zondag 18 november 2007

Spuugzat

Ik ben het langzaam rijden spuugzat. Vandaag heb ik eindelijk energie en tijd kunnen vrijmaken om maar eens wat te doen aan de situatie.

Wim S. heeft al een bericht achtergelaten op m'n weblog dat de HPV-banden niet de snelste zijn. Met nat weer denk ik dat zelfs te 'voelen'. De banden lijken dan te kleven/zuigen aan het natte wegdek. Dat rijdt natuurlijk niet echt lekker. Dus HPV-banden eraf, voor Marathon Racers en achter KHE Premium erop. Fietscomputer uiteraard wel weer even anders ingesteld (staat nu weer op wielomtrek I met 1515mm).

Verder heb ik de sporing in m'n eentje getracht te controleren.
Afgelopen zomer heb ik aan het einde van de vakantie met een stel zakken zand de sporing ingesteld en dat leek aardig goed te gaan. Een tijdje later heb ik de sporing nog een keer gecontroleerd met behulp van een leerling die met tas net zo zwaar was als ik. Leerling in de fiets, ik de sporing bijstellen. De sporing bijstellen was nodig omdat ik tussen de 2x sporing instellen de stuurstangversteller van Frans G. had ingebouwd en dus noodgedwongen aan de sporing gezeten had. Maar ik heb het idee dat de laatste keer sporing bijstellen niet goed gegaan is.

Verder heb ik onlangs dus de ellende gehad met de stuurstang die door de body van m'n fiets getrokken was. Ook daarbij is de sporing ongetwijfeld gewijzigd.
Ik heb nu dus weer de zakken zand in de fiets gelegd en gemeten. Bleek dat ik meerdere millimeters uitspoor had (ondanks het meer toespoor geven wat ik afgelopen week 'op de gok' gedaan had). Het kogelkopje wat losgetrokken was met de noodstop heb ik ook vervangen want die bewoog wel heel erg gemakkelijk.

Maar goed, ik hoop dat de combinatie van nieuwe banden en op nieuw instellen van de sporing voldoende zal zijn om m'n snelheid weer een paar km/h omhoog te krikken.

[update]
Vanavond ben ik nog even naar Paulus geweest. Hij heeft mijn sporing gecontroleerd terwijl ik in de fiets zat. Nu heb ik 1mm toespoor; dat vind ik vrij mooi. Ik rijd meestal met wat bagage in de staart waarbij het toespoor een beetje minder wordt. Dan heb je altijd een klein beetje speling wat ook voor nog wat minder toespoor zorgt dus ben ik tevreden met de huidige stand.

De heenreis naar Paulus ging dan ook een stuk sneller dan ik de laatste weken gereden heb. De fiets rijdt weer lichter en sneller. Ik kan nu tenminste weer zonder moeite 27 km/h op de teller krijgen terwijl ik voorheen dus met moeite 25 op de teller kon toveren. Maar ook 30 en 32 km/h zijn nu weer fatsoenlijk te rijden.

4 opmerkingen:

wim zei

je bent niet de enige
http://versatile.web-log.nl/versatile/2007/11/kou.html

WFvN zei

Ik denk dat iedereen wel wat last heeft van zo'n halve winterslaap. Ik heb me er dan ook bij neergelegd dat ik wàt langzamer rijd in de winter dan in de zomer. 's Zomers neem ik genoegen met 30-35 km/h en 's winters met 27-32 km/h maar daar zat ik nu dus nog ruim onder. Bovendien weet ik inmiddels uit ervaring dat die genoemde getallen vrij normaal zijn voor mij maar dat de snelheden van de laatste tijd dus níet normaal zijn.

Ik ben benieuwd hoe het komende week zal gaan.

Johannes Hulshof zei

Dag Wilfred,

Ik kwam er achter dat mijn afstand naar A'dam met de HPV's volgens mijn teller korter is geworden, ruim een kilometer. Dat haalt ook al een deel van je snelheid naar beneden.

Groeten Johannes

WFvN zei

Ha Johannes,

Dat je afstand een flink stuk korter geworden is geloof ik best als je niets aan je teller doet want de HPV's zijn een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Marathon Racers. Maar ik meet altijd netjes de omtrek van alle nieuwe types banden die ik monteer en pas de instellingen van m'n fietscomputer erop aan. De Racers staan op 1515mm en de HPV's op 1500mm.

Maar bij mij had het juist omgekeerd moeten werken. Ik ben van een grotere band naar een kleinere band gegaan. Bij mij zou dan juist de afstand 'groter' zijn geworden en daarmee zou dus ook m'n snelheid hoger aangegeven moeten worden. Dat alles was bij mij niet het geval. Bij mij lag de snelheid zo'n 16% lager! (en de afstand dus nog altijd gelijk door aanpassen van de fietscomputer). Bij mij lag het grootste deel in ieder geval aan de sporing.

Misschien dat ik binnenkort weer de HPV's erop gooi maar dat weet ik nog niet zeker. Ik vind die vaste hieldraad niet echt prettig; geef mij maar vouwbandjes. Goed, zolang ze niet lekrijden maakt het niet uit.