donderdag 27 november 2008

Oorzaak of gevolg? Remperikelen

Sinds de eerste dag deze maand dat het gesneeuwd heeft, doet m'n fiets wat raar met het remmen. Nee, de remkabels lijken niet kapot te zijn. Maar de linker voorrem heeft sindsdien soms de neiging om vast te slaan in het allerlaatste stukje van een remactie. Vlak voordat ik stil sta, blokkeert hij.

Ik heb dit al eerder bij de kop gehad als ik me niet vergis. Tja, 'happende' trommelremmen lees je wel wat vaker iets over onder velomobilisten. Maar in mijn geval gaat het wel erg vaak gecombineerd met een gebroken spaak.

Zojuist heb ik m'n linker voorwiel even vlug gecontroleerd. En inderdaad, een spaak gebroken. Weer een spaak 'aan de binnenkant' van het wiel, aan de binnenkant van de flens. Van die 9 aan het linker wiel heb ik er tot dusver al 6 voorzien van ringetjes (nadat de spaken gebroken waren). Ik vermoed dat dit nummer 7 is of mogelijk 7 en meer.

Maar wat zou hier oorzaak zijn en wat gevolg?
Gaat de rem blokkeren in de laatste meters omdat die lichtelijk vervormd is door ontbreken van 1 of meer spaken? Of is het juist dat de spaken breken omdat tijdens het blokkeren de remkrachten ineens vrij groot worden?

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het het eerste is. Het staat me bij dat elke keer als het gebeurt en ik de spaken vervangen heb, het 'happrobleem' opgelost is.

6 opmerkingen:

Mick zei

Excuzes les mots maar míj lijkt me de tweede veronderstelling waarschijnlijker. Als de rem blokkeert komt de totale resterende voortstuwingskracht op 1 wiel te staan en zal de zwakste spaak zwichten.Van Elly die ik laatst sprak bij de ligfietswinkel begreep ik dat de/haar Versatile ook trommelremmen heeft net als mijn FAW.
Geloof me dat je probleem met de trommels in 't niet valt met de schijfremmen(ellende) die ik nu al in de wielkast van 'n stadsgenoot heb mogen zien optreden!

WFvN zei

Je kan best helemaal gelijk hebben. En op zich zou ik ook dat als éérste 'waarheid' aanwijzen als je een beetje logisch nadenkt.

Een trommel mag niet zomaar vervormen door het ontbreken van een spaak.... toch? Dus zal een spaak eerder breken door een blokkerende trommelrem (door bijvoorbeeld vocht ofzo, of door welke reden dan ook) dan dat een trommelrem zal blokkeren door een ontbrekende spaak.

Maar toch.... nu zit er een héél klein mannetje in m'n hoofd die wel een héél grote bek heeft en gruwelijk z'n longen uit z'n lijf schreeuwt: 'het blokkeren komt door de gebroken spaak!!!!'

Zoals ik het bericht al aangaf, staat het me bij dat ik het al eens eerder meegemaakt heb. Ja.... staat me bij dat; geen keiharde bewijzen want 1) het zit in m'n hoofd en 2) ik kan het zo vlot niet terugvinden in m'n blog terwijl ik toch inmiddels 9 gebroken spaken heb gehad met m'n Versatile.

Ook heb ik met de Alleweder al de nodige spaken vervangen, telkens dezelfde 'soort' als de 9 die ik nu vervangen heb aan het linker wiel van m'n Versatile. Bij m'n Alleweder heb ik die 9 van beide voorwielen zelfs vervangen door een stuk dikkere zinken spaken in plaats van RVS spaken.

Maar goed.... eerst maar eens zien hoe hij rijdt en of het blokkeren nog weer optreedt. Zo nee, dan blijf ik geneigd toch nog dat brulkereltje in m'n hoofd te geloven. Maar spaken breken aan de linker kant zal nu minder snel gebeuren gok ik want alle 9 spaken zijn nu voorzien van ringetjes achter de koppen. En andere spaken heb ik in mijn velomobieltijd volgens mij nog niet gebroken.

WFvN zei

Net een ritje gereden. De linker rem bleef in het begin dus wel weer steken maar na enige tijd ineens niet meer. Erg vreemd allemaal.

Maar het mannetje in m'n hoofd ga ik toch maar even flink de mond snoeren ende meer geloofwaardige theorie aanhangen.

Mick zei

Ik heb eigenlijk niet echt veel ervaring met het remmen op alleen de voorwielen.
Vlak nadat ik de popnagelgigant kreeg heb ik er al 'n Nexus inter-7 ingespaakt om van het claustrofobische gevoel van niet vanuit stilstand terug te kunnen schakelen verlost te zijn. En sloot ik de rollerbrake aan aan de 2'remhandel.
Nu rijdt ik rond met 'n Sachs-Maillardnaaf met 2-speed vrijstand en (3')trommelrem.Ik knijp de remmen waarschijnlijk daarom nooit extreem ver in.
Wat wel 'n hele verbetering bracht voor de voorremmen bij mij was toepassing van het 'moderne' gepattenteerde -verdeelremgreepje dat ik bij Sunrider meekreeg na 'n dagje klussen in Ijmuiden.

WFvN zei

Gepatenteerde remgreepje? Bedoel je deze?:
http://www.sunrider-cycles.com/foto/Sunrider%20Interieur%20(3).jpg

Die zie ik tegenwoordig nogal eens op kindervervoerdingen zoals wandelkarren en bakfietsen met 2 voorwielen.

Maar hoe heb jij je FAW geremd dan? Duidelijk is me dat je in elk wiel (voor en achter) een trommelrem hebt.
Hoeveel remgrepen gebruik je en welke wielen zitten aangesloten op die remgrepen?

Ik kan me zo voorstellen dat je niet alleen met het achterwiel remt (als je dat wel doet: onverstandig!!)

Mick zei

De remgreep vd afbeelding ja!
Iewat ongelukkigerwijze heb ik die aan de linkerkant moeten monteren omdat ik rechts de derailleurversteller (met onder- en bovenknop voor op- of neerwaarts schakelen, 'tecra' geloof ik) met vaste remgreep wou gebruiken vd 6 achtertandwieltjes.Daardoor zit 't parkeerknopje vd remhandel dus aan de onderkant ipv aan de bovenkant...Maar ok, 't werkt.
Ik rem dus met 2 handels, de laatste tijd iets meer met links maar ik probeer als het ware 'in de spaken te kruipen' voor zo 'n evenwichtig mogelijke stop.
Daarom (ook wel n's met Y.S te D. over gecorrespondeerd)heeft dubbelzijdige wielophanging toch ook z'n voordelen!