zondag 28 december 2008

Oliebollentocht 2008 Almere

Gisteren was de jaarlijkse Oliebollentocht.Dit jaar werd deze weer verreden vanuit Almere.

Een jaar of 4 geleden waren de Almere Liggers ook gasheer en organisator voor de tocht. Ik heb de tocht toen helaas niet mee kunnen rijden. Ik was wel in Almere, ik was wel met de velomobiel (toen nog Alleweder). Ook was m'n fiets in orde. Alleen ik niet. De heenreis had ik ook per fiets gedaan. Alleen sneeuwde en vroor het. Dat maakte het een te zware tocht voor mij waardoor ik bij aankomst in Almere volledig opgebrand was.

Omdat ik deze 2e kans, om de oliebollentocht in Almere mee te rijden, niet voorbij wilde laten gaan, ben ik deze keer met de auto gegaan. De Versatile op de aanhangwagen achter de auto.
Het beloofde een koude maar erg mooie, zonnige dag te worden. Dus dat begon in ieder geval goed.

In Almere aangekomen was ik zo ongeveer de eerste. Ik was net uit de auto gestapt toen Johan C. uit België naast me kwam staan. En vanaf dat moment stroomde het vrij vlot vol met velomobielen.

Binnen konden we het inschrijvingsgeld betalen en direct van drinken en cake genieten. Her en der heb ik wat handen geschud van mensen die ik op internet wat vaker spreek dan 'in real life'. Verder werden alle deelnemers opgedeeld in 3 groepen. De opkomst wordt elk jaar groter. Daarmee wordt de organisatie ook op verschillende punten wat lastiger. Fietsen met één grote club is vrij lastig. Daarom werd er nu gereden in 3 kleinere groepen van ongeveer 30 velomobielen.

Netjes op tijd vertrok de eerste groep. Enkele minuten later volgde groep 2. Dat was voor mij het startsein want ik was bij de 2e groep ingedeeld.

De tocht voerde door stedelijke en meer natuurlijke stukken van Almere maar grotendeels toch wat meer buiten de bebouwde kom van Almere.
In de 'natuurgebieden' zijn veel meer mensen te vinden. De meesten wandelend. Vaak met hond(en).
Op een gegeven moment passeerde onze groep wat mensen, waaronder een vrouw met 2 hazewindhonden. Ze hield de dieren angstvallig vast (naar ik meen te hebbenbegrepen van Wendy S., geldt daar een aanlijnplicht). De groep kon dus rustig passeren. De snelheid heeft het grootste deel van de route op zo'n 20 tot 25 km/h gelegen. Daar was de snelheid zeker niet hoger.

Toen ik bijna de vrouw zou passeren, kwam er rechts vanuit het riet nog een 3e hazewindhondje lopen. Het vrouwtje gilde hysterisch alles bij elkaar. Het diertje was er duidelijk door aangedaan want het ging langzamer lopen (terwijl het het fietspad overstak) en keek wat schichtig om zich heen. Ik heb een noodstop moeten uitvoeren om het diertje niet plat te walsen. Ik hoop dat mevrouw de volgende keer wat voorzichtiger met haar dieren omspringt.

Een eindje verder moesten de eerste 2 groepen velomobielen paard en wagen passeren. Dat is wonderbaarlijk goed verlopen. De laatste keer dat ik paard en wagen gezien heb vanuit m'n Versatile, stoven ze angstig de berm in.

Na ongeveer 27 kilometer volgde een fotostop in Almere zelf. De pers stond hier ook te wachten om wat beelden te filmen en mensen te ondervragen.



Vervolgens zijn we in één grote stoet doorgereden naar de tussenstop. Daar wachtte drinken en diverse soorten vlaai op ons.

Het tweede deel van de route was iets korter dan de eerste en eindigde weer bij het beginpunt. En ook daar konden wij genieten van lekkere zaken zoals broodjes, soep en natuurlijk oliebollen.

Op ligfiets.net wordt de vraag gesteld of Almere nou een mooie fietsstad is of niet.
Mooi? Tja, smaak is subjectief. Persoonlijk vind ik Almere best mooie gebieden hebben. Zowel stedelijk als natuurlijk.
Wat me wel opviel is dat we betrekkelijk veel klinkerwegen gereden hebben. Dat vind ik minder prettig fietsen. Maar op andere plekken lag prettig asfalt of mooi gladde betonplaten. Wat je tegenkomt, ligt natuurlijk aan de route die je rijdt.
Ook opmerkelijk vond ik de vele plekken waar modder door (vracht)auto's op het fietspad of op de weg gereden was. De berm kapot gereden en het wegdek smerig en hobbelig (door de bevroren modderribbels).

Ohja, wat heb ik met m'n Versatile gedaan? Niet zo gek veel, niet spectaculair maar het werd wel gezien:


foto: M@ikel

Tot slot nog even een paar kernwoorden voor de dag:
mooi, leuk, koud, gezellig

Organisatie: dank voor deze geslaagde, leuke dag.

4 opmerkingen:

Anita zei

Leuk die boompjes erop .

Harry Lieben zei

Kun je nagaan hoe groot het evenement inmiddels geworden is, ik heb die kerstboompjes op je fiets niet eens gezien. Ik zat in groep 1, maar na de middag in groep 2.

dirk zei

De paard en wagen die werd gepasseerd was waarschijnlijk Sam met mij en mijn dochter,

Sam is een platenbonte tinker van 6 jaar.

Sam is nu 2.5 jaar voor de kar beleerd en hij had al een keer kennis gemaakt met 2 ligfietsen, op een fietspad achter de manege (lies Beuker) kwamen ons twee ligfietsen tegemoet deze ligfietsen vond hij nog niet zo spannend, maar de aanhanger achter de laatste ligfiets dat was een eng monster.
Gelukkig doet Sam wel eens een stap opzij maar gaat hij niet snel aan de kletter.
Nadat hij zondag bijna 100 ligfietsen in het oog kreeg wilde hij in eerste instantie een keerdwending maken, maar nadat ik hem gerust had gesteld stapte hij braaf voorwaarts en nadat ik tussen jullie door links af mocht en ik hem in draf zette was hij eerst nog flink voorwaarts, maar dat was al snel weer over en was hij die bijna 100 ligfietsen al snel vergeten

Ik heb nog wel een vraag, heeft iemand hiervan toevallig een foto gemaakt, dan zou ik die graag ontvangen.

Met vriendelijke groet,

B'elana, Dirk en Sam

WFvN zei

@Anita:
Dank je. Met wat minder zon was het nog feestelijker geweest. Ik had er namelijk witte knipperende verlichting in. Maar die werd door de hoeveelheid daglicht overstemd. Tja, dat is het 'nadeel' van een mooie, zonnige dag ;-)

@H@rry:
Ik heb jou ook alleen in je fiets vluchtig zien rijden. Inderdaad: het wordt inmiddels een enorm evenement.

@dirk:
Gelukkig dat je paard inmiddels gewend is aan ligfietsen. De taferelen die ik onlangs een keer heb gezien, waren niet leuk. Het is wel goed afgelopen maar het zal de man op de bok wel flink wat hartkloppingen hebben opgeleverd.

Wat betreft foto's. Ik heb nog geen foto gezien met daarop de paard-en-wagen-combinatie.

Een verzameling fotoboeken van het evenement is te vinden op:
http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2770&volledig=1

Wie weet staat er toch een foto tussen die ik over het hoofd gezien heb, of is er inmiddels weer een nieuw fotoboek toegevoegd waar hij mogelijk wel tussen staat.