vrijdag 2 november 2007

Noodstop met ellende

Gisteravond reed ik over het fietspad. Ik kwam bijna bij m'n woonwijk aan. Op een gegeven moment kom ik bij een rotonde aan. De fietsers worden links langs de rotonde geleid. Van links komt een weg. Die weg moet voorrang verlenen aan zowel het fietspad als de rotonde.
Op die plek gebeurt het veel vaker dat automobilisten geen aandacht schenken aan het fietspad waardoor je als fietser daar veel te vaak moet afremmen voor een automobilist die besloten heeft de haaietanden over het hoofd te zien (ze zijn ook zóóó laag, die haaietanden). Gisteravond ook. Hoewel ik volle verlichting voerde en ook nog eens richtingaanwijzers naar links aan had, zag een automobilist mij niet door gewoon geen aandacht te schenken aan het fietspad. Ik moest daarom vol in de ankers. De auto schrok ook en kwam strak aan de rand van het fietspad tot stilstand, ik had nog een meter over voordat ik bij de auto zou zijn. Maar het remmen ging dus fors.
Gevolg was dat het achterwiel los kwam van de grond. Maar dat was het ergste niet. Toen ik verder wilde rijden, kwam m'n fiets geen millimeter vooruit. Ohja, Rohloff even terugschakelen. Maar nog wilde de fiets niet van z'n plek komen. Dus uitgestapt om de boel te inspecteren. Het was snel duidelijk dat de voorste stuurstang van de linker voorwielophanging uit de body geropt was door de remactie. Maar er was meer aan de hand. Het wiel is naar achteren geklapt (of beter: de fiets naar voren terwijl het wiel bleef staan) waarbij het aluminium hoekprofiel aan de onderkant van de veerpoot ook verbogen is geraakt. Het achterste kogelkopje was volledig ontwricht. Thuis bleek dat er ook een slag in het voorwiel zit en dat er wat spaken los zitten. Het lijkt erop dat in ieder geval één spaak zoveel spanning op zich heeft gehad dat hij de nippel wat verder in de velg getrokken heeft.
De reden dat de stuurstang door de body getrokken is, denkt Gerrit te kunnen wijten aan de eerdere problemen die ik gehad heb met de linker voorveerpoot.

Gisteravond heb ik direct Tempelman gemaild. Vandaag ben ik er naartoe gereden; Versatile op de aanhangwagen achter de auto. Gerrit had al een metalen plaatje gemaakt welke klaar was om gemonteerd te worden. Vanmiddag gaat hij dat doen.
Wat betreft het weer ophalen van de fiets, Gerrit zei dat Versatilerijdster Hennie de aanhangwagen van Tempelman gaat lenen om haar Versatile komende zondag mee naar Zwolle te nemen. Gerrit suggereerde dat Hennie dan mijn Versatile ook mee kon nemen op diezelfde aanhangwagen. Dus heb ik contact met Hennie gemaakt. Zij neemt zondag mijn Versatile mee naar Zwolle.

Dat is allemaal weer heerlijk vlot en mooi geregeld :-)

Geen opmerkingen: