zaterdag 20 december 2008

Remblokken vervangen

Omdat ik toch wel graag veilig de weg op wil, moet m'n fiets dus in orde zijn.
Niet goed functionerende remmen zijn in mijn beleving verre van veilig.

Daarom heb ik vandaag toch maar een nieuw stel remblokken gemonteerd.

Dat vervangen gaat niet zo mooi/gemakkelijk als je zou hopen.
Van 'Mick' heb ik wat tips gekregen maar 1) of ik begrijp ze verkeerd 2) of het gaat toch echt wat anders dan hij heeft meegemaakt.

Probleem nummer 1 is het moertje losdraaien aan de achterkant van het asje met het 'wigje' welke de remblokken uit elkaar drukt. Het lukt wel maar niet echt van harte. Een steeksleutel past net tussen de ankerplaat van de rem en de veerpoot. Maar dan nog bewegen is er niet echt lekker meer bij. Dus betekent dat dat ik met de punten van de steeksleutel net grip kan uitoefenen op de moer en met behulp van het remarmpje in heel veel korte slagen de moer eraf kan draaien.
Goed, dat was 1.

Verder moet een borgringetje van het bovenste asje gehaald worden. Dat gaat ook niet zonder slag of stoot. En in redelijk wat gevallen zal het ringetje het niet overleven. Maar geen nood want er is een nieuw ringetje meegeleverd bij een nieuw setje remblokken.

Vervolgens kan het onderste asje met remblokken en al losgetrokken worden. Geen probleem.

Maar dan.... Dan moet de nieuwe set er weer op.
Uiteraard reinig ik de ankerplaat aan alle kanten om vet en vuil eraf te halen.
Maar dan kan de nieuwe set remblokken om het bovenste asje geschoven worden en het aanwezige asje tussen de remblokken door de ankerplaat geduwd worden. Aan de achterkant moet dan weer een dikke ring geplaatst worden, dan het remarmpje en tot slot de moer.
Met moeite krijg ik de moer op z'n plek. Maar dan..... dan moet die moer dus vastgedraaid worden. Met de steeksleutel gaat dat niet echt van harte. Ik kan hem niet goed om de moer krijgen. Het remarmpje heb ik nu ook nog niets aan want deze heeft nog geen grip op het remarmpje omdat die eerst wat verder doorgeschoven moet worden. Maar dat lukt niet want daarvoor moet eerst de moer wat op het asje gedraaid worden. Kortom: een probleem 'in een cirkeltje'.

Daar ben ik destijds met de Alleweder ook tegenaan gelopen.
Ik heb daarom destijds, en ook nu weer, het asje tussen de nieuwe remblokken vandaan moeten halen zodat ik éérst het asje kan monteren en het hele asje rond kan draaien (omdat deze nu niet tussen de remblokken geklemd zit). Dat gaat een heel stuk beter. Zodra de moer wat verder op het asje gedraaid is, krijg het remarmpje ook weer grip en kan ik die dus gebruiken om de korte slagen bij het vastdraaien toch iets langer kan maken. Nog niet lang maar wel werkbaar.

Maar dan zijn we er nog niet. Want de remblokken moeten weer gemonteerd worden. Destijds ben ik hier enorm mee aan het martelen geweest met de Alleweder. De remblokken moet je namelijk tegelijkertijd over het bovenste asje schuiven en uit elkaar drukken om hem over het onderste wigje te krijgen. Alleen zit er ook nog eens een borgringetje om dat wigje, waardoor de remblokken nog een stuk verder uit elkaar geschoven moeten worden.

Dat heb ik deze keer anders aangepakt.

De borgringetjes bij het wigje heb ik van de oude asjes getracht los te maken zonder deze te beschadigen. Vervolgens heb ik met het oude wigje, de nieuwe tussen de nieuwe remblokken vandaan geschoven waarbij het oude wigje de plaats in nam van de nieuwe.
Van het nieuwe asje heb ik vervolgens ook het ringetje getracht in z'n geheel te verwijderen. Toen dat gelukt was, heb ik opnieuw het nieuwe asje gemonteerd. Daarna de nieuwe remblokken om het bovenste asje geschoven en tegelijkertijd de remblokken van het oude wigje naar het nieuwe wigje laten schuiven. Toen dat gebeurd was, kon ik het losgewrikte borgringetje weer monteren en ook een nieuwe borgringetje voor het bovenste asje.

Tot slot nog even de wielen weer monteren. Alleen was toen wel duidelijk dat de oude remblokken fors versleten waren want met geen mogelijkheid kon ik het wiel terug plaatsen. Daarvoor moest ik eerst de remkabels losser stellen. Maar dat is geen probleem gelukkig.

4 opmerkingen:

Mick zei

Ik heb hier 'n Sturmey 3v-naaf met trommelrem in de huiskamer liggen.
OK borgringetje zul je even moeten verwijderen maar als je de hevel in z'n verste stand zet kun je de segmenten (ik verkies dat boven "blokken" want dat doet me aan 'n schijfrem denken)zo naar voren trekken want de afgeplatte as is hier even breed als de afsluitring erboven...
Maar je ziet toch zo of er nog voldoende remvoering over is op die dingen? En ik kan me haast niet voorstellen...
Zelf denk ik dat het dus beter is 2 remgrepen te betrekken bij 2 remmen, zoals ik eerder beschreef.
Of achter 'n velgrem bij te fabriceren.
Redigeerde je niet de zelfbouwhoek op Ligfietsplaza?

WFvN zei

Ow wacht, ik denk dat ik begin te begrijpen wat je bedoelt.
Hevel in z'n verste stand zetten: dus zo dat de segementen zo ver mogelijk uit elkaar gedrukt worden.
Ja, dan heb je dat dat breedste gedeelte net zo groot is als de borgring. En inderdaad, op die manier de segementen (met veer en al) naar voren trekken is geen punt.

Alleen het terugplaatsen van de nieuwe blokken is een heidense klus. Want dan moet je de blokken zo ver uit elkaar trekken dat ze weer over het ringetje passen. Daar is nogal wat kracht voor nodig. Tegelijkertijd moet je hem over het bovenste asje schuiven èn moet je opletten dat je de segmentne niet scheef ten opzichte van elkaar trekt/schuift. Dat gemartel heb ik dus met de Alleweder al geprobeerd. Dat beviel me niet.

Wat ik vandaag heb gedaan is een stuk beter verlopen. Alleen zou ik dan eigenlijk van die kleinere borgringetjes (die bij het wigje) erbij willen hebben zodat ik de oude er zo vanaf kan trekken zonder dat ik bang hoef te zijn om zonder ringetjes te komen zitten omdat ze beschadigd zijn tijdens het verwijderen.

Verder heb ik de indruk dat je iets niet helemaal begrijpt aan de Versatile.
De Versatile heeft uiteraard beide voorwielen geremd. Verder ook 2 remgrepen voor de voorremmen. Beide remhendels zijn gekoppeld aan beide voorremmen. Je kan dus met één hand remmen. Alleen veel remkracht heb je dan niet. Het kan soms handig zijn om een beetje bij te remmen. Maar zelfs dat doe ik doorgaans niet. Ik bedien eigenlijk nagenoeg altijd beide remhendels tegelijkertijd voor zo optimale remkracht.

Mick zei

Dat wist ik inderdaad niet, ik dacht dat de kabels gecombineerd waren zols bij de FAW en b.v. Sunrider e.a..Goed systeem dan.
Ik vind die Sturmey bevestiging ook niet ideaal.Veel makkelijker werkt 't met 2 trekveertjes waar je de segmenten door 'van de asjes kunt klappen'-Het ei van Columbus m.i.
Voor 't uit elkaar houden bij 't opschuiven vd nieuwe zou je misschien 'n borgveertangetje of vorkuitzetter kunnen gebruiken...

Teun Geeroms zei

Ik gebruik bij zo'n klusjes een hoop koperpasta om alles te monteren, dan roest/oxideert de boel niet opnieuw en kan je de volgende keer met de hand alles uit elkaar draaien (hoewel ik deze klus nog iet gedaan heb, dus ik weet niet eens of je er met je vingers bijkan.)