dinsdag 2 december 2008

Aangevlogen

Vanmorgen stopte er bij de Rabobank bij de Emmawijk in de buurt, een busje op het fietspad. Tja, waar moet je je auto anders neerzetten als je moet pinnen? Op de auto-service-strook natuurlijk.

In het voorbijrijden brul ik 'FIETSPAD' naar de man. De man brult iets onverstaanbaars terug. Even later haalt hij me luid toeterend in.
Meer niet? Nee, meer niet. Geen heftige verhalen dat ik hem aanvlieg of hij mij. Sorry..... Maar waar slaat die titel dan op?

Nja, ik ga even verder. Met m'n verhaal, niet met meer ellende op de weg. Gelukkig niet.

's Middags moest ik naar Kampen toe. De heenreis verliep vandaag ook niet helemaal vlekkeloos. Ergens onderweg gaf m'n fietscomputer de snelheid niet meer weer. Ik ben uitgestapt, heb het wieldoekje van het linker wiel verwijderd en wat aan het magneetje gefrutseld. Maar dit hielp niet. Vervolgens wilde ik de stekkers verwisselen (ik heb 2 magneetopnemers gemonteerd; zie daarvoor -tig berichten terug). Maar toen bedacht ik me nog een mogelijke oorzaak: gewoon een slecht contact tussen fietscomputer en voet. Dus fietscomputer eraf en er weer op en klaar. Dus wieldoekje weer geplaatst en verder fietsen maar.

Na m'n bezoekje aan Kampen kon ik weer naar huis.

Mijn route loopt dan eerst over de Flevoweg (ik zit pal aan de N50 en de Flevobweg, daar waar ik in Kampen moet zijn). Op het fietspad richting centrum moet ik eerst 2 fietsers inhalen die breeduit fietsen op het fietspad. Dus ik tuter en de man gaat aan de kant. Ik rijd voorbij en roep even 'bedankt'. Maar ik heb het nog niet gezegd of mijn pad kruist dat van een flink zooitje eenden waarvan een deel op het fietspad zit en een deel links ervan.

Zodra ik ze nader, beginnen de eenden op het fietspad naar rechts te vliegen, richting de dichtstbijzijnde sloot. Het snuggere clubje Donald Duck's aan de linkerkant van het fietspad besluit er achteraan te vliegen.

Duidelijk is dat ze niet al te snugger zijn want ze vliegen pal voor me langs. Inschattingsvermogen is echt beroerd. Neem daarbij dat die krengen ook zóó laag zijn, je ziet ze bijna niet, ze zouden een vlaggetje moeten monteren.

Maar goed, ik ben van dat snaterende gespuis wel enigszins gewend. In m'n woonwijk waggelen ook eenden, ganzen en zwanen rond, soms ook op het fietspad.
Doorgaans hebben eenden de neiging om eerst voor je uit te lopen maar doorgaans toch ook wel aan de kant. Maar een kamikaze-eend was ik tot dusver niet tegengekomen.
Één van de eenden in Kampen dacht nog even voor/over me heen te kunnen vliegen. Daarbij heeft hij zich toch een aantal centimeters vergist want we raken elkaar, ongeveer bij het linker bevestigingspunt aan de voorkant van het dakje. Het bevestigingspunt waar ik onlangs een extra knobbeltje gemaakt heb voor een extra BM-spiegel. Dat zal vast niet fijn gevoeld hebben bij de eend, maar nog altijd beter dan het aluminium, wat nu enigszins afgeschermd was door het kunststof bolletje.

De eend vloog gelukkig gewoon verder. Heel dramatisch zal de 'boem' niet geweest zijn. Maar het was dan ook niet een frontaaltje maar een 'schampschot'.

De route gaat verder. Na Kampen de mooie nieuwe 'fietssnelweg' op.

In 's Heerenbroek heb ik nog een keer goed gelet op de genoemde belijning in een reactie op het vorige bericht. Het was lastig te zien omdat het inmiddels donker was en het wegdek nat.
Maar toen ik de wat minder veilige slinger naderde, zag ik inderdaad een markering die het fietspad rechtuit laat lopen. Goed, nog niet echt rechtuit want het fietspad ligt daar nog niet maar het is inderdaad wel duidelijk dat die slinger uit het fietspad gehaald gaat worden waardoor fietsers ook daar in de nabije toekomst rechtdoor kunnen rijden waarbij er meer zicht is op de zijweg.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

De witte quest nog tegengekomen savonds vanuit Zwolle

WFvN zei

Niet dat ik weet. Maarja.... ze zijn ook zó laag..... ze zouden een vlaggetje moeten monteren ;-)

Anoniem zei

Heb je het bedrag gezien wat die quest uit zwolle van franconi op moet brengen? http://link.marktplaats.nl/208284593

7700 euro

Mick zei

TIP: Als die gedachte aan vlaggetjes nu weer de kop opsteekt, denk dan gewoon aan iets dat je wél leuk vindt (zakjes pepernoten bijvoorbeeld)!

marcel beekmans zei

leuk verhaal!!! een eend met een vagertje.... maargoed die beesten zijn idd niet al te snugger nee!!,

toen de herfsttreffer was... long longe time ego, reed ik met m'n nazca door de gaasperplas in de richting van hilversum, en reed de hoek om,. en op dat momend staken er en stel zwanen ofzo over over ( 7 stuks geloof ik ) en de laatse 5 gingen zo achter elkaar op de weg zitten.... alsof ze wisten van "zo marcel komt nu de metro uit dan wachellen we al vast " en bleven zo 2 min zitten... ik heb liever gen ruzie met die beesten dus wachte gewoon ff en ze gingen van zelf veder, jaja de natuur is lief voor ons liggers!:P

groetjes marcel,

Mick zei

Eend met 'n vagiewat Marcel?