zaterdag 6 december 2008

Fietsschoenen, het blijft een probleem

Het is enorm vervelend als je een stel voeten hebt die redelijk afwijkt van het gemiddelde stel voeten.

Ik wil nog altijd graag een stel goede winterfietsschoenen hebben. En dan met name schoenen die waterdicht zijn.

Normaal gesproken heb ik maat 43 van schoenen maar van Shimano heb ik tot dusver altijd maat 44 moeten nemen.

Shimano heeft bergschoenen met klikpedalen. Maat 44 is vreemdgenoeg te kort; ik zit helemaal met m'n hakken en tenen helemaal achter en voor in de schoen. Maat 45 is qua lengte comfortabel (nòg een maat groter dan ik dacht te hebben) maar véél te wijd en breed voor mijn smalle voeten met lage wreef.

Ook heeft Shimano een stel lage waterdichte wandelschoenen. Ook hier hetzelfde probleem. Maat 44 is te kort, maat 45 is te wijd.

Gisteren ben ik naar Scholten geweest om nog weer een ander stel schoenen te passen. Het betreft een stel MTB-schoenen met Gore-Tex erin. Een laag model maar wel met een neopreen 'sok' eraan die over de enkels valt. Verder een zool met fors profiel. Goed om op te lopen, dat wel. Maar hier is maat 44 weer te kort. Dus dat paar gaat retour. Ze laten nu een maat 45 komen in de hoop dat die wel past. Maar ik ben er weer bang voor want maat 44 is qua wijdte/breedte goed dat zal met een maat 45 dus weer wat ruimer worden.

Verder heb ik getracht te achterhalen of het mogelijk is om de Vibram zolen die onder de bergfietsschoenen van Shimano zitten, te laten plaatsen onder mijn goed passende Lowa's. Alleen heb ik tot dusver telkens 'nee, kan niet' te horen gekregen.

Geen opmerkingen: