donderdag 3 januari 2008

Ik haat Murphy

Murphy? Ja, Murphy. Je weet wel, die gast die die wetmatigheid heeft opgesteld die zo ongeveer zo gaat: "Alles wat mis kan gaan, gaat ook mis."
Als die knuppel die wet niet had opgesteld, dan had ik misschien niet zoveel ellende gehad met deze kluspartij.

Ik heb 'vorig jaar', vlak voor de oliebollentocht al geschreven over ellende met het klussen. Maar de ellende was nog niet voorbij want het afgebroken tapje zat dus nog in de achterbrug.

Vanmorgen ben ik naar Dronten gereden. Daar heeft Gerrit het vrij vlot opgelost door het busje waarin de tap vast zat, uit de achterbrug te schroeven met wat creatief geknutsel. Bij Flevobike hebben ze er een nieuw busje in gezet dus klaar en kon ik helemaal happy naar huis.

Bij Tempelman heb ik direct nieuwe lagers voor m'n voorwielen meegenomen want zeker 2 van de 4 lagers mochten wel vervangen worden vond ik want ik wil alleen soepel lopende lagers, dus lagers zonder 'zanderig' gevoel erin.

Thuis ben ik aan het knutselen gegaan. Omdat het linker wiel er niet af wilde (had ik ook al gemeld in een eerder bericht) ben ik nog een keer aan het hameren gegaan op een lange bout die ik in de as gedraaid had. Wiel kwam gelukkig los na ene paar ferme tikken op de bout. Toen moesten de lagers uit het wiel en de nieuwe erin. Het eerste was geen probleem, het tweede wel. Het ging lastiger dan ik met m'n Alleweder gewend was. Maar het resultaat was uiteindelijk dat het 'binnenste' lager uiteindelijk om de as vast zat en niet goed in het wiel. Met geen mogelijkheid kreeg ik dat lager van de as af. Vervolgens ben ik weer met de hamer aan de gang gegaan maar was vergeten een bout in de as te draaien om op te tikken. Gevolg was een wat vervormd uiteinde van de as. Niet veel maar wel genoeg om er geen lager meer om te laten passen.

Dus ik weer naar Dronten met de veerpoot om ook dat weer in orde te krijgen. Maar gelukkig is ook dat weer in orde gekomen.

Weer thuis ben ik weer aan het knutselen geslagen. Het mééste ging goed. Ja, het meeste. Ik ben nog niet helemaal klaar maar het werd donker en ik ben aardig verkleumd dus tijd om op te ruimen. Ik heb de fiets naar de garage gereden. Alleen blijkt nu dat de ketting ergens aanloopt. Welke ketting? Voorste of achterste? Ik weet het niet maar dat zoek ik morgen wel uit. Maar Murphy komt voor de zoveelste keer met z'n kop om de hoek van de deur kijken.

Murphy, WAARSCHUWING: flik het niet nog een keer om je te bemoeien met mijn geknutsel, want ik ram die deur dicht met je kop ertussen.

Geen opmerkingen: