donderdag 6 november 2008

Een ezel stoot zich in 't algemeen......

......gruwelijk vaak aan dezelfde steen........blijkbaar......

Vanmorgen besloot ik maar weer eens m'n oude route te rijden om te zien hoe het met de werkzaamheden gesteld is. Ik had een betere dag kunnen uitkiezen.
Toen ik net over de Westenholter(fiets)brug was en 2x linksaf geslagen was, zag ik een stel borden staan op het fietspad naar de Klipperweg. Ik mocht daar dus niet (meer) langs. Ik ken Westenholte vrij goed aan deze kant en weet dat een omleiding geen kleine en ook zeker geen mooie/gemakkelijke is. Als je door een woonwijk gaat, zit je met enorm veel zijwegen, klinkers of schelpenpaden, op-/afritten en meer. Daar had ik weinig trek in. Dus heb ik de borden genegeerd en ben toch langs de borden het fietspad opgereden.

Al snel werd duidelijk waar ze mee bezig waren: De afscheiding tussen fietspad en rijbaan wordt onder handen genomen. En daarna zal vermoedelijk het asfalt van de rijbaan ook een nieuwe laag krijgen.
Toen ik bij de kruising met de Weidesteenlaan kwam, kon ik daar helemaal niet meer verder. Ook daar stonden weer borden om de boel af te zetten.
Het laatste stuk van de 'stoeprand' tussen fietspad en rijbaan was daar nog niet opengebroken. Dus ben ik daar de rijbaan op gegaan (waar geen auto's reden omdat ook de eerste 2 rijstroken zijn afgezet). Toen het op de andere 2 rijstroken rustig was, ben ik de rijbaan op gegaan en zo de overige werkzaamheden voorbij gereden.

Daarna kon ik m'n route voor een deel op normale wijze vervolgen.
Toen ik het wokrestaurant voorbij was, ben ik weer overgestoken op een rustig moment want een eindje verder is nog altijd het fietspad richting Wezep afgezet.
Bij de Oostersedijk moeten fietsers weer terug naar de rechterkant. In Hattemerbroek moeten de fietsers weer naar de linkerkant van de weg omdat ze rechts nog niet klaar zijn met het fietspad. Ik ben daar de rijbaan op gegaan. Auto's mogen daar maximaal 30 in verband met de werkzaamheden.

Zelf rijd ik met iets meer dan 30 km/h. Toch word ik door een paar auto's ingehaald, maar niet door zo gek veel.
Net na de rotonde lijkt het dat fietsers weer naar rechts moeten (of mogelijk eerder, maar dat heb ik niet goed in de gaten gehouden). Dat is dus de 4e keer die je als fietser de Zuiderzeestraatweg moet oversteken. Niet alle fietsers doen dat, sommigen blijven begrijpelijk 'spookrijden' want van dat heen-en-weer geslinger van links naar rechts en terug word je ook niet vrolijk.

Aan de linkerkant kan je echter toch ook niet blijven rijden want ook daar zijn de werkzaamheden aan het fietspad begonnen. Kortom: het is een enorme puinhoop.

Toen ik op het werk aankwam, merkte een collega op: "Ik reed net achter je op de Zuiderzeestraatweg. Jij hield je niet helemaal aan de snelheid."
Ik kon niet anders dan beamen maar kon hem ook zeggen dat hij dat maar op één manier kon weten: dat hij het zelf ook gedaan had. En hij heeft me ingehaald en dus nog harder gereden. Los van het inhalen heeft hij 'meer' te hard gereden dan ik. Hij wilde er tegenin gaan maar ik maakte hem duidelijk dat ik op mijn teller 31 km/h gereden heb plus of min een halve kilometer. Zijn autoteller heeft aardig wat meer aangegeven toen hij achter mij reed. Autotellers wijken toch nog altijd wel een paar kilometertjes per uur naar boven af.

Maar goed, over het werk aan de weg: morgen dus toch maar weer niet m'n oude route.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wijdesteenlaan-->Weidesteenlaan

WFvN zei

Dank

Mick zei

Niet té kritisch naar jezelf, je moet immers af en toe weer n's wat (tegendraads) proberen niet?
Zo ben ik met m'n recent geopereerde heup al weer ten val gekomen: Op de bowlingbaan van het bedrijfsfeestje met Gerard Joling...
-Dat verzin je dus niet nee!