Gistermorgen zag ik voor de 2e keer een verlichtingscontrole op de fietsroute tussen m'n woonwijk en Zwolle centrum. Deze keer stonden ze bij het brugwachtershuisje bij de Twistvlietbrug. Ik had niets te vrezen want m'n verlichting werkt nog altijd probleemloos en staat altijd aan tijdens het rijden.
Verder merkte ik gisteren dat m'n remcapaciteit een stuk minder was geworden.
Het terug veren van de remmen ging ook niet geheel vlot. Gezien ik nog niet zo lang geleden alle remkabels vervangen heb, dacht ik de oorzaak daar niet te hoeven zoeken.
Gisteravond heb ik daarom de remasjes en heveltjes van wat smeerspul voorzien. Verder heb ik daarna de remmen niet verder getest dan stilstaand. De remhendels wilden weer een stuk gemakkelijker inknijpen en terug springen bij loslaten.
Vanmorgen was een ander verhaal. Goed, de remhendels lieten zich prettig bedienen maar veel effect had het niet. De remwerking was bedroevend, nee, beangstigend laag. Om van 20 km/h tot stilstand te komen had ik nu heel wat meer meters nodig dan de 5 meter die ik afgelopen zomer nodig had om van 30 km/h tot stilstand te komen.
Omdat ik al laat was, ben ik doorgereden. Wel een stuk rustiger en defensiever dan normaal. Vlotjes op kruisingen afrijden en bruut remmen als er iets aan zou komen was er nu niet bij.
Zonder problemen ben ik op het werk aangekomen.
Zojuist heb ik de voorwielen van m'n fiets gehaald en de trommels eerst maar eens schoon gemaakt. De ene trommel zag er vrij schoon uit maar het doekje met aceton wist toch pikzwart te worden van troep die er blijkbaar in zat. De andere trommel was echt ronduit smerig. In de 'hoeken' zat echt enorm veel ondefiniëerbare groenbuinzwarte bende. Dat heb ik eruit gekrabt. Ook deze trommel heb ik daarna flink met aceton onder handen genomen.
Straks nog even de remblokken opschuren met schuurpapier. Dan toch eerst maar even testen. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan denk ik dat ik maar eens flink met remreiniger aan de gang ga.
dinsdag 16 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Niets te vrezen dacht je? Totdat een dienstklopper de reflectoren op je trappers wil zien...
Nee hoor, ik vrees niets.
1) Trapperreflectie ontbreekt
2) Extra markeringslichten links/rechtsvoor die aardig opzij schijnen maar wit van kleur zijn in plaats van amber/geel terwijl extra verlichting notabene niet eens mag
3) Achterlicht wat niet recht naar achteren schijnt
4) zijreflectie die wit is in plaats van amberkleurig
5) Reflectiestrip op de achterband die soms (bij winterbandje) ontbreekt of gedeeltelijk niet zichtbaar is omdat het wiel deels in de wielkast zit.
6) Ontbreken van een bel
7) Extra wielreflectie in de vorm van het Versatile-logo
Allemaal zaken die niet volgens de wet zijn.
Toch maak ik me echt geen zorgen. Mocht een agent me hiervoor wel op de bon willen slingeren, dan ga ik daar absoluut tegen in beroep. Daar wil ik wel een proefprocesje aan wagen.
Feit is dat ik geen kermisatractie gemaakt heb van m'n fiets. De trapperreflectie is compleet zinloos. Bovendien, hoeveel mensen met fietstassen bekeuren ze? Die verbergen de trapperreflectie ook enorm veel.
Ik heb getracht om mijn fiets zo goed mogelijk zichtbaar te maken zonder buitensporig aan de gang te gaan. Richtingaanwijzers? Hoe moet ik m'n klauwen uitsteken? Ook hierbij hoop ik dat een rechter z'n hoofd gebruikt in plaats van dat hij de wet letterlijk neemt.
En tja, anders kan ik ze genoeg dagelijkse voorbeelden geven waarmee ze hun boetequota kunnen halen:
1) Nieuwe fietsen die vaak met 2 koplampen zijn uitgerust in de voorvork, één links en één rechts van het voorwiel.
2) Trapperreflectie die ontbreekt of anders schuil gaat achter fietstassen
3) Zijreflectie die schuil gaat achter fietstassen
4) Achterlichten waarbij 2 LEDs naar links en rechts schijnen
5) Extra reflectie op het frame wat fabrieks-af zo geleverd wordt
En dan hebben we het nog niet gehad over de LED-lampjes in rode kleur die aan de voorkant gedragen wordt of de groene LED-lampjes die helemaal niet toegestaan zijn. En het geknipper..... nja, je snapt hem wel.
Ik denk dat ik met mijn overtredingen helemaal niet zo extreem bezig ben.
Ik hoop dat het opschuren de gewenste
remverbetering sorteert.
Een ideaal remsysteem voor de voorwielen lijkt me het doorlussen van 'n kabel van de linker naar de rechter remgreep die dan met 'n soort cantilevermechanisme het midden van 'n 'wipje' aantrekt met aan weerskanten de linker-, resp. rechter-remkabel.
Je zou dan in principe met zowel de linker als rechterhand de beide remmen kunnen bekrachtigen maar optimaal met de beide remgrepen tegelijkertijd.Terwijl 'het wipje' altijd zorgt voor de gelijkmatige verdeling tussen linker- en rechterrem.
Hoe lang heb je met de remmen gereden voordat je onderhoud moest plegen? Het lijkt me dat je vrij lang door moet kunnen rijden met trommelremmen?
groeten Peter - waarschijnlijk zaterdag levering van mijn Versatile - Kindt
Ook aan remmen zal je toch echt onderhoud moeten plegen hoor.
- Remkabels moeten zo af en toe vervangen worden
- Bewegende delen moeten af en toe gesmeerd worden.
Remkabels doe ik wat vaker. In het begin omdat bij mijn type remgrepen de remkabels nogal eens breken. Maar tegenwoordig doe ik het ook om de boel lekker vers te houden. De voorwielen schuren bijvoorbeeld soms tegen de kabel die ook in de wielkast loopt. Dus zijn die ook op den duur aan vervanging toe.
Smeren heb ik denk ik nu voor de 2e keer gedaan. Dus dat is _zeg_ eens in de 2 jaar. Maar 1x per jaar kan ook geen kwaad.
Een reactie posten