometerstand: 23589
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
4x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

1x gewoon lek met Joe's Super Sealant in de binnenband maar die was nu toch echt bijna volledig droog geworden; in wezen geen lekpreventie meer dus.

1x lek doordat de band versleten was

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime
1x lek door uitpuilen van de binnenband door een snee in de buitenband
1x lek door sneetje van meer dan 2mm in de buitenband. Wel antilekvloeistof (Joe's) erin

4 opmerkingen:

Peter Kindt zei

Het valt me op dat je ondanks prima bandjes en voorzorgmaatregelen vrij veel lek rijdt.

Op mijn hurri heb ik dit jaar nu 6,000 km gereden en slechts 2x lek gereden, vlak na elkaar. En dat met een MC en een Slick, beide erg oud en behoorlijk versleten en geen enkele vorm van lekpreventie.

Ga ik straks met de Versatile ook veel meer lek rijden, of ligt het aan je route? Of zijn er nog andere variabelen in het spel?

gr. Peter

WFvN zei

Tja... met de Alleweder reed ik met Monte Carlo's. Daarmee heb ik in 25000 kilometer 5x lek gereden. Dus 1x elke 5000 kilometer.
Met de Versatile ben ik ook begonnen met MC's. Maar daarbij was het direct raak. De ene lekke band na de andere. Vrij constant heb ik ongeveer eens elke 1000 kilometer lek gereden.

Dat ik dat nu doe met de Racers is niet geheel vreemd, die zijn toch een tikkie minder lekbestendig dan de MC's.

Ik geloof absoluut niet dat het aan de Versatile ligt. Tenminste.... het zou wel héél stug zijn. Tja, tenzij er echt zoiets staat als 'ongeluks'-dingen.

M'n route is de laatste tijd wel anders wegens werk aan de weg maar de eerste jaren met de Versatile waren gewoon identiek aan die van de Alleweder.

Trouwens, dat je met je Hurri minder lek rijdt, is niet zo heel vreemd. Die fiets maakt in principe maar één spoor terwijl een velomobiel er 3 maakt. Dus ook meer kans op oppikken van vuiligheid omdat er 3x zoveel 'weg' bereden wordt.

Maar het is mij tot dusver nog een raadsel waarom ik met de Versatile 5x zoveel lek rijdt als met de Alleweder.

Anoniem zei

'Alleen denk ik dat deze situatie nog iets veiliger gemaakt had kunnen worden door de slinger uit het fietspad te halen en deze rechtuit te laten '

Bij sommige slingers heb je misschien de witte onderbroken strepen gezien, daar worden de bochten er nog uitgehaald.

WFvN zei

Ik moet er vandaag nog een keer langs. Ik ga even letten op die doorgetrokken lijnen.
Ik neem aan dat je van die onderbroken lijnen bedoelt die eruit zien alsof er een dik touw op de weg gelegen heeft waar ze met de spuitbus om de meter even een vlek hebben gespoten waarna dus een witte vlek met een _niet gespoten_ streep achter blijft? Diezelfde vlekken die je nu ook nog ziet midden op het wegdek aan weerszijden van de aangelegde klinkers (de genoemde belijning zijn daar de markering voor de zaagsnede geweest)

Ik let even op bij die slinger. Er zijn me wel van die lijnen opgevallen maar niet als zijnde _zaagsneden-to-be_ maar meer markering voor de wegbelijning (middenmarkering) want die ontbreekt nog her en der.