vrijdag 4 januari 2008

Murphy wel of niet langs geweest?

De ratel die ik gistermiddag in de aandrijving hoorde, was snel verholpen. De ketting lag gewoon naast een kettingrol ergens in het vooronder. Ketting op z'n plek, ratel verdwenen.

Het schakelkastje moest in nog op de achterbrug klikken zodat ik kon schakelen. Telkens kon ik maar 13 van de 14 versnellingen bedienen. Ik heb na 5 minuten klooien het toch voor elkaar gekregen. 1 van de 2 kabels heb ik met de stelschroef een fors eind ingekort.

Het rode 'knopje' waarmee de parkeerrem vasgezet wordt, heeft het nooit goed gedaan. De linker kant ging niet netjes over de hoeken waar hij achter moet haken. Het pootje schoof steeds naast de hoeken waardoor hij alleen met de rechterkant vasthaakte. Ik heb het rode kunststof knopje uit de fiets gehaald en wat verwarmd en vervolgens het puntje wat bijgebogen. Vervolgens heb ik het knopje terug geplaatst. Nu doet het knopje wel 100% wat hij moet doen. De parkeerrem werkt nu een stuk beter.

De remkabel was overigens wel drastisch aan vervanging toe. Zodra ik de fiets van de rem haalde, ging hij niet automatisch meer. Ik moest de kabel handmatig in de kabel terug duwen. Oorzaak lag in 2 dingen: op één plek was de binnenkabel een beetje verroest en bij de achterbrug was de buitenkabel inmiddels teveel geknikt om de binnenkabel nog goed door te laten. Een nieuwe binnen- en buitenkabel hebben dat probleem opgelost.

M'n fiets is weer klaar om te rijden, hoewel....

Dat m'n achterband vervangen moest worden wegens een bobbel in de KHE Premium, dat wist ik al. Maar net kwam ik erachter dat ook de rechterband aan vervanging toe is. Deze band heeft echter 2 bobbels vlak bij elkaar. De buitenband heeft op die plekken een redelijke snee. De structuur is daardoor zodanig aangetast dat de vorm niet meer voldoende gehandhaafd kan worden.

Ik denk dus dat ik toch maar weer de HPV-banden erop ga leggen. Dan wel hopen dat ik geen lekke banden ga rijden want een bandje lichten met vaste hieldraad vind ik niet echt prettig.

[update]
Nog even wat foto's van de 3 bobbels op de 2 banden.
Achterwiel:


En dan de 2 plekken in het voorwiel waarvan de eerste toch wel het ergste is. Je ziet daar op 2 plekken naast elkaar het oranje antileklint door de buitenband:



Geen opmerkingen: