zondag 2 november 2008

Toertocht met Plat Zwolsch

Vandaag heb ik een toertochtje meegereden met Plat Zwolsch.

Henk v.d. W. had een fraaie tocht uitgezet (ik weet niet hoe lang de link blijft werken).

De start was bij Van der Valk. Ik was de eerste ligger maar niet de enige die een tochtje ging rijden. Een groot aantal motoren, met eigenaars, stond geparkeerd naast elkaar bij het restaurant.

Toen ik uitstapte, kwam er direct 1 van de motormuizen bij me staan. Hij gaf aan nog nooit 'zo'n fiets' te hebben gezien. Hij vond het wel een fraai ding. Hij wilde wel wat weten over de ingebouwde elektronica, of het standaard was etc. Ook een andere motorrijder wilde wel het één en ander weten.

Langzaamaan kwamen de andere liggers binnendruppelen. Toen we compleet waren, zijn we vertrokken.

Het eerste stuk van de route verliep al anders. In plaats van linksaf te gaan vanaf het restaurant, gingen we rechtsaf. Na niet al te grote afstand kwamen we op de dijk weer op de geplande route. Henk had een route uitgezet op het knooppuntennetwerk voor zover ik begrepen heb. Maar het begin was wat lastig, voor zover ik begrepen heb.

Met route op de GPS meerijden, is best handig. Vantevoren weet je al waar de route heen gaat. Henk volgde de routebordjes langs de kant van de weg maar al 100 meter eerder wist ik dat de afslag eraan zat te komen.

Als je de route uit de link goed bekijkt, zie je links van Staphorst een wat vreemd puntje uitsteken in de route. Waar die vandaan komt, weet ik niet. Het is niet zo dat daar een gepland was. Gisteravond heb ik het al opgemerkt en bij wijze van grap gevraagd of dat een gepland 'verkeerdrijpunt' was.
Toen we daar vandaag aangekomen zijn, was ik ingesprek met een andere ligger. Toen we de bewuste kruising voorbij waren, zag ik dat we verkeerd gereden waren (niet zoals de route aangaf maar de overgebleven richting van de kruising.

We besloten door te rijden. Qua afstand maakt het niet uit. Na enige afstand zagen we echter dat er verderop wegwerkzaamheden waren en dat de weg niet toegankelijk zou zijn.
We reden een onverharde weg voorbij die ons naar de oorspronkelijke route zou sturen. Die hebben we links laten liggen. De volgende zijweg was ook onverhard en direct de laatste voor de wegopbreking. De meeste liggers zijn via die onverharde weg gegaan. Dat valt met een velomobiel niet mee.
Toen we het onverharde stuk voorbij waren, misten we een 3-tal liggers, waaronder 2 nagenoeg) smetteloos witte Quests. Een eind verderop zouden we linkafs moeten slaan, daar zag ik ineens een witte Quest voorbij rijden. Zij waren dus toch langs de wegopbreking gereden, die helemaal niet zo opengebroken bleek te zijn.
M'n Versatile was al niet zo schoon maar schoner is hij op het onverharde stuk zeker niet geworden.

We zijn toen door Staphorst gereden. Het is daar op een zondag èrg rustig. Een handjevol andere verkeersdeelnemers hebben we gezien maar meer ook niet.

In Halfweg hebben we wat gegeten en gedronken.

We zijn weer aan het rijden gegaan. Ik heb een stuk voorop gereden. Maar op een gegeven moment miste ik wat liggers in m'n achteruitkijkspiegel. Het bleek dat er iemand met een lekke band stond. Dus hebben we een tijdje gewacht. Op een gegeven moment werd er gebeld dat ze geen fatsoenlijke pomp hadden. Bert H. is vervolgens terug gereden om ze van een degelijke pomp te voorzien.

Toen we weer compleet waren, zijn we weer verder gereden.
Een eind verderop kwamen we weer op een onverhard stuk. Wederom zijn de smetteloos witte Quests omgereden. Ik heb met m'n Versatile wel door de blubber gebuffeld. Dat is knap zwaar rijden.
Bert H. merkte op dat GPS niet altijd zo heilzaam is. Tja, het ligt eraan hoe je hem gebruikt. Ik heb gewoon de route gevolgd. Als ik naar de wegen had gekeken, had ik vooraf al gezien dat het onverhard zou zijn en op de kaart een andere route kunnen plannen via verharde wegen.

Daarna zijn we bij de visafslag (?) vistrap bij Ankum/Dalfsen gestopt om even te pauzeren. Ik heb daar de Quest van Bert H. even goed bestudeerd in verband met de bestelling van m'n eigen Quest. De nieuwe ophanging van de Questzitting komt mij wel goed uit. De nieuwe Questzitting is 37 cm breed, de oude Versatilezitting die ik nog heb liggen, is 36 cm breed. Ik denk dat ik met niet al teveel noodgrepen zo de reservezitting in een nieuwe Quest kan monteren. Maar dat is iets voor later.

Het laatste stuk zijn een paar mensen 'afgehaakt' omdat dat een gemakkelijkere route naar huis was. Ik ben doorgereden naar het beginpunt en heb daar afscheid genomen.

Thuis aangekomen heb ik 82 kilometer op de teller met een gemiddelde van 24,1 22,1 km/h.
Ik heb 3 uur en 40 minuten gefietst. De linker accu heb ik echt hélemaal leeg gereden (gebaseerd op m'n eigen accu-indicator). De accu zelf heeft langer energie moeten leveren dan de genoemde tijd want bij Van der Valk en op wat andere plekken hebben we een tijdje stil gestaan maar heeft de verlichting wel gebrand. 4 uur kan ik dus gebruik maken van m'n gewone verlichting (de 3W koplampen op dimstand) en m'n GPS ingeschakeld. Dit is wel duidelijk minder dan in het begin (toen kon ik 10 uur rijden met verlichting maar zonder GPS, die had ik toen nog niet)
Verder heb ik vandaag de 24000 23000 kilometergrens overschreden. Op naar de 25000 24000. Die wil ik nog voor komende jaarwisseling bereiken. Dat moet lukken.

[edit op maandag]
Ik ben wel flink in de bonen volgens mij. Gemiddelde snelheid klopte niet. Verder heb ik niet 24000 maar 23000 kilometer op de teller. De 25000 kilometer zal ik 31 december 2008 dan ook niet redden (ik zou dan het dubbele moeten fietsen van wat ik normaal fiets)

Verder word ik terecht gevraagd hoe ik de tocht/dag gevonden heb, ook daarvan valt niets te lezen.

Dus even wat dingen gewijzigd en nog even aanvullen:

Het weer was ik ook vergeten te noemen. De tocht stond vorige week zondag gepland. Maar het weer zat toen niet mee. Vandaar dat de tocht verplaatst was naar gisteren. En dat is geen verkeerde zet geweest. Het was gisteren heerlijk fietsweer. Het gezelschap was goed (hoewel kletsen vanuit een velomobiel toch wat lastiger is), de tocht was mooi. Ik heb een aangename dag gehad.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

de stuw heet de vistrap

WFvN zei

Dank

Anoniem zei

"In plaats van linksaf te gaan vanaf het restaurant, gingen we rechtsaf"

dat moest wel want het pontje was uit de vaart, dus moesten we over de brug

WFvN zei

Ja, zie.... er was al iets besproken op de mailinglist over een pontje of die wel of niet zou varen. Maar dat zal dan dat pontje geweest zijn.

Mick zei

Oké, maar vond je het ook leuk Wilfred?

WFvN zei

Hoe onbenullig van me.... helemaal niet genoemd. Bij deze even aangevuld.