vrijdag 14 november 2008

Routes, routes en nog eens routes

Wat hebben we zoal geprobeerd als route naar het werk?

Standaard route
Route via Zwolle Centrum
Route via 's Heerenbroek en dan over de dijk
Route via Kampen

Komende week gaat de Zuiderzeestraatweg dicht. Ik weet niet of het voor àl het verkeer is of alleen voor groot gemotoriseerd verkeer.

Op internet vind ik onderandere:
Afsluiting wegen in de gemeente Oldebroek
vrijdag 14 november 2008 05:00
OLDEBROEK - In verband met asfalteringswerkzaamheden worden volgende week diverse wegen afgesloten. Zo is op maandag 17, woensdag 19 en donderdag 20 november de Zuiderzeestraatweg tussen de Veluwelaan en de rotonde in de buurt van de Glenn Mills school in Wezep afgesloten


Dit zijn andere data dan ik eerder gehoord/gelezen heb. Toen betrof het maandag 17, dinsdag 18 en donderdag 20 november. Maar bovenstaande quote vind ik ook op de website van Oldebroek. Maar er staat meer bij:

Het weggedeelte zal tijdens de werkzaamheden worden afgesloten voor al het verkeer door borden en hekken. Ook zal er een omleidingroute worden ingesteld. Aanwonenden zijn geïnformeerd door een brief van de gemeente.


Ook fietsers zullen dus hinder ondervinden. Niet zo vreemd want fietsers doen dat momenteel al aan minimaal één kant van de weg op het fietspad.

Maar ik had eerst het idee dat de afsluiting van de Zuiderzeestraatweg meer te maken had met de Hanzelijn. Maar dat is mogelijk toch niet het geval. Ik zie maandag ook wel.

Nu zeg ik dat laatste wel zo luchtig. Alleen ben ik vanmorgen _ter voorbereiding_ maar weer eens een andere route gereden. Vanmorgen was ik vrij vroeg klaar om van huis te vertrekken. Dus kon een klein ommetje wel.

Ik ben daarom aan de Gelderse kant van de Oude IJsselbrug linksaf geslagen richting Hattem. Bij de rotonde ben ik rechtsaf gegaan. Einde links en dan weer vrij vlot rechts, de Hessenweg op.
In die richting ben ik nog niet vaak gefietst. Omgekeerd is al wel een paar keer voorgekomen. Toen was me wel duidelijk dat je daar lekker naar beneden rijdt, als je richting Hattem gaat. Nu, in de andere richting, is me duidelijk geworden dat het daar best steil is. Ik moest toch wel redelijk buffelen om omhoog te komen.
Vervolgens was het oversteken bij de invoegstrook naar de A50 niet echt gemakkelijk. Er komen redelijk wat auto's in die richting (en die moet je als fietser voorrang verlenen) maar richting aangeven is bij een redelijk deel niet bekend. Dus anticiperen wordt wat lastiger als je in het donker rijdt en dus niet helemaal goed kan zien waar ze precies rijden.

Eenmaal de A50 overgestoken, kom je op de Keizersweg. Dat reed weer een stuk aangenamer. Over de helft gaat het weer wat naar beneden. En dat gaat weer een stuk rapper.
Ik heb de rijbaan ogpezocht want ik weet dat bij binnenrijden van Wezep, je over het spoor moet en dat er een 'slinger' in het fietspad zit die je met een velomobiel met 30 km/h niet met goed fatsoen kan nemen.
Helaas was dat voor niets. Ik moest afremmen omdat de spoorbomen dicht gingen. En dat heeft nogal een tijd geduurd. Tja, je zit daar vlak bij station Wezep. Dus rijden de treinen daar niet altijd op volle snelheid. Dat gold nu dus ook. Alleen heb ik een paar minuten mogen wachten voordat er daadwerkelijk een trein voor m'n neus langs reed.

Toen ik mijn weg kon vervolgen, had ik niet zo gek veel tijd meer over.
Uiteindelijk ben ik 8 minuten voor tijd aangekomen. Wel op tijd maar niet ruim.

Deze route ga ik schrappen van het lijstje. Die Hessenweg omhoog, die oversteek van de A50 en de spoorwegovergang zijn mij minder goed bevallen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

een leukere route is om vanuit Wezep de Statiosnweg te pakken, linksaf Hessenweg, Leemculeweg, Oranje Nassaulaan en dan linksaf de Veldweg (NIET via de Apeldoornseweg) Hattem door te tijden Je rijdt dan haast constant naar beneden en met de VM kun je mooie snelheden maken.


Op de heenweg weg kun je het roseboomspoorpad pakken of het vijzelpad,

WFvN zei

Ik doe m'n best de route te volgen.
Stationsweg in Wezep ken ik. Alleen kruist/raakt die nergens de Hessenweg bij mijn weten. Wel de Leemculeweg.
De Hessenweg loopt over in de Keizersweg bij de A50; Keizersweg richting Wezep, Hessenweg richting Hattem.

Als ik de Hessenweg weglaat uit het verhaal, dan zie ik mezelf vanuit Wezep eerst via de Stationsweg omhoog rijden. Dat is ook behoorlijk klimmen (omlaag gaat daar héééérlijk). Dan de Leemculeweg linksaf, over de A50 en vervolgens de rest van de route volgen.
Alleen na de Veldweg is me niet duidelijk wat het handigst is. Toch naar de Apeldoornseweg na de Veldweg of rechtdoor of linksaf?
Ik gok linksaf de Verlengde Parklaan op. Einde rechts, Eijerdijk, Hollewand, en dan de dijk op proberen te komen (Hendrikjesweg)?

Anoniem zei

Apeldoornseweg zou ik niet aanraden, vervelend stoeptegelpad met geparkeerde auto's en twee keer oversteken. Hoewel bij de draaikom van Kota radja het meevalt.

Via de Hollewand is ook prima te doen, mooie rechtdoorgaande weg. Alleen je moet twee haakse bochten maken via het fietspad na de skatebaan om op de parallelweg langs de dijk te komen.

Derde mogelijkheid is dwars door centrum Hattem dus Veldweg, Stadslaan, Koestraat, Kruisstraat en de poort onderderdoor.

Anoniem zei

wat een gecross door hattem ttem, waarom niet na de brug rechtsaf de dijk op en dan door de polder richting wezep

WFvN zei

Ik stel me dan zo voor:
- Geldersedijk
- Geldersekade
- Buckhorsterlaan
- Vinkensteeg
- Burgemeester Hardenbergweg
- Voskuilersteeg
- Voskuilerdijk
- Zuiderzeestraatweg -> Wezep
Dat betekent zo'n 5 kilometer omfietsen in vergelijking met gewoon via de Zuiderzeestraatweg.

Anoniem zei

5 km extra, maar je wilt toch kilometers maken......:)